چرخه حیات ساختمان

چرخه حیات ساختمان bim

ساختمان دارای چرخه حیات گسترده‌ای است

چرخه حیات ساختمان چیست؟ ساختمان دارای چرخه حیات گسترده‌ای است که BIM در هر بخش از این چرخه مفید و دارای عملکرد است. چرخه حیات ساختمان شامل سه دوره پیش از ساخت، حین ساخت و دوره پس از ساخت است.

پیش از ساخت

دوره پیش از ساخت از پیدایش ایده اولیه توسط کارفرما و یا طراح پروژه آغاز می­گردد. فعالیت ­های طراحی، محاسبات، تصویرسازی، تهیه نقشه­ های اجرایی و جزئیات، برآورد مقادیر، در این دوره صورت می‌پذیرد که استفاده از فناوری BIM در این حوزه ­ها فوق ­العاده کاربردی و سودمند است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در مرحله کانسپت و طراحی اولیه با استفاده از فناوری بیم می توان مدلسازی را بر پایه آنالیز انرژی و انتخاب درست جهت ساختمان در استفاده حداکثری از نور و روشنایی روز و حتی گرما در فصول سرد سال انجام داد. در همین مرحله می توان با دسترسی بر اطلاعات اولیه تا حدودی هزینه ها و زمان تقریبی انجام پروژه را تخمین زد. ویرایش ها در بخش طراحی و محاسبات تا تکمیل شدن طرح نهایی امری اجتناب ناپذیر است که با استفاده از نرم افزارهای تحت بیم بسیار ساده و در کمترین زمان صورت میپذیرد.

چرخه حیات ساختمان حین ساخت

دوره حین ساخت شامل تجهیز کارگاه، تهیه برنامه ­های زمانی، مالی، تدارکات، انتخاب رنگ، جنس مصالح، نظارت، تهیه نقشه ­های چون ساخت و … است و در دوره پس از ساخت مدیریت بهره­ برداری، نگهداری و تأسیسات، مدیریت مالی، کنترل هوشمند و… ساختمان صورت می‌پذیرد که در این دوره نیز BIM در برنامه ریزی و شبیه ­سازی و فرآوری اطلاعات لازم بسیار توانمند است.

چرخه حیات ساختمان ایران بیم
چرخه حیات ساختمان

 

پس از ساخت

طبق برآوردهای جهانی ۸۰درصد هزینه های ساختمان صرف نگهداری و حفظ بنا در طول حیات ساختمان است. پس برای کاهش هزینه های مرمت و سلامت بنا نیاز داریم تا اطلاعات ساخت و مصالح و تجهیزات بکار رفته در ساختمان را در دسترس داشته باشیم. فناوری مدلسازی اطلاعاتی ساختمان به ما کمک می کند تا از اطلاعات تولید شده در مرحله طراحی و ساخت استفاده کنیم.

حال با درک این مفاهیم، می‌توان تعریف کامل­ تری برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یافت:

فرآیند توسعه و تولید مدل رایانه ­ای به‌منظور شبیه ­سازی و برنامه ­ریزی، طراحی، ساخت و عملیات اجرایی پروژه­ های ساختمانی است.

 


بیم را از کجا شروع کنیم؟

اگر هنوز با فناوری بیم آشنا نیستید و در حال بررسی امتیازات و عملکرد آن و سود اوری ناشی از پیاده سازی آن در پروژه های مرتبط هستید به شما پیشنهاد می کنیم اطلاعات خود را با شرکت در دوره آفلاین اصول و مبانی بیم کامل کنید. در این دوره که نیازی به حضور فیزیکی شما در کلاس درس و صرف زمان و طی مسیر نمی باشد در گوشی همراه یا کامپیوتر شخصی خود فیلمهای آموزشی بارگزاری شده و می توانید در هر زمان و مکانی به آن دسترسی داشته و حتی بارها آنرا بازبینی کنید.

کما اینکه تمام مباحث مرتبط با بیم در ۱۰ فصل به صورت کامل و جامع با کیفیت بالا در اختیار شما قرار میگیرد.

تغییرات شغلی و مسیر حرکت به سمت پیشرفت و کسب موفقیت را از اینجا شروع کنید. اصول و مبانی بیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.