معرفی نرم‌افزار Revit و شکل ظاهری آن

معرفي نرم‌افزار Revit و شكل ظاهري آن .ایران بیم

معرفی نرم‌افزار Revit و شکل ظاهری آن : بعد از بررسی نیازهای آرشیتکت‌ها، مهندسین و سازنده‌ها (AEC) شرکت Autodesk تنها شرکت ارائه کننده روش BIM در قالب نرم‌افزار Revit بوده تا کاربران را برای رسیدن به مقصود و استفاده از روش مدیریت پروژه در ارائه فایل‌های طراحی هدایت کند. مطمئناً نرم‌افزارهای دیگری نیز برای ارائه اطلاعات ۳ بعدی وجود دارد همان‌طور که ۱۰ سال پیش ارائه یک نمونه سه بعدی کار بسیار سخت و قابل تأملی بود اما امروزه جزئی از مستندان پروژه به شمار می‌رود.

معرفی نرم‌افزار Revit و شکل ظاهری آن

Revit ارائه کننده روشی است که در یک آن طراحی، مدیریت و مستندسازی را شامل می‌شود تا در یک فایل واحد تمامی اطلاعات مورد نیاز یک پروژه ارائه شود. چیزی که تنها از عهده سیستم BIM برمی‌آید. از آن‌جایی که تمامی اطلاعات و داده‌ها در یک فایل جمع‌آوری شده شما می‌توانید به راحتی به ویرایش هر بخشی از پروژه‌ اعم از پلانها، نماها، مقاطع و یا دید‌های سه بعدی و شیت‌ها پرداخته و نگران اعمال این تغییرات در مابقی عناصر پروژه‌ها نباشید زیرا حتی اگر تغییرات در جداول موجود نیز اعمال شود تمامی آن در بخش‌های مختلف مدل اعمال می‌شود. برخی از مهارتها ی آن شامل موارد زیر می باشد:

ـ آشنایی با شکل ظاهری برنامه

ـ آشنایی با روش‌ کار برنامه

ـ استفاده از ابزارهای ویرایشی متعارف

معرفی نرم‌افزار Revit و شکل ظاهری آن

برای آشنایی بهتر با این نرم‌افزار با معرفی شکل ظاهری نرم‌افزار شروع می کنیم.

آشنایی با شکل ظاهری برنامه Revit

شکل ظاهری نرم‌افزار Revit مشابه دیگر تولیدات شرکت Autodesk مثل AutoCAD و ۳dsmax است البته با نگاه دقیق‌تر شباهت‌هایی هم میان آن با نرم‌افزارهایی مثل Microsoft Word یا Mindjet’s Mind Manager وجود دارد. که تمامی این شباهت‌ها بیشتر مربوط به نوارهای موجود در صفحه اصلی می‌باشد که محل قرارگیری پانل‌ها و ابزارهای موجود در هر پانل است.

معرفی نرم‌افزار Revit و شکل ظاهری آن.ایران بیم

شکل بالا نمایشگر صفحه اصلی برنامه Revit است. برای نمایش چگونگی تصاویر پلان، نما، دوربین، دید سه بعدی صفحه ترسیمات به ۴ بخش تقسیم شده است.

کاربرد پنجره Properties Palette در Revit

این پنجره پانل شناور در صفحه اصلی می‌باشد که می‌توانید بنا بر نیاز در تمام طول ترسیمات در صفحه نمایان بماند. این بخش را می‌توانید به هر قسمتی از صفحه اصلی جابه جا کرده و یا در مانیتور دوم جاگذاری کنید شما می‌توانید به این پنجره به یکی از ۳ طریق زیر دسترسی داشته باشید:

ـ کلیک کردن روی آیکن properties از نوار Modify و پانل Properties

ـ با انتخاب گزینه Properties از طریق کلیک راست روی صفحه

ـ با فشردن دکمه‌های Ctrl+L از طریق صفحه کلید مشابه همین روش در نرم‌افزار AutoCAD

همان‌طور که در شکل ظاهری Properties Palette نمایش داده شده به بخش Type Selector که در بالای این پنجره قرار گرفته توجه کنید. زمانی که در حالت جاگذاری عنصری در صفحه هستید نیاز دارید تا پنجره Propetr palette را برای استفاده از گزینه Type selector در صفحه داشته باشید.

زمانی که هیچ عنصری در حالت انتخاب نباشد پنجره Properties palette نمایشگر ویژگی‌های صفحه در نمایش می‌باشد.

معرفی نرم‌افزار Revit و شکل ظاهری آن: اگر زمانی نیاز بود تا در ویژگی‌های دید جاری تغییراتی اعمال شود به راحتی می‌توانید از طریق پنجره Properties Palette این عمل را انجام دهید. توجه داشته باشید که برای اعمال تغییرات در دید جاری نیازی نیست تا از دکمه Apply استفاده کنید. در نهایت می‌توانید از پنجره Proeperties Palette برای فیلتر کردن عناصر مورد انتخاب در صفحه نیز بهره ببرید. زمانی که تعداد زیادی از عناصر موجود در صفحه را تحت انتخاب دارید دکمه رو به پایین قسمت تحتانی Type selector به شما نمایشی از تعداد دقیق عناصر موجود ارائه می‌کند لیست موجود را باز کنید تا از فهرست طبقه‌بندی شده عناصر به همراه تعداد هر کدام از آنها مشابه شکل ۳-۱ آگاه شوید. یکی از عناصر لیست شده را انتخاب کرده تا به ویژگی‌های آن دسته دست یابید. این روش از این جهت مؤثرتر است که بعد از ویرایش ویژگی‌های یک دسته می‌توانید از طریق همین پنجره دسته دیگری را انتخاب کنید و نیازی به دوباره گرفتن  این عناصر در صفحه اصلی نیست.

پنجره Project Browser  شامل بخش‌هایی است که به دسته‌بندی فایل‌های دید هم‌خانواده‌ها، جداول، شیت‌ها و گروه‌های موجود در Revit می‌پردازد. شما می‌توانید به آسانی با فشردن دکمه‌های – و + شاخه‌ها را گسترده و یا جمع کنید و با ۲ بار کلیک روی هر view می‌توانید آنرا در تصویر به نمایش درآورید.

پنجره Project Browser را می‌توانید به گروه‌ها یا پوشه‌های مورد نظر دسته‌بندی کرده و گلچین نمایید. برای دسترسی به ویژگی‌های مربوط به این پنجره روی گزینه View راست کلیک نمایید و گزینه Type Properties را انتخاب کنید. از دکمه رو به پایین Type می‌توانید نمونه‌های موجود را انتخاب کرده و یا برای ایجاد یک نمونه جدید هر کدام از آنها را دوبل (Duplicate) نمایید.

منبع: کتاب Revit Architecture 2012

نویسنده: ادی کریگیل، فیلیپ راید، جیمز وندزند

ترجمه: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.