گوگل اسکچاپ چیست؟

گوگل اسکچاپ چیست؟ایران بیم

گوگل اسکچاپ چیست؟ با گوگل اسکچاپ بیشتر آشنا شویم: نرم افزار اسکچ آپ (SketchUp) که هم اکنون به طور رسمی تحت مالکیت شرکت Trimble است؛ در دایره نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی شناخته می‌شود. کاربرد این نرم افزار می‌تواند در زمینه رشته‌هایی چون: معماری، عمران، تاسیسات، نجاری، فیلم‌های شبیه سازی کامپیوتری و… و حتی بازی‌های کامپیوتری باشد.

معرفی:

SketchUp Viewer: فقط می‌توان با آن پرونده ی ساخته شده با اسکچ آپ را مرور کرد. هیچ امکان طراحی و ایجادی در این نسخه وجود ندارد اما مدل ساخته شده (از پیش) را می‌توان درون این نرم افزار از همه زوایا دید، از صحنه‌های از پیش تعیین شده استفاده کرد، سایه‌ها را خاموش و روشن و یا تغییر داد و درون مدل حرکت کرد همچین می‌توان سبک نمایش خطوط و سطوح را نیز تغییر داد و صحنه‌ها را چاپ کرد، اما نمی‌توان خروجی ای از این نرم افزار گرفت. این نسخهٔ کم حجم کاملاً رایگان است و می‌توانید از سایت Sketchup.com بارگذاری‌اش کنید.

SketchUp Make: نسخه رایگان اسکچ آپ، با این نسخه می‌توان انواع مدل‌های سه بعدی را ساخت و ویرایش کرد، پلاگین های مختلف را بر روی‌اش نصب کرد و تقریباً هر کاری که نیاز داشته باشید از ایجاد مدل، ویرایش، نمایش، خروجی گرفتن و حتی نصب و استفاده از پلاگین های موتورهای رندر را می‌توانید با این نسخه که به رایگان در سایت Sketchup.com قابل بارگذاری است انجام دهید.

* پس از نصب SketchUp Make امکان هشت ساعت استفاده رایگان از SketchUp Pro به شما داده می‌شود. اگر دراین مدت لایسنستان را آپگرید کنید SketchUp Pro دایمی خواهد شد. پس از این زمان نرم افزارتان به حالت Make تبدیل می‌شود که بدون محدودیت برای همیشه می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

SketchUp Pro: نسخه حرفه ای اسکچ آپ، این نسخه رایگان نیست.

این نسخه کامل تر از SketchUp Make است و شرکت سازنده آن را برای استفاده افراد حرفه ای و شرکت‌ها توصیه می‌کند.

گوگل اسکچاپ چیست؟

از تفاوت‌های عمده این نسخه با نسخه Make می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ساخت و استفاده از Dynamic Component ها.

– ابزار Soften and Smooth.

– Advanced Camera Tool.

– ابزارهای Sand Box.

– Import و Export کامل تر.

– خروجی انیمیشن.

و…

* اگر قصد استفاده از اسکچ آپ برای امور معماری را دارید، عملاً مجبور به استفاده از نسخه غیر رایگان Pro خواهید بود.

گوگل اسکچاپ چیست؟

اسکچ آپ یکی از ساده‌ترین نرم افزارهایی است که نه تنها در دایره نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی، بلکه در دایره نرم افزارهای فنی و کد (CAD) می‌توانید بیابید. اصول کار با اسکچ آپ بر پایه خط و صفحه است؛ که همین مسئله استفاده از آن را برای کاربر معمار لذت بخش تر می‌کند. خطوط به هم می‌پیوندند و سطوح را به وجود می‌آورند. سطوح به هم می‌پیوندند و احجام را به وجود می‌آورند.

روند طراحی در اسکچ آپ برخلاف تصور برخی، کاملاً می‌تواند دقیق و با ابعاد و اندازه صورت بگیرد.

گوگل اسکچاپ چیست؟ ایران بیم

گوگل اسکچاپ چیست؟

صفحه ی اسکچاپ آنلاین

طی اعلام رسمی کمپانی «Trimble» نسخه تحت وب نرم افزار محبوب طراحی سه بعدی اسکچاپ تحت عنوان My Sketchup معرفی شد .

یکی از بهترین امکانات اسکچاپ، استفاده از محتوای آنلاین و مجانی، آبجکت ها و مدل های آماده در «SketchUp 3D Warehouse» است که می‌توانید مدل‌های شخصی خودتان را آپلود یا سایر مدل‌های دیگران را دانلود کنید. حال خود اسکچاپ هم به صورت آنلاین و تحت مرورگر در دسترس همه قرار گرفته است .

سرعت مای اسکچاپ قابل قبول است. محیط کاربری توسط گوگل دوباره طراحی شده و می‌توانید مدل را در فضای ابری ۱۰ گیگابایتی رایگانی که خود کمپانی عرضه کرده، ذخیره کنید و اگر نخواستید، امکان دانلود مدل نیز وجود دارد. کلیدها و دستورات مای اسکچ آپ با نسخه های ویندوز و مک تفاوتی ندارد، و تمامی ابزارها در این نسخه اعم از

و… در ان قرار داده شده‌اند. Style Builder، متریال‌ها Scene

می‌توان گفت تنها تفاوت عمده‌ی مای اسکچاپ با سایر نسخه‌ها در نصب و استفاده از افزونه‌ها و پلاگین‌هاست، که نسخه‌ی وب از آن‌ها پشتیبانی نمی کند.

 

نویسنده:امیرمحمد رفیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.