اهمیت تصویر سازی در پروژه های ساختمانی

نقش تصویرسازی

ما اعتقاد داریم که هر کس می­تواند برای ایجاد یک تصویر حسی و خاص از Revit استفاده کند اما چیزی که بسیار جالب است تصویرسازی شما دقیقاً از طرح واطلاعات طراحی شما نشات گرفته و باعث تکمیل شدن مستندات پروژه خواهد بود. اهمیت تصویر سازی در پروژه های ساختمانی: اما موارد خاصی وجود دارد:

  • ایجاد یک تصویر حسی یک بخش کوچکی از روند اجرا پروژه می­باشد که زمان­گیر است و مهات خاص خودش را می­طلبد. این دلیلی است که رندرینگ واقع گرایانه چه ثابت و متحرک در هر ناحیه­ای متخصص خاص را می­خواهد که دقیقاً به تکنیکهای ایجاد یک تصویر مهارت داشته باشد.
  • واقعیت همان تصویرسازی است و هر دو هم هنر هستند و هم علم. اما بیشتر هنر. شما هرگز نمی­توانید یک دکمه را بفشارید و بعد یک تصویر زیبا داشته باشید. تنها کلمه­ای که تفاوت میان یک تصویر واقع­گرایانه و یا یک تصویر اجباری یا حسی را بیان می­کند رندر است نه زیبایی.
  • و مهم تر از همه تصویرسازی به معنای برقراری ارتباط است چیزی است که بیشتر مردم آنرا از خاطر برده­ اند. تا زمانیکه به این مهم نرسیده­اید قدام به ایجاد تصویر ننمایید. شما باید تماشاگرهای این تصاویر را بشناسید و بفهمید که این تصاویر برای برقراری ارتباط با آنها ایجاد شده­اند. پس بدین ترتیب از صرف زمان زیاد و ایجاد یک رندرینگ بیهوده جلوگیری کرده ­اید.

اهمیت تصویر سازی در پروژه های ساختمانی

ما این موضوع را به روش سختی یاد گرفته ­ایم. تصور کنید که بعد از صرف زمان و انرژی زیادی برای ایجاد یک رندرینگ چیزی جز یاس عاید شما نشود تنها مسئله مهم پیدا کردن آن چیزی است که کارفرما می­خواهد.

یا تصور کنید ناکامی بعد از ایجاد چیزی که غیرقابل حل و درهم و برهم باشد با اینکه کارفرما از شما یک تصویر واضح برای نمایش اجزای اصلی در حالیکه تمامی اجزا به صورت کامل قابل تشخیص در تصویر باشند مسئله رندرینگ فراتر از تصویرسازی است و آن برای برقراری ارتباط است. چیزی که شما برای برقراری ارتباط نیاز دارید ممکن برخلاف ایجاد یک تصویر واقعی با تمامی مصالح روز در تصویر باشد. این مسئله باعث ایجاد ۲ نکته مهم درباره سردرگمی در حین ایجاد رندرینگ در Revit می­شود و چرا متاسفانه تعداد اندکی توانایی انجام و ایجاد رندرینگ­های درست را دارند:

