اسرار حیرت انگیز نرم افزار Navisworks در مدیریت پروژه های ساختمانی!

آشنایی با نرم افزار Navisworks

معرفی نرم افزار مدیریتی  Navisworks

یکی از دغدغه های اصلی طراحان پس از اتمام کار مدلسازی انتقال و یا تحویل آن به بخش های مدیریتی و کارگاهی است، تا آنها نیز به نوبه خود بتوانند عملیات تهیه برنامه زمانی پروژه، شبیه سازی فرآیند ساخت، کنترل مدل های سازه با معماری و نقشه های مکانیکال برای بررسی تداخل بین اعضا و یا برخوردهای احتمالی بین آنها، دسترسی به انیمیشن مراحل ساخت از فایل های مدلسازی شده در گروه های طراحی معماری، سازه و تاسیسات در کنار هم را انجام دهند. در بهره گیری از تکنولوژی BIM که با نام مدلسازی اطلاعاتی ساختمان در دهه اخیر رشد چشمگیری در صنعت ساختمان کشورهای پیشرفته داشته، این مقوله با بهره مندی از نرم افزارهای خلاق مدیریتی به سهولت حل و فصل شده است. استفاده از تکنولوژی های به روز دنیا به کمک شرکت های تولید کننده نرم افزارهای طراحی، مدلسازی، محاسباتی و آنالیز انرژی به سادگی برای همگان ممکن شده است، اما در مقوله مدیریت و جمع آوری و یکپارچه سازی داده ها برای رسیدن به هدف نهایی مهندسین قبل از اقدام به شروع فعالیت های کارگاهی و اجرایی و دقیقا پس از اتمام مراحل طراحی، مدلسازی و محاسباتی تدبیری اندیشیده نشده بود، تا اینکه این تئوری با نرم افزار Navisworks ناویس ورکس به واقعیت مبدل شد. نرم افزار Navisworks یک نرم افزار مدیریتی است. نرم افزار Navisworks یک نرم افزار برنامه ریزی است.

آشنایی نرم افزار Navisworks
معرفی نرم افزار Navisworks

امکانات بالای نرم افزار Navisworks  در یکپارچه سازی اطلاعات بخش های مختلف طراحی معماری، سازه و مکانیکال تاثیرات زیادی در حذف دوباره کاری ها و خطاهای حین ساخت، کاهش زمان و هزینه های پروژه شد. دسترسی به یک مدل شبیه سازی شده کامل از یک ساختمان قبل از انجام فرآیند ساخت بهترین دستاورد این نرم افزار به جامعه مهندسین و بهترین راه کار برای سرمایه گذاران و مالکین است. چرا که قبل از اقدام به هر گونه عملیات اجرایی، ساختمان و مدل آن از هر جهت بررسی شده و معایب و خطاهای آن کشف می شود، و از آنجاییکه مدل قبلا توسط نرم افزارهای هوشمند اطلاعاتی مشابه رویت Revit که جزئی از تکنولوژی BIM محسوب می شوند مدلسازی شده در هر مرحله امکان بررسی اجزا به سادگی مقدور بوده و می توان اطلاعات کامل از هر عضو یا مولفه از مدل ساختمانی را به صورت جدول کاملی از ویژگیهای آن در دسترس داشت.

امتیازات نرم افزار Navisworks

این عملکرد باعث می شود تا در هنگام ارئه برنامه مدیریت زمانبندی پروژه نیاز به بررسی فایل های جداگانه نبوده و به صورت مشترک تمامی فایل ها را در یک نرم افزار واحد جمع آوری نمود و بر روی آن اقدام به تهیه برنامه زمانی پروژه کرد. در این میان نرم افزار ناویس ورکس Navisworks تنها به بررسی زمان شروع و پایان فعالیت ها و اجرایی نمودن اجزای آن در امتداد هم نمی پردازد، بلکه با تعیین اولویت های ساخت یک انیمیشن از روند پیشرفت فعالیت ها نیز در اختیار کاربر قرار می دهد که به نوعی شبیه سازی مراحل ساخت قبل از اجرای واقعی آن توسط نرم افزار Navisworks  به صورت مدل دیجیتالی در فضای مجازی است.

امتیازات نرم افزار Navisworks
روش کار با نرم افزار Navisworks

یکی دیگر از امتیازات استفاده از نرم افزار Navisworks استفاده از ابزارهای خاص در یافتن نقاط تقاطع و یا تلاقی یا برخوردهای احتمالی بین اعضای مدل شده در بخش طراحی ساختمان است. با تعیین محدوده ای که فاصله بین اجزا را معین می کند سیستم جستجو گر نرم افزار در هر بخش از مدل با انتخاب کاربر به دنبال محل برخورد بین اجزای مختلف مثل اجزای تاسیساتی مشابه لوله های آب، کانال ها و داکت های هوا با سیستم سازه ای ساختمان است. تنها کافیست این برخورد ها Clash در شاخه  مربوطه انتخاب شوند. وقتی تا این اندازه می توان دقیق شد تا تنها برخورد بین اجزای خاصی از ساختمان که در بخش های توکار و نهان جاگذاری شده اند را توسط یک دستور پیدا کرد می توان به قدرت و اهمیت نرم افزار پی برد و دیگر نگرانی بابت بروز خطا در حین اجرایی ساختن پروژه وجود ندارد.

نرم افزار Navisworks دارای هزاران امتیاز دیگر در مدیریت کردن فایل ها وبرنامه ریزی پروژه های ساختمانی دارد که می توان از آن به عنوان یک ابزار مناسب برای مدیران پروژه یاد کرد. کار کردن با آن بسیار آسان و نمونه ی پرکاربرد در مسیر BIM است که بسیار مورد توجه سرمایه گذاران و وسیله ای برای رسیدن به اهداف کارفرمایان است.

 

نویسنده:زهره یوسفی خو

1 دیدگاه برای “اسرار حیرت انگیز نرم افزار Navisworks در مدیریت پروژه های ساختمانی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.