مدلسازی اطلاعات ساختمان، ساخت وساز در عصر دیجیتال

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

ساخت وساز در عصر دیجیتال به همراه مدلسازی اطلاعات ساختمان

 

 روزگاری از قلم و کاغذ برای طراحی بناهای یک پروژه استفاده می شد، که کاری بسیار دشوار و زمان گیر بود؛ و قدرت انعطاف طراح در ارائه ایده های پیچیده و خلاق را می گرفت و در ضمن تهیه مستندات برای ارائه به مجریان جهت پیاده سازی همین ایده ها نیز خود چالشی بزرگ بود. همچنین مدیرت کارگاه های ساخت با توجه به تناقضات مستندات و فقدان ارتباط بین مدیران، نیروهای کار اجرایی و طراحان خود معضلی بزرگ بود، که منجر به صرف هزینه های اضافی برای جبران کمبودها و رفع نواقص می شد. پس از آن رفته رفته به منظور پاسخ به نیازهای فعالان در صنعت ساختمان فناوری های نوینی در بخش طراحی وارد بازار شد، که با استقبال دست اندر کاران این بخش قرار گرفت. که البته امروزه با نام مدلسازی اطلاعات ساختمان شناخته می شود.

از آنجاییکه انسانها از ابتدا به دنبال روش های نوینی برای فراهم ساختن آسایش و راحتی برای خود بودند و تا امروز روی این هدف بزرگ پافشاری می کنند، در هر دوره از تاریخ بشر شاهد پیشرفت علم در ارائه خدمات و روش های نوین برای راحت زیستن بوده ایم. یکی از صنایعی که در کل زندگی انسانها همیشه در کنار او بوده و خواهد بود، صنعت ساختمان است. چراکه نیاز به مسکن و سرپناه را برای ما برطرف می سازد. که البته پیشرفت های ذکر شده درصنعت ساختمان نیز بسیار چشمگیر و کارآمد بوده است. در این بین شرکت های فعال خاموش ننشته اند و محصولات خود را هماهنگ با عصر حاضر به بازار وارد کردند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان بیم
 مدلسازی اطلاعات ساختمان

همانطور که استفاده از تلفن های همراه به جای تلفن های ثابت در میان مردم رواج یافت. و انسانها برای سهولت در برقراری ارتباط با یکدیگر از این تکنولوژی نوین استقبال کردند؛ برای برطرف ساختن نیاز به سرپناه نیز به دنبال ارائه راه حل هایی در جهت بهینه سازی ساختمان ها نیز بودند. ما در این برهه از تاریخ نیازمند هماهنگی با عصر حاضریم و نمی توانیم در مقابل این سیل خروشان ایستادگی و مقاومت کنیم. کما اینکه راه حل ها و خدمات نوین ارائه شده در تمامی فرایندهای صنعت ساختمان از ایده تا ساخت و حتی مراحل پس از آن حفظ و نگهداری از ساختمان در طول حیات آن بسیار سودمند بوده و مقاومت در برابر آن چیزی جز نخواهد داشت.

در عصر دیجیتال استفاده از ابزارهای دستی برای طراحان و ملاقات های حضوری برای تبادل اطلاعات و استفاده از کاغذ برای تهیه مستندات بجای استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان مضحک به نظر می رسد، و دقیقا مشابه استفاده از انگشتان دست برای محاسبات ارقام نجومی بجای ماشین حساب های پیشرفته است.

همیشه در تمامی اعصار ترس از تغییر روش در عادتهای دیروز و استفاده از روش های نوین کاری سخت بوده، که همگان شجاعت لازم برای اعمال تغییرات در روش های دنبال شده توسط نیاکان خود را نداشته اند. اما در نهایت افرادی به موفقیت رسیده اند که هماهنگ با تکنولوژی و علم قدم برداشته اند و خدمات نوین ارائه شده بهره برده اند.

دنیا هر روز شاهد یک موفقیت جدید در خدمت رسانی به صنعت ساختمان است. این خدمات چه در ارائه نرم افزارهای مدرن وکارآمد در طراحی، محاسبه، مدیریت و آنالیز باشد و چه در حیطه تولید مصالح نوین و چه در روش های اجرا، همگی عاملی در موفقیت فعالان این عرصه گشته است. نرم افزارهای هوشمند در طراحی اطلاعات سه بعدی ساختمان ها و مدلهای دیجیتالی شبیه سازی شده، در کنار نمونه های مدیریتی ما را در مرحله اول کار طراحی و مستندسازی و تحویل یکپارچه اطلاعات به مرحله دوم یا همان مرحله اجرا کمک می کند. بهره مندی از فضاهای ابری، ارتباط بین عوامل ساخت با عوامل طراحی را در هر لحظه فراهم ساخته تا هیچ مشکلی در زمان اجرا بدون راه حل باقی نمانده و در زمان و هزینه  صرفه جویی شود.

مدلسازی اطلاعات ساختمان بیم
مدلسازی اطلاعات ساختمان

و اما مهمترین بخش از تولید یک بنا به عنوان ساختمانی که قرار است سالها مورد بهره برداری قرار گیرد، هزینه های مربوط به حفظ و نگهداری آن در طول حیات است. مطابق آمار ارائه شده در این خصوص ۸۰درصد هزینه های ساختمان صرف نگهداری آن در مدت زمان بهره برداری از آن است که اصولا نادیده گرفته می شود. خدماتی که تکنولوژی جدید به بهره برداران ارائه کرده، دسترسی به اطلاعاتی است که می تواند کل نیازهای یک ساختمان را تا زمان حیات آن برآورده سازد. همانطور که پیمانکاران در حین اجرا از این اطلاعات بیشترین بهره برداری را کرده اند و پس از اتمام مراحل اجرا آنرا چون میراثی در اختیار بهره برداران قرار می دهند تا در هر زمان با مراجعه به اطلاعات کامل از تمامی عناصر بکاررفته در ساختمان، جایگاه قرارگیری آنها، کارخانه تولید کننده و ضمانت نامه ها و گارانتی های موجود، مایحتاج پروژه را برطرف سازند.

توصیه ما به عنوان یکی از عوامل پیشرو در حمایت از فناوری های نوین صنعت ساخت مدلسازی اطلاعات ساختمان همراهی و همسویی با روش های جدید است. شنا کردن مخالف جریان رودخانه هیچ نتیجه ای جز غرق شدن در پی نخواهد داشت. چراکه تمام دنیا برای پیشرفت محتاج بهره گیری از تکنولوژی هستند و ما نیز در عصر دیجیتال از این قاعده مستثنی نیستیم. پس چه بهتر که همراه و همگام با آن از دستاوردهایی که در اختیارمان قرار داده نهایت استفاده را ببریم.

مدلسازی اطلاعات ساختمان، مدلسازی اطلاعات ساختمان،مدلسازی اطلاعات ساختمان

نویسنده: زهره یوسفی خو

1 دیدگاه برای “مدلسازی اطلاعات ساختمان، ساخت وساز در عصر دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.