ساختمان های انرژی خالص صفر و BIM

BIM و ساختمان های انرژی خالص صفر انرژی پایدار

ساختمان های انرژی خالص صفر (NZE)، ساختمان هایی هستند که برای تولید انرژی سالانه مورد نیاز خود از منابع تجدید پذیر استفاده می کنند.  ساختمان های انرژی خالص صفر ، با طراحی هوشمند نسبت به انرژی آغاز می شوند  و بسیاری از تسهیلات بدون نیاز به هیچ گونه منبع انرژی کار می کنند.

BIM و ساختمان های انرژی خالص صفر

 به طور مثال در آب و هوای ابری، ساختمان های رو به جنوب با پنجره های وسیع در همان وجه، به راحتی می توانند بیش از ۵۰% گرمای خود را از طریق بهره انرژی غیر فعال خورشیدی کسب کنند. در قسمت شمالی و سرد ساختمان، پنجره های کوچکتر می توانند به سمت دهانه گسترده تر زاویه دار شوند و اجازه ورود نور بیشتری را در عین حفظ حرارت و گرما به داخل بدهند. در فصول گرم تر، سیستم های تهویه منفعل، می توانند هوای سرد را از پایین به طرف بالا کشیده و آن را در بالاترین نقطه ساختمان تهویه کنند. سیستم های Rooftop می توانند آب باران را برای کاهش مصرف آب ناسالم جمع آوری کنند. پنل های خورشیدی، سیستم های بازیابی حرارت، گرمایش زمین گرمایی و توربین های بادی از جمله دیگر تکنولوژی های مورد استفاده برای دستیابی به وضعیت خالص صفر هستند.

BIM و ساختمان های انرژی خالص صفر

با توجه به اینکه محیط های مصنوعی یک سوم از کل تولیدات گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص می دهند، به وضوح مشخص است که روش مفید دگرگونی تغییرات آب و هوا، تمرکز ویژه بر کاهش آسیب های زیست محیطی مربوط به ساختمان های مسکونی است، چه آن هایی که از قبل وجود داشته و چه آن هایی که در حال ساخته شدن هستند.

با دریافتن این حقیقت، تمایل فراوان متقاضیان به تولید ساختمان های با انرژی خالص صفر که انرژی تجدید پذیر سالانه مورد نیاز خود را خودشان تولید می کنند توجیه پذیر است.

با وجود این که تعداد پروژه های انجام شده با این رویکرد هنوز بسیار کم است، اما تیم های متعددی در نقاط مختلف جهان بر این باورند که رسیدن به هدف خالص صفر با روش های جدید مبتنی بر فعالیت گروهی با استفاده از تکنولوژی شبیه سازی سه بعدی پیشرفته، امکان پذیر است. آینده نویدبخش توانمندی بیشتر برای مدل سازی، اندازه گیری و مدیریت تأثیرات زیست محیطی بر ساختمان ها به کمک ابزارهای نسل بعدی است.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””] این مقاله را از دست ندهید      طراحی پایدار       [/box]

ترسیمات برای مدت مدیدی به ‌عنوان بهترین ابزار تبیین چگونگی ساخت یک ساختمان قلمداد می شد. افراد مختلف تیم اجرایی مانند معماران، مهندسان، پیمانکاران و مشاورین از ترسیمات دوبعدی هندسه ساختمان برای بیان طرح و انتقال اطلاعات ساختاری آن استفاده می کردند. با بررسی عینی می توان دریافت که با وجود فرصت های متعدد برای پیشرفت تکنولوژی و ساده و مؤثر کردن متدها، این روش سنتی تحویل پروژه، اغلب بی فایده است.

در قرن بیست و یکم، الزام وجود فرآیند کارآمدتری برای برنامه ریزی، طراحی، ساخت و ساز و اجرای ساختمان های انرژی خالص صفر و همچنین نیاز به مدل های غنی جهت توسعه ی هماهنگی با پروژه های پیچیده و با کارایی بالاتر به وجود آمده است. طی دهه ی اخیر، مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) به عنوان یک فرآیند هوشمند مبتنی بر مدل سه بعدی که به ذینفعان متعدد فرصت کاوش کردن یک پروژه را قبل از ساخت می دهد، به عنوان یک متد قابل اعتماد برای صرفه جویی در زمان و هزینه در پروژه های ساختمانی، مورد توجه قرار گرفته است.