  • در حالیکه مهندسان اغلب قبل از طراحی آنالیز می­کنند آرشینکتها اغلب تصور می­کند تا طراحی کنند. اما اگر شما بخواهید تمامی تصورات خود را در غالب تصویری رندر شده بگنجانید مطمئنا چیزی جز ناکامی در انتظارتان نیست زیرا برای نگهداری تمامی عناصر و نورپردازی آنها با هم انعطاف­ پذیری تصویر شما از بین می­روند (مخصوصا در ابتدای کار طراحی) واقعیت این است که Revit برای ارائه ارتباط در مراحل اولیه طراحی بسیار مهم است اما در ارائه اطلاعات واقعی در تصویر نهایی نه. چون در مراحل اولیه نیاز به ایجاد تغییرات در بخشهای مختلف برای حل مسائل بوجود آمده در طول طراحی است اگر شما برای ایجاد یک تصویر واقعی در همان مراحل اولیه اقدام به جاگذاری نور یا مولفه ­های تزئینی و تجهیزات در صفحه ترسیحات نمایید و بخواهید یک تصور واقع گرایانه را ایجاد نمایید هم برای گرفتن رندر زمان زیادی را از دست داده ­اید و در حین طراحی انعطاف ­پذیری عناصر را به صورت اول نخواهید داشت.
  • شما هیچ­گاه چیزی فراتر از آنچه در تصویر قرار داده ­اید در رندرینگ دریافت نخواهید کرد تنظیم درجه وضوح نمایش جزئیات در تصویر برای داشتن یک اطلاعات و ارائه تکمیلی از آن در تصویر کمک چندانی نخواهد کرد حتی ایجاد ، ویرایش، حل مشکلات، طرح با نمایش جزئیات در تصویر با مشکل مواجه شده و سرعت عمل شما را کم می­کند.

اهمیت تصویر سازی در پروژه های ساختمانی

برای مثال شما در یک کافه نشسته ­اید و برای لحظاتی به ماشین قهوه ­ساز نگاه می­کنید. به مصالح رویه آن و تجهیزات دکمه ­ها، لوله ­ها و مقادیر دیگر توجه کنید. آیا این درجه از نمایش جزئیات یک دستگاه آن چیزی است که شما می­خواهید در Revit داشته باشید مطمئنا خیر! شما مسئله مهم در یک کافی شاپ وجود مکان مناسب برای قرارگیری ماشین قهوه ­ساز است. تا عناصر و تجهیزات مورد نیاز به راحتی درجه اول گنجانده شده و در دیدهای نخست پروژه قابل درک باشد.

اما گاهی رندرینگهای حسی نیاز به نمایش جزئیات بیشتری و کیفیت بالاتری دارند. مثلاً هر ماشین قهوه ­سازی را نمی­توان قرار داد زیرا مدل و کارخانه سازنده آن نیز مدنظر است اگر می­خواهید تا این اندازه در جزئیات دقیق شوید باید با مهارت بیشتری در مدل رندرینگ وارد شده و اقدام به جاگذاری تجهیزات مورد نظر در تصویر برای به تصویر کشیدن یک فضای واقعی در قالب رندرینگ کنید.

بنابراین با اینکه Revit قابلیت ایجاد رندرینگ ­های فوق ­العاده­ای را داراست وضوح نمایش جزئیات در تصویر در آغاز مراحل طراحی نباید بسیار زیاد باشد. حتی زمانیکه پروژه به مراحل بالاتری رسید و مسائل آن برطرف شده نیاز نیست تا جزئیات زیادی در تصویر دیده شود تنها زمانی می­توانید نمایش جزئیات را روی High بگذارید که یک تصویر واقعی و کامل برای مستندات پروژه لازم دارید و این تصویر ارزش صرف زمان زیادی را برای شما داشته باشد پس بدین ترتیب نکته مهم­ در این فصل چیست؟

تمرکز ما بیشتر برای قرار دادن شما در حد وسط است. شما باید عمیقاً متوجه شوید که Revit چگونه کار می­کند با این حال باید بدانید در حالیکه برخی موارد شدنی هستند اما ممکن است مطابق نقطه نظر شما نباشند. روی هم رفته هدف ما کمک به شما در تمرکز به مقدار برقرار ارتباط است نه تنها تصویرسازی پس اگر شما در تصویرسازی از پروژه­ تان با تراز متوسط نمایش جزئیات راضی هستید به موفقیت های زیادی در این رابطه خواهید رسید.

تصویر سازی تحلیلی

اهمیت تصویر سازی در پروژه های ساختمانی:  ۲ روش کلیدی برای برقراری ارتباط وجود دارد: تحلیلی و واقع­گرایانه. برای لحظه­ای به Google Maps فکر کنید. دارای گزینه­ای برای نمایش نقشه و مدل ماهواره­ای است. نقشه آن مشابه تصویر تحلیلی و مدل ماهواره­ای مطابق تصویر واقعی است. هر دو تصویر مهم هستند بستگی به چگونگی برقراری ارتباط با کاربر دارند اگر شما بخواهید دقیقا مسیر مورد نظر را ارزیابی کنید نقشه بهترین گزینه است اما اگر بخواهید به کسی چگونگی پوشش گیاهی منتظر را نمایش دهید مطمئناً مدل ماهواره ­ای مناسب­ تر است.

نکته جالب توجه این است که نمایش واقعیت و اطلاعات واقعی بسیار آسانتر از تحلیلی آن می­باشد. برای مثال Google Maps گزینه­ای برای نمایش اطلاعات ترافیکی زنده را دارد اما بدین معنا نیست که نمایشگر ماشینهای واقعی که در خیابان­ها در حال حرکتند باشد. بلکه خیابانها بر اساس درصد ترافیک آنها با رنگ­بندی خاصی مشخص شده­ اند. نمونه مشابه آن نمایش تصاویر مختلف از پروژه شما در Revit می­باشد کمتر پیش می­آید تا بخواهید تصویر تحلیلی از پروژه ­تان را نمایش بدهید. اما نمایش واقعی از پروژه نیاز به زمان زیادی دارد تا رندر عناصر در تصویر کامل شود.

اهمیت تصویر سازی در پروژه های ساختمانی: بنابراین تصویرسازی تحلیلی چکیده­ای از مدل شما برای برقراری ارتباط بدون کلام می­باشد. برای مثال نمونه حجمی Mass یک نمونه تحلیلی از ساختمان واقعی است که در مراحل اولیه از طراحی ایجاد می­شود. Mass برای نمایش شکل ظاهری و کامل شده از ساختمان در همان مراحل اولیه یکی از بهترین روش هاست. همچنین می­توان سایه ­ها و حتی مسیر خورشید را برای تعیین آنالیز انرژی بر روی آن اعمال کرد. حتی زمانیکه برای توسعه پروژه اقدام به قرارگیری مصالح در آنها می کنید ممکن است به نوعی شما را از بافتی که می­خواهید روی سطح نما داشته باشید منحرف سازد. اقدام به ایجاد تصاویر تحلیلی به شما کمک می­کند تا از مسیر برقرار ارتباط و ایده آن برای ارائه طراحی منحرف نشوید. برای مثال آیا چیدمان فضایی با ظرافت بالا تامین کننده نیازهای طراحی است؟ ما به شما چگونگی برقراری ارتباط با ایده­ های مختلف را در بخشهای آتی نشان می­دهیم.

دیدهای تک رنگ

اهمیت تصویر سازی در پروژه های ساختمانی: در روشهای سنتی آرشیتکت ها شکل فیزیکی مدل ساختمان را به حالت تک رنگ برای نمایش سریع آن انتخاب می کردند. شما در Revit نیز می­توانید از این روش استفاده کنید.

در اینجا برای نمایش درستی از مصالح ساختمان نیاز است زمان زیادی برای تعیین کردن مصالح، تست کردن آنها ویرایش هر کدام صرف شود تا یک تصویر واقعی از ساختمانی که هنوز به صورت کامل تمام نشده و در مراحل اولیه طراحی است ایجاد شود اما این عمل ضرورتی ندارد زیرا ممکن است در حین مراحل تکمیلی طراحی این مصالح عوض شود.

با انتخاب مصالح مات برای تمامی عناصر موجود در view شما می­توانید به فرم هندسی و سایه­ های مرتبط با آن اشراف داشته باشید. استفاده از دستور graphic overrides با ابزار Phasing می­تواند یک رندر سریع و آسان را برای شما فراهم کند. این عملکرد بسیار سریع­تر از روش قرار دادن مصالح واقعی به عناصر موجود در view می­باشد. روش ایجاد رندرینگ  مات با استفاده از تنظیم override در بخش Phasing می باشد.

مترجم: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.