آشنایی با نرم افزار Autodesk Revit MEP

آشنايي با نرم افزار Autodesk Revit MEP آموزش رویت

آیا شما نیز علاقمند به دانستن اطلاعات نرم افزار Autodesk Revit MEP برای طراحی و مدلسازی پروژه های مکانیکی، الکتریکی و یا لوله کشی هستید؟ مقاله آشنایی با نرم افزار Autodesk Revit MEP را از دست ندهید.

 نرم افزار Autodesk Revit MEP

ما پاسخ به این پرسش و همچنین اطلاعاتی در مورد منابع آموزشی برای یادگیری چگونگی استفاده از نرم افزار Autodesk Revit MEP را برایتان فراهم کرده ایم.

 نرم افزار Autodesk Revit MEP

نرم افزار Revit MEP از سری نرم افزارهای تحت BIM (مدلسازی اطلاعات ساختمان) از کمپانی Autodesk برای متخصصین رشته مکانیک و طراحان ساختمان ایجاد شده است. MEP مخفف Mechanical(مکانیکی)، Electrical(الکتریکی)، Plumbing(لوله کشی) که سه شاخه اصلی رشته های مهندسی تأسیساتی است می باشد.

با استفاده از BIM برخلاف (CAD Computer Aided Drafting)، نرم افزار Revit MEP قادر به مدیریت اطلاعات پویا در مدل های هوشمند است که به سیستم های ساختمانی پیچیده اجازه می دهد تا به دقت طراحی و در کوتاه ترین زمان مستندسازی شوند. هر مدل هوشمند ایجاد شده توسط نرم افزار Revit MEP نماینده یک پروژه کامل است که در یک دیتابیس واحد ذخیره می شود. مدل تولید شده با این روش قادر است تا تغییرات ایجاد شده در یک بخش از مدل را به صورت خودکار به سایر نقاط مدل ابلاغ کند و نتیجه آن افزایش بهره وری در کاربران نرم افزار Revit MEP  است.

نرم افزار Autodesk Revit MEP - ایران بیم

مزایای استفاده از نرم افزار Revit MEP چیست؟

افرادی که در حال حاضر مشغول به کار و یا به دنبال فرصت های شغلی در رشته های مهندسی مکانیک، برق و یا لوله کشی هستند، منافع بسیاری از نرم افزار Revit MEP عایدشان خواهد شد.

بخشی از گردش کار BIM که توسط نرم افزار Revit MEP  انجام می گیرد نه تنها حداکثر بهره وری از کار را به همراه دارد بلکه به ساده تر شدن طراحی و مستندسازی کار نیز کمک می کند. سرعت انجام پروژه از مرحله طراحی تا اتمام کار در حالی که تغییرات به صورت خودکار در سرتاسر مدل به روز رسانی می شوند بسیار بالا می رود.

نرم افزار Revit MEP بسیاری از ابزارها و ویژگی های دیگری که می تواند سبب افزایش بهره کاری شود، نظیر Building Performance Analysis, Autodesk 360 Integration, Construction Documentation, Pressure and Flow Calculations, Pressure Loss Reports, Parametric Component و … را ارائه می دهد.

 نرم افزار Autodesk Revit MEP - رویت مپ

نرم افزار Autodesk Revit MEP چگونه استفاده می شود؟

نرم افزار Autodesk Revit MEP توسط متخصصین بسیاری از صنایع برای کمک به کاهش خطاها، توسعه کیفی طرح ها و بهبود ارائه ی پروژه استفاده می شود؛ بعنوان مثال یک شرکت تولیدی HVAC(Heating, Ventilation, Air Conditioner) ممکن است از نرم افزار Revit MEP برای توسعه ی دقیق تر محصول مدل BIM خود در روند کاری مهندسانشان استفاده کند. این روش نه تنهاباعث صرفه جویی وقت مهندسین برای مدلسازی یک قطعه از تجهیزات که در حالت عادی ساعت ها زمان می برده، می شود؛ بلکه سبب افزایش صحت کار و همچنین تولید محصولات بیشتری می شود.

در مورد یک شرکت معماری، نرم افزار Revit MEP بطور مثال ممکن است به افزایش سرعت طراحی و ساخت و ساز یک بیمارستان کمک شایانی کند.

اعمال نفوذ BIM این اجازه را می دهد که هرکس در پروژه بتواند قادر به کاوش اطلاعات، تجسم و درک نتایج گزینه های طراحی، در مراحل اولیه ی پروژه باشد.

در مجموع نرم افزار Revit MEP با استفاده از یک مدل واحد، به ساده تر کردن فرآیند طراحی مهندسی با افزایش هماهنگی اهداف طراحی قبل از مرحله ساخت منجر می شود. این موضوع به نوبه خود به تصمیم گیری آگاهانه تر و دقیق تر طراحی، به سهامداران کمک می کند و نه تنها زمان نکمیل یک پروژه را کاهش می دهد بلکه تأثیر قابل توجهی در عملکرد کلی ساختمان دارد.

جزئیات در نرم افزار Autodesk Revit MEP

[su_note note_color=”#ecf0f2″]

نویسنده: احسان فتاحی

[/su_note] [su_note note_color=”#ecf0f2″]

بسته آموزشی نرم افزار رویت مپ

[/su_note]

 

7 دیدگاه برای “آشنایی با نرم افزار Autodesk Revit MEP

  1. محمد میگوید:

    آیا برای کار با رویت مپ باید کار با رویت معماری را بدانیم؟یا به عبارتی ابتدا باید نقشه معماری وجود داشته باشد؟

    • زهرا عیسی بیگلو میگوید:

      سلام دوست عزیز
      بله اگه با رویت معماری آشنا باشید بهتروآسون تر میتونید پروژتون رو پیش ببرید و دلیل خیلی از خطاهایی که در حین انجام کار براتون پیش بیاد رو میدونید پس میتونید از راه حل های زیادی برای حل این خطاها استفاده کنید . اما در آموزش جامع رویت مپ ۲۰۱۹ به یسری از موارد کاربردی ای که برای انجام کار ضروری بود اشاره کردم وآموزش دادم.
      در رابطه با سوال دوم هم بله برای کار با رویت مپ باید از ابتدا نقشه های معماری و سازه وجود داشته باشه تا بتونید کار طراحی در بخش رویت مپ رو پیش ببرید و از برخوردهایی احتمالی تجهیزاتی مثل سینی کابل ها، کانال ها ، لوله ها و… با سازه ی پروژه جلوگیری کنید.
      هم چنین در زمان طراحی هم شما نیاز دارید تا بدونید چه فضاها وکاربری هایی درهرقسمت وجود داره تا بتونید با توجه به ابعاد فضا محاسبات لازم رو انجام بدید و کار طراحی رو شروع کنید.

  2. میگوید:

    سلام
    برای کار با Revit MEP باید تا حدودی با عملکرد نرم افزار آشنا باشید.اما چگونگی مدلسازی عناصر تاسیساتی به هیچ عنوان با نمونه های معماری مرتبط نبوده و همگی به طور جداگانه دسته بندی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.