حقیقتی ناخوشایند درباره سرعت پیشرفت مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM در دنیا!

شناخت مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM

پیشرفت مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM در دنیا

مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM :تغییر یک واژه کلیشه ای است، سرعت تحولات در دنیا بصورت تصاعدی رو به افزایش است و این یک واقعیتی است که باید قبول کنیم. در ده سال گذشته ما شاهد تغییرات خیلی زیادی در اطراف خود و زندگی شخصی خود بودیم. همه فعالیتها، کامپیوتری شده و دسترسی به اینترنت به یک نیاز حیاتی تبدیل شده است. موبایل ها، ساعت های هوشمند، پرینترهای سه بعدی و همه اینها موقعیتهای جدیدی را برای ما فراهم کرده است. البته کمی زمان می برد تا ما خودمان را با این شرایط و تغییرات هماهنگ کنیم و بدانیم چگونه می توانیم از این فرصتها و تکنولوژی های جدید برای پیشرفت در حرفه خود استفاده کنیم و این همان آینده ایست که به دنبالش هستیم.

همان طور که می دانید این تغییرات در ۳ بخش اصلی صنعت ساختمان هم وارد شده است؛ اول تولید (مجازی و فیزیکی) ، دوم خواسته ها و نیازها و سوم پروسه ساخت.

تولیدات به نوبه­ ی خود دارای ۲ بخش تولیدات مجازی و تولیدات فیزیکی می باشد. تولیدات مجازی مختص طراحان و مهندسان بوده که با تهیه ی مدل های دیجیتالی، فضاها را به یک زبان واحد خلق کرده و می توانید به هر نقطه ای از جهان ارسال کنید. محصولات فیزیکی مثل عناصر تشکیل دهنده ساختمان ها، پل ها، بزرگراه ها و دیگر زیرساخت های شهری، که توسط پرینترهای سه بعدی یا تولیدات کارخانه ای یا تجهیزات کنترل کننده آنها مثل GPS تهیه می گردد و امروزه این تغییرات در این بخش، بسیار مشهود و قابل لمس است.

مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM، جایگاه این تکنولوژی در زندگی امروزه کجاست؟

مرحله دوم بررسی مسئله خواسته ها و تقاضای مردم از فضاها و ساختمان هاست.  امروزه آگاهی مردم از فعالیتهای ساختمانی، مصالح، روش های ساخت و کیفیت آنها بسیار بالا رفته است و به تبع آن انتظاراتشان نیز از آنها افزایش یافته است. اینجاست که مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM در عرصه فعالیت های ساختمانی وارد می شود.

و در نهایت آنچه که ساخته می شود اعم از ساختمانها، راه ها، پل ها و هر پروژه عمرانی دیگر، تغییراتی در نحوه تحویل آنها مشاهده می شود. با استفاده از سیستمهای دیجیتالی، نمونه های ساخته شده بررسی می شود تا دقیقاً مطابق آنچه در مدل طراحی شده است اجرا شود.

همه این تغییرات انقلاب بزرگی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده است و ما بعنوان گروه پیشرو IranBIM سعی داریم شما را در آشنایی و هماهنگی و بروزرسانی با این تحولات و درک واژه ی مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM یاری و همراهی نماییم.

ابتدا با تغییر در نحوه استفاده از نرم افزار و اپلیکیشن های ارائه شده توسط شرکت Autodesk، روشهای سنتی و دستی را کنار گذاشته و با مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM آشنا می شوید؛ پس از آن با نحوه آنالیز مدل، شبیه سازی و مدیریت همراه می شوید.

همچنین در رابطه با چگونگی ارتباط و همکاری بیم اعضای گروه های کاری در محوطه دفتری و کارگاهی برای هماهنگی فعالیت ها با محور مدل طراحی شده و یا تبادل اطلاعات با نرم افزارهای خاص آشنا می شوید تا بتوانید در بحرانی ترین شرایط، تصمیمات بهتری بگیرید همین طور برای تولیدکنندگان مصالح برای هماهنگی با مدل های اطلاعاتی نیز راه حل های پیشنهاد می کنیم تا بتوانیم همه با هم با بهره گیری از روش های نوین در صنعت ساختمان به پیشرفت های چشمگیری برسیم.

۴دستاورد مهمی که صنعت ساختمان با بهره مندی از تکنولوژی نوین مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM بدست می آورد شامل موارد زیر است:

ابتدا قرار گیری مدل دیجیتالی در محور اصلی پروژه بعنوان رکن اصلی پروژه بطوریکه برای انجام هرگونه فعالیت نیاز به توجه به مدل دیجیتالی در اولویت کار قرار می گیرد بدین ترتیب هیچ گاه از مدلی که شاخص اصلی پروژه بوده و شامل تمامی اطلاعات اصلی است نباید غافل شویم. این اولین دستاورد مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM است.

دوم استفاده از فضاهای مجازی ابری یا همان Cloud Space  که شرایط و سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات در فضای مجازی از مدل را برای تمامی اعضا و تیم کاری فراهم می کند.

سوم ارتباط کامل با منابع اطلاعات توسط نرم افزارهای خاص برای مقایسه آنچه که ساخته شده با مدل دیجیتالی اصلی و رفع نواقص کار و در نهایت درک واقعیت چگونگی ساخت که توسط ابزارهای مختلف در این زمینه فراهم می گردد.

که البته همه آنها ما را به چالشی در تغییر رفتارها و روشهای کار دعوت می کند. روشی نو در طراحی، مدیریت، آنالیز و ساخت و مدلسازی اطلاعاتی ساختمان BIM که در تمامی این رسته ها گروه IranBIM  آمادگی مشاوره و خدمت رسانی به تمامی آبادگردان ایران عزیز را دارد.

مترجم: شیدا یوسفی


بیم را از کجا شروع کنیم؟

اگر هنوز با فناوری بیم آشنا نیستید و در حال بررسی امتیازات و عملکرد آن و سود اوری ناشی از پیاده سازی آن در پروژه های مرتبط هستید به شما پیشنهاد می کنیم اطلاعات خود را با شرکت در دوره آفلاین اصول و مبانی بیم کامل کنید. در این دوره که نیازی به حضور فیزیکی شما در کلاس درس و صرف زمان و طی مسیر نمی باشد در گوشی همراه یا کامپیوتر شخصی خود فیلمهای آموزشی بارگزاری شده و می توانید در هر زمان و مکانی به آن دسترسی داشته و حتی بارها آنرا بازبینی کنید.

کما اینکه تمام مباحث مرتبط با بیم در ۱۰ فصل به صورت کامل و جامع با کیفیت بالا در اختیار شما قرار میگیرد.

تغییرات شغلی و مسیر حرکت به سمت پیشرفت و کسب موفقیت را از اینجا شروع کنید. اصول و مبانی بیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.