نرم افزار Cesium رقیبی برای Google Earth

نرم افزار Cesium جهان مجازی سه بعدی

توسعه دهندگان وب که گزینه ها را با مجوز API در برنامه Google Earth ارزیابی می کنند، باید به نرم افزار Cesium برای سهولت استفاده، قابلیت تجسم تاثیرگذار و سازگاری وسیع آن با WebGL توجه کنند. توسعه دهندگان گوگل ارث به سرعت تحت تاثیر ثبات و قدرت سزیوم، مرجع API غنی و آسانی در جا به جایی کدها قرار گرفتند.

چگونه نرم افزار Cesium به رقیبی برای Google Earth تبدیل شد؟

در بهار سال ۲۰۰۸، گوگل نسخه ای از گوگل ارث منتشر کرد که در یک مرورگر وب با استفاده از پلاگین های دانلود شده از گوگل کار می کرد. این نرم افزار جدید اولین جهان مجازی بود که می توان از آن در وب  استفاده کرد. این امکان فراهم شده بود که نتایج تحقیقات مختلف با استفاده از قابلیت های مکانی (جغرافیایی) گوگل ارث به صورت سه بعدی تجسم شوند. در نتیجه یک جامعه کاربری به وجود آمد و گوگل این تکنولوژی فوق العاده از کره های (جهان های) مجازی را در مرورگر وب توسعه داد.

تا چهار سال پس از انتشار، گوگل آپدیت هایی را به Google Earth API منتشر کرد و آن را با نسخه دسکتاپ گوگل ارث در ارتباط نگه داشت، و با توجه به درخواست های کاربران برخی کارایی ها را به این برنامه اضافه کرده و مشکلات را رفع کرد. لیستی طولانی از مشکلات و ویژگی های در خواست شده از طرف جامعه کاربر به دست آمده و اولویت بندی شد. برای چندین سال دیدن عملکرد های جدید در API گوگل ارث و رشد نرم افزار جذاب بود.

متاسفانه، به دلیل این که نرم افزار گوگل ارث نیاز به یک پلاگین مرورگر داشت، اغلب به مشکلاتی مرتبط با نصب و راه اندازی پلاگین مواجه می شد که این مشکلات در سیستم کامپیوتر، سرعت شبکه و محیط امنیتی متفاوت است. به علاوه، به عنوان پلاگینی که برای گرافیک های سه بعدی استفاده می شود، یک کارت گرافیک توانا برای تجربه ای با کیفیت ضروری بود.

پیچیدگی های بیشتری در چگونگی رفتار پلاگین بسته به این که در کدام مرورگر وب و سیستم عامل استفاده شده است به وجود آمد، که چالشی برای توسعه دهندگان شد، زیرا زمان قابل توجهی برای عیب یابی این مسائل در مرورگر ها مورد نیاز است که هر کدام روش خاص خود را برای اجرای CSS در گوگل ارث داشت. این پلاگین، در گوگل کروم تحت ویندوز به گونه ای متفاوت از گوگل کروم تحت Mac ارائه می شود. و این کاملا واضح است که کار با اپلیکیشنی برای پلاگین گوگل ارث صبر و منابع بیشتری نسبت به کار با نقشه های دوبعدی و سنتی گوگل می طلبد.

راه حلی برای مشکلات پلاگین یافته و امکانی برای سرویس های تجاری با گوگل ارث فراهم شد. در طی این سال ها گوگل ثبات نرم افزار را به طور قابل توجهی بهبود بخشید و در ژانویه ۲۰۱۲ نسخه ای از این پلاگین را منتشر کرد که که بر بیشتر پلتفرم های دسکتاپ، قابل اطمینان و با ثبات بود.

در دسامبر ۲۰۱۴ ، گوگل بیانیه ای در باره کاهش بهای Google Earth API منتشر کرد که  این امر انصراف گوگل ارث از جهان های مجازی مبتنی بر وب را ، حداقل برای مدتی کوتاه، نشان داد.

از لحاظ تاریخی، درنقشه برداری سه بعدی گزینه های زیادی که قابل دسترس جامعه متن باز باشد وجود ندارد، به خصوص آن هایی که از KML حمایت می کنند. پلاگین گوگل ارث تنها نرم افزار در این بخش از بازار بود تا زمانی که نرم افزار Cesium  به طور رسمی معرفی شد.

ظهور نرم افزار Cesium

نرم افزار Cesium یک کتابخانه جاوا اسکریپت متن – باز برای کره ها و نقشه های سه بعدی درسطح جهانی است. که کار آن هدایت کردن نقشه ها و کره های سه بعدی برای محتوای آماری و زمان_ پویا است که دارای بهترین کارایی ممکن، دقت، کیفیت بصری، پشتیبانی از پلتفرم، جامعه و دسترسی آسان است.

جهان مجازی نرم افزار Cesium
نرم افزار Cesium

نرم افزار Cesium یک جهان (زمین) مجازی مبتنی بر وب و منبع باز است که ابتدا توسط AGI در سال ۲۰۱۱ برای هوافضا و صنایع دفاع توسعه یافت. از آن زمان Cesium پیشرفت کرده و به یک جهان سه بعدی در خدمت صنایع از نفت و گاز گرفته تا کشاورزی، املاک، سرگرمی و ورزش تبدیل شد. عملکرد بی نظیر سزیوم، جا به جایی اطلاعات وسیع از طریق مرورگر به دسکتاپ، تبلت و تلفن هوشمند را فعال کرده است تا  به یک جهان مجازی برای مشاهده جغرافایی تبدیل گردد. کنسرسیوم سزیوم در حال حاضر شرکت AGL  و Bentley را قادر می سازد تا بر روی راهنمای نرم افزار Cesium همکاری کنند تا اجرای دستورالعمل ها برای مدل سازی زیر بنای ساختمان (BIM: Building Infrastructure Modeling) را سرعت بخشیده و حمایت کنند.

شرکت AGI از نرم افزار Cesium در بسیاری از اپلیکیشن های خود استفاده کرده است و شرکت Bentley Systems نرم افزار را برای پیشبرد زیر ساخت مورد استفاده برای معماران، مهندسان، متخصصان جغرافیایی سازندگان و … به کار می برد. و سزیوم را برای تجسم و تعامل با مدل های مهندسی زیر ساختی با جزئیات دقیق در شرایط واقعی محیط پیرامون خود هماهنگ کرده است.

کاربرد Cesium در مدل سازی اطلاعات ساختمان

معماران و مهندسانی که از نرم افزارهای Autodesk برای مدل سازی اطلاعات ساختمان بهره می برند، می توانند با استفاده از پلاگین CADtoEarth مدل های خود را به سزیوم و گوگل ارث منتقل کرده و در شرایط واقعی آن را بررسی کنند. همچنین می توانند توپوگرافی واقعی را به وسیله این Plug-in از سزیوم و گوگل ارث به محیط نرم افزار وارد کنند.

برای آشنایی بیشتر با نرم افزار سزیوم به سایت زیر مراجعه کنید:

https://cesiumjs.org/

نویسنده: سارا سادات حاجی سید تقیا

 

1 دیدگاه برای “نرم افزار Cesium رقیبی برای Google Earth

  1. Mkahali میگوید:

    سلام ممنون بخاطر اطلاعات مفیدتان.
    میخواستم از شما بپرسم که نرم افزار Cesium این قابلیت را دارد که برایش plug-in ساخت؟
    و اگر این قابلیت را دارد با چه زبان برنامه نویسی میشود این کار را انجام داد.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.