پیش ساختگی با BIM

طراحی بر مبنای اصول پیش ساختگی با BIM

صنعت پیش ساختگی یک فرآیند جدید در ساخت محسوب نمی‌شود. این پروژه از سال ۱۶۲۴ میلادی با استفاده از قطعات چوبی در ساخت قرارگاه قایق ‌های ماهیگیری آغاز شد و تا امروز به روش‌های مختلف و مصالح متفاوت ادامه دارد.  برخی از امتیازات پیش ساختگی با BIM  به قرار زیر است:

امتیازات فضاهای کنترل‌شده: کار در فضاهای کنترل‌شده بسیار آسان است. ابزارها، فضای کار، اولویت‌ها و مراحل کار تعریف شده است. در ضمن امنیت آن نیز بالاتر است.

جلوگیری از تأخیر در اثر آب و هوای بد: تأثیرات عوامل خارجی مثل آب و هوا به روند ساخت کمتر مشهود است. اصولاً مراحل ساخت قطعات پیش ‌ساخته در فضاهای سرپوشیده صورت می‌گیرد؛ بدین ترتیب تأثیر عوامل جوی بر آن بسیار نامحسوس و در برخی موارد بی‌تأثیر است.

بازده بالا در نصب قطعات در سایت: نصب قطعات در سایت با سرعت بالاتری صورت می ‌گیرد. هیچ شکی وجود ندارد که زمانی که صرف اتصال قطعات ساختمانی مثل دیوار، کف، سقف و … به‌صورت پیش‌ ساخته در ساختمان می‌شود، بسیار کمتر از ساختن همان قطعات در خود محیط کارگاهی ساختمان است.

اولویت BIM در تهیه قطعات پیش‌ساخته به‌صورت سه‌بعدی است که عملکرد پیش ساختگی را بسیار آسان‌تر می‌کند. به طور کلی در فرآیند پیش ساختگی مراحل زیر دنبال می‌شود:

  • کل قطعات ساختمان توسط گروه طراحی مدل‌سازی شده و سپس برای ساخت به کارگاه ارسال می‌ شود.
  • مؤلفه ­های ساختمانی به قطعات مناسب برای ساختن برش می‌خورند؛ تا بتوانند قابلیت حمل ‌و نقل به محیط کارگاهی را داشته باشند.
  • سپس به بخش مهندسی فرستاده می‌ شوند؛ تا مصالح مصرفی و تجهیزات موردنیاز، بررسی شود.
  • با توجه به برنامه‌ی زمانی پروژه، قسمت‌های ساختمان به بخش تولید منتقل می ‌شود تا با مصالح مرتبط به ساختار آن‌ها ساخته شوند.
  • پس از تکمیل فرآیند ساخت، قطعات بسته ‌بندی ‌شده، شماره‌گذاری می‌شوند و به محیط کارگاهی فرستاده می‌شوند.
  • حال عناصر پیش‌ساخته در محل خود مستقر و نصب می‌شوند.
پیش ساختگی با BIM

پیش ساختگی با BIM

عملکرد BIM در این فرآیند باعث سهولت در آنالیز اولیه طرح برای قطعه‌ بندی، تفکیک قطعات، دسته ‌بندی، مصالح گذاری و … می‌شود؛ تا مدل شما بر مبنای ایده پرورانده شده و طرح ایجاد شده به‌ درستی تولید و در موقعیت مناسب خود ساخته شده و در جایگاه اصلی خود قرار گیرد.

صنعت ساختمان در آینده‌ای نه ‌چندان دور به دست چاپگرهای سه‌ بعدی خواهد رسید تا بتوانند قطعات موردنظر را در کمترین زمان به‌صورت سه ‌بعدی چاپ کرده و بعد در جایگاه اصلی خود در ساختمان قرار دهند. این توانایی ‌ها در ساخت قطعات بتنی، کف، دیوار و بام با سرعت بالا، بدون نیاز به محدود کردن زمان کاری کارگران در روز صورت می‌گیرد و با کیفیت بالا انجام می ‌شود. جایی که کارگران ساختمانی بجای صرف زمان برای انجام فعالیت‌ های ساخت باید روی قرارگیری قطعات و جاگذاری مصالح در مکان درست خود با زمان کمتری تمرکز کنند.

مترجم:زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.