آشنایی با عملکرد نرم افزار Vico در بعد پنجم پروژه

software Vico نرم افزار ویکو Iranbim

با کمک نرم افزار Vico بعد پنجم را به پروژه وارد کرده و قدرتمندتر از پیش به جلو حرکت کنید!

بعد پنجم چیست؟

در تکنولوژی مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM بعد پنجم نیز مطرح شده است، که از اهمیت بالایی برخوردار است. البته این اهمیت بالا به علت تخمین یا برآورد مالی پروژه در بعد پنجم می باشد، که بیشتر مدنظر کارفرما و سرمایه گذاران است. از آنجایی که مبحث سرمایه گذاری و هزینه هایی که صرف ساخت یک پروژه می شود در اولویت اول کار محسوب می شوند پس بعد پنجم به خودی خود مهم جلوه می کند.

زمانیکه مقادیر و هزینه ها را در دست داشته باشید تخمین بودجه مورد نیاز یک پروژه در زمان پیشنهاد قیمت در مناقصه بسیار ساده تر خواهد بود. یکی از روش های آسان در تخمین نیازهای مالی پروژه استفاده از نرم افزارهایی است که بتوانند بعد پنجم را در پروژه تهیه کرده و آنرا پشتیبانی کنند. تقسیم بندی پروژه به بخش های مختلف برای محاسبه هزینه های هر بخش که شامل تهیه مصالح، نیروی انسانی و تجهیزات است توسط یکی از نرم افزارهای قدرتمند و پرکاربرد یعنی نرم افزار Vico به آسانی قابل انجام است.

بعد پنجم چه منافعی برای پروژه به ارمغان می آورد؟

ابتدا کار با مدلسازی سه بعدی ۳D Modeling آغاز می شود. پس از آن اندازه ها و مقادیر در قالب جداول تهیه شده تا نیازهای پروژه را تعیین کند. هماهنگی مقادیر راه رسیدن به بعد چهارم ۴D را هموار کرده که متره نیز نامیده می شود و پس از آن بعد پنجم ۵D برآورد هزینه ها بدست می آید.

 

software Vico 5D / بعد پنجم نرم افزار Vico
software Vico

هدف از فراهم آوردن بعد پنجم ۵D BIM چیست؟

۱- به کارفرما خاطر نشان کنیم که با تغییر در مقادیر نیازهای پروژه و بودجه، چه تغییراتی در پروژه اعمال می شود.
۲- سازماندهی اطلاعات منحصربفرد و کاملی از هزینه ها، سرعت کار، تعداد نیروهای فعال در کارگاه، جمع بندی فعالیت های پرسنل و نمودار عملکردها
۳- تهیه جدول هزینه ها برای ارائه به کارفرما
۴- گردآوری چندین نمونه گزارش برآورد هزینه در قالب جداول مفصل برای ارائه به کارفرما برای مقایسه و برگزیدن بهترین روش با توجه به بودجه اختصاص یافته به پروژه
نرم افزار Vico یک نمونه ی کامل برای ارائه کردن خدمات بالا به ذینفعان پروژه های ساختمانی است.

نرم افزار Vico برای کدام دسته از عوامل ساخت مناسب است؟

مالکین، پیمانکاران کل، مدیران ساخت
استفاده از نرم افزار Vico برای کاهش خطاها و ریسک در پروژه، مدیریت مالی، بهینه سازی برنامه ریزی ها در پروژه های بزرگ و مجتمع هایی با کاربری های مختلف بسیار مناسب است.
بعد پنجم در مرحله ساخت مجازی پروژه ها (شبیه سازی) پیشگام پیاده سازی BIM می باشد که یادآور اهمیت مدلسازی اطلاعاتی ساختمان در دسترسی به همکاری هار گروهی، متره، برآورد، برنامه زمانبندی پروژه و کنترل ساخت است. ۵D فراتر از برآورد مالی و هزینه ها بر مبنای مدل (مدل محور) است، چراکه یک روش جدید همکاری و ارتباط با کارفرما (مالک) و سرمایه گزاران پروژه می باشد.

کلام آخر:

وارد کردن اطلاعات و تجربیات غنی به پروژه در یک روش ارتباطی بصری از توانایی های نرم افزار Vico در ساختن بعد پنجم پروژه هاست.

نویسنده: زهره یوسفی خو

1 دیدگاه برای “آشنایی با عملکرد نرم افزار Vico در بعد پنجم پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.