آنالیز باد در BIM

آنالیز باد در BIM توسط vasari

راهکار تحلیل و آنالیز باد داخلی و خارجی در ساختمان

وزش و جهت حرکت باد یکی از نکات مهم در فراهم آوری شرایط مطلوب برای انسانهاست. جریان هوا باعث می شود تا احساس خنکی برای انسانها بوجود بیاید، تهویه طبیعی هوا یک امتیاز برتر در خنک کردن محیط است. همچنین جریان یا سیرکولاسیون هوای تازه در محیط های بسته باعث ایجاد نشاط و احساس تازگی در افرادی که در محیط بسته هستند فراهم می آورد. در طراحی ساختمان ها اصولا به دو مقوله ی وزش باد در فضاهای داخل و خارجی بنا توجه می شود که در زیر به نکاتی چند در این رابطه می پردازیم

vasari جریان باد
vasari آنالیز جریان باد

اهمیت آنالیز باد در طراحی ساختمان:

  • چگونه حجم ساختمان و جهت آن را برای کاهش تاثیرات باد نامطلوب طراحی کنیم، و تاثیر باد را در حین حرکت از میان حجم ساختمانها که شبیه تونل باد عمل می کنند را کاهش دهیم.
  • چگونه حیاط و فضاهای خارجی ساختمان را طراحی کنیم تا انسان ها بتوانند در فضاهای غیرمسقف نیز بدون آزرده شدن توسط باد به فعالیت بپردازند .
  • از چه عناصری در طراحی سایت مثل دیوارها، درختان و عناصر محوطه سازی استفاده کنیم تا بتوانیم باد را در جهت حفظ آسایش انسان مهار کنیم.
  • درک درستی از مکان قرارگیری بازشو در ساختمان داشته باشیم تا بتوانیم در تهویه طبیعی از آن استفاده کنیم.
  • برآورد تقریبی میزان بار باد بر افراد پیاده برای حفظ شرایط مطلوب محاسبه شود تا استفده از محیط پیرامون ساختمان ها برای کاربران آن مهیا گردد.

 

vasari تحیل جریان باد
vasari تحیل جریان باد

اهمیت آنالیز جریان باد در طراحی فضاهای داخلی