متأسفانه فرمول واحدی برای ارائه ی ساختمان های انرژی خالص صفر وجود ندارد. هر پروژه ای نیازمند یک روش منحصر به فرد برای مکان یابی، جهت یابی، اقلیم و نگه‌داری مداوم و پیوسته است. شیوه ی دست یابی صحیح به این روش، استفاده ی دست اندرکاران پروژه از روش های غیر سنتی است زیرا محاسبات تخمینی پاسخ‌گو نبوده و رویکرد مبتنی بر عملکرد برای بسیاری از متخصصین صنعت ناشناخته است.

نقش تکمیلی معماران در طراحی ساختمان های انرژی خالص صفر

بر اساس این الگوی جدید، معماران که در گذشته به عنوان اساتید چیره دست تلقی می شدند، باید همکاری و همبستگی را به حد اعلای خود برسانند و این سنتز برای جمع آوری اطلاعات از شبکه ی وسیعی از متخصصین و ارائه ی یک محصول مبتنی بر اهداف عملکردی، برنامه ریزی شده، اجرایی و ارزیابی شده در پروسه ی طراحی لازم است. بسیاری BIM را به عنوان عنصر حیاتی جهت تسهیل این فرآیند می دانند.

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]

این مقاله را از دست ندهید     عملکرد BIM در صنعت ساختمان

[/box]

ساختمان های انرژی خالص صفر
ساختمان های انرژی خالص صفر

 تکنولوژی BIM ورای نقش قدیمی خود به عنوان ابزاری برای ایجاد هماهنگی فضایی و هماهنگی در پروژه، به نحوی در حال پیشرفت است که به تیم های اجرایی امکان مدلسازی عملکرد انرژی را به گونه ای مؤثر در تمامی مراحل تحویل پروژه می دهد و منجر به طراحی بهتر و در نتیجه محصول کارآمدتری می شود. با توجه به چالشی که در تبدیل اطلاعات از نرم افزار مدل سازی ساختمان یک معمار به نرم افزار شبیه سازی انرژی ‍‍یک مهندس یا ابزارهای تحلیل متخصصین روشنایی روز (به عنوان مثال شکاف رنج آوری که از گذشته برای طراحان میان تصمیم گیری و دریافت بازخورد تجزیه و تحلیل وجود داشته) وجود دارد، این گروه باید نتیجه ی بهینه را با توجه به عملکرد انرژی تضمین کنند.

در برنامه ها و بودجه های محدود، روند طراحی به سرعت پیش می رود و یک هفته و یا بیشتر منتظر ماندن برای دریافت بازخورد از طرف مشاور برای تعیین اینکه کدام گزینه پیش برود، غیر قابل دفاع است. بعضی از شرکت های بزرگ طراحی، متخصصین انرژی را به کار گرفته اند تا این تنش را کاهش دهند، در حالی که دیگران با مهندسان هم فکر می شوند تا اطمینان یابند که تصمیمات طراحی در راستای اهداف عملکرد هستند.اما هدف نهایی که تجزیه و تحلیل در سرعت طراحی است، در حال تحقق یافتن است.

در ساختمان های تجاری سنتی، نیاز به مصرف بیش از دوسوم انرژی کل ساختمان برای HVAC  و روشنایی کاملاً معمول و متعارف است. هنگام طراحی برای مصرف انرژی صفر، کارایی روش اول برای کاهش نیاز به این مقدار انرژی که بسیار مقرون به صرفه تر از اضافه کردن پنل های خورشیدی است، بهترین استراتژی به حساب می آید.

ابزارهای BIM مانند Revit ، موتورهای شبیه سازی انرژی و روشنایی روز که ضرورت خلق مدل های جداگانه برای دریافت بازخورد از عملکرد گزینه های طراحی را از بین می برد، به سرعت و دقت و به گونه ای قابل اعتماد با هم تلفیق می کند.

[su_note note_color=”#ecf0f2″]

منبع: www.sustainability.autodesk.com

مترجم: مارال خسروی

[/su_note]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.