نقش BIM در مدیریت اطلاعات ساختمان چیست؟!

مدیریت اطلاعات ساختمان مدیریت BIM

مدیریت اطلاعات ساختمان

مدیریت اطلاعات ساختمان  صورت تازه ای به روش  ساخت و کارکرد بخش های مختلف ساختمان با یکدیگر،بخشیده است. ارزش اصلی BIM که صنعت ساختمان باید از آن مطلع باشد ،توانایی کسب اطلاعات و گسترش استفاده از آن از طریق ارتباط دادن آن با فرآیندها و روند کاری مربوطه است. این روند کاری حاوی تاثیرات عملکردی اساسی شامل تخمین زدن ، برنامه زمان بندی ، سازمان دهی و ایمنی است.

IranBIM-BIM-مدیریت-اطلاعات-ساختمان-02

مدیریت اطلاعات ساختمان: قابلیت های جدید درهای تازه ای را به سرعت بخشیدن و وارد کردن داده ها در سیستم ها گشوده است، بدین گونه کارها در مدت زمان کمتر ، با ایمنی بیشتر و کیفیت بالاتر تحویل یکپارچه اطلاعات می گویند . به عبارت دیگر طبق اظهارات دانیلی بوستین[۱] در هاربر اند ریو[۲] در سال ۱۹۷۸  (( تکنولوژی یک عامل سرگرمی است ولی ما می توانیم در خارج از آن غرق شویم. سردرگمی به خاطر اطلاعات بسیار زیاد، به سبب ضعیف شدن تمرکز بر پروژه احتمال ریسک را بالا می برد. اگرچه اطلاعات در مدیریت پروژه بسیار ضروری است ولی با مقادیر زیاد، مدیریت را دشوار می سازد و ارزش آنالیزها را کاهش می دهد و این می تواند زیان بخش باشد. در آخر شاهد تغییری عظیم در متدولوژی همکاری و افزایش در میزان اطلاعات و به اشتراک گذاری خواهیم بود. ابزارهای جدید نظیر باکس دات کام[۳]، دراپ باکس[۴]، اگنیت[۵]، نیوفورما[۶]و دیگر ابزارهای به اشتراک گذارنده ی فایل ها بر مبنای وب، فرآیند به اشتراک گذاشتن اطلاعات را آسان تر می نماید. علاوه بر این، فضاهای ابری که مشابه فضاهای مجازی عمل می کنند ، پتانسیل قابل توجهی در اثرگذاری بر شیوه ی تحویل یا مدیریت ساخت بوجود آورده است. در بازار ساخت و ساز BIM و دیگر تکنولوژی های مربوطه جایگاه مهمی در برنامه ریزی  برای هر مرحله ای از ساخت دارند و پذیرش آن ها پیوسته در حال افزایش است. مدیریت اطلاعات ساختمان

IranBIM-BIM-مدیریت-اطلاعات-ساختمان-01

مدیریت اطلاعات ساختمان

هنگامی که سخن از ارتباطات و طرح ریزی به میان می آید استفاده از تکنولوژی در انتقال و به اشتراک گذاشتن اطلاعات ضروری جلوه می نماید. به کارگیری BIM در پروژه های ساختمانی امکانات بهتری را برای تعاملات گروهی فراهم می آورد. مدیریت اطلاعات ساختمان: جهت اطمینان از شرکت یک تیم ، در پروژه هایی که با استفاده از BIM نیاز به ایجاد طرح هایی در جهت تثبیت انتظارات و حل و فصل جزئیات پروژه دارند، مهم ترین مانع این تعاملات ،سردرگمی ، پیچیدگی و فقدان ارتباط است. به همین سبب درک جزئیات یک پروژه برای همه ی اعضای تیم بسیار مهم است. این ضرورت با مطرح کردن انتظارات و اهداف تیم، در طرح های اجرایی BIM و تبادل اطلاعات، پیش از آغاز پروژه تحقق پذیر خواهد بود.

این مقاله را از دست ندهید               برنامه ریزی تأثیرگذار با BIM

IranBIM-BIM-مدیریت-اطلاعات-ساختمان-05

تیم ها می بایست نیازهای مالکین را مورد تحلیل قرار داده و ابزارهایی راکه برای ایشان ارزش ایجاد کرده اند، به تفصیل شرح دهند. استفاده از BIM و تکنولوژی در مدیریت ساخت به این دلیل حایز اهمیت است که همه ی ابزارهای مورد نیاز برای انجام هر پروژه ای در آن منظور گردیده است. برای مثال ابزار انتخاب شیوه ی مناسب  برای ساخت یک دبیرستان، با ابزار BIM منتخب برای ساختن یک مرکز تحقیقات سرطان متفاوت است.اطلاعات مورد نیاز برای ساخت به اندازه ی خود امکانات متفاوت هستند. به رغم اینکه برخی از این اطلاعات میان پروژه ها ثابت هستند ولی، ایجاد یک روش مناسب برای انتخاب ابزارهای درست برا ی فعالیت های یک تیم از اهمیت فراوانی برخوردارست.

از آنجایی که تیم ها مهارت استفاده از BIM در انواع پروژه ها را کسب می کنند ، فرآیندها و ابزارها مشخص تر گردیده اند و تیم ها از فرصت های بوجود آمده برای  نوآوری در این رفتارها و فرهنگ ها استفاده می کنند.برای نمونه تیمی که در برنامه های مدلسازی  مهارت یافته، ممکن است پروژه ای را در دست داشته باشد که کارفرما آن نیازمند به هماهنگ سازی هزینه در پروژه باشد، استفاده از دانش بنیادی زمانبندی بر مبنای مدل، تیم ها را قادر به هماهنگ کردن هزینه ها نیز ساخته است.

IranBIM-BIM-مدیریت-اطلاعات-ساختمان-03

[۱] Daniely Boovstin

[۲] Harber and Row

[۳] box.com

[۴] Dropbox

[۵] Egnyte

[۶] Newforma

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.