برنامه ریزی BIM !برنامه ریزی تاثیرگذار

برنامه ریزی تاثیرگذار با bim

برنامه ریزی BIM BIM&CM-1-14

برنامه ریزی BIM : تصور غلطی درمورد BIM وجود دارد و آن این است  که تیم طراحی باید بلافاصله در مرحله پیش از ساخت BIM را بکارگیرد. استفاده بی درنگ از BIM بدون داشتن طرح اجرایی یا تبادل اطلاعات ، شدیداً توانایی اجرایی تیم را محدود می کند.در تجربه های موجود موثر بودن BIM از طریق چگونگی طراحی و استفاده صحیح از BIM  و انتقال سریع آن در میان تیم پروژه پیش از هرگونه اقدام، پیش سازی یا ساخت مشخص میگردد. ماهیت تحلیلی ابزارها و اطلاعات قوی مربوط به مدل های اطلاعات ساختمان، فرصت های بزرگی ایجاد می کند.

این استفاده ها شامل تخمین زدن، تأیید مقادیر، شبیه سازی، بروزگردانی طرح، تحلیل مدل بر اساس نتیجه و تجسم گروه ،کارفرما، تشریح جزییات و ریزه کاری ها، پیش سازی، تأثیرات مصالح، کاربرد انرژی و چرخه ی حیات ساختمان، تخمین هزینه ی دوره ی عمر، که از جمله خدمات رفاهی و عملیات و چنین موارد دیگر هستند.. بااین حال تعیین پیشاپیش کاربری ها و مسؤلیت ها برای هموار ساختن مسیر پیشبرد پروژه برای یک تیم ضروریست.

BIM&CM-1-8

برنامه ریزی BIM

همانند فرآیند تکنولوژی برای توسعه BIM هم باید برنامه ریزی صورت گیرد، بهترین اقدام در استفاده از BIM، تثبیت اطلاعات به صورت قرارداد ، مدیریت فایل های مورد استفاده، برنامه تدارکات و کنترل کیفیت ساخت است. مجموعه ضمائم قرارداد BIM از انجمن آمریکایی معماران، موسسه طراحی ساخت آمریکا، DBIA ، معماران مقاطعه کار آمریکا، بطور مفصل تر در کتاب مدلسازی اطلاعات ساختمان  ارائه شده است. همچنین ابزارهای طراحی استاندارد BIM در صنعت ساختمان در اختیار همگان هستند. این طرح های استاندارد شامل دستورالعمل های طراحی  pen state در اجرای پروژه با استفاده از تکنیک BIM، آیین نامه ی کار  DBIA است،ئ طرح اجرایی پروژه با استفاه از USACE BIM، و دستورالعمل GSA BIM که بدون هیچ هزینه ای در دسترس هستند.

منابعی دیگر هم برای خرید موجود است. این طرح ها و دستورالعمل ها به عنوان الگویی برای تیم ها برای شرح چگونگی نحوه ی کار برای تحویل پروژه ی BIM منظور گردیده است. طرح های GSA، USACE نیاز به پروژه ی استاندارد از سوی کارفرما دارد که باید تکمیل و مورد تأیید قرار گیرد. در صورت اطمینان از اینکه شرایط لازم مالک رعایت شده باشد این شیوه هماهنگی در موارد قابل تحویل پروژه را ایجاد می کند.

نویسنده:ابولفضل نوایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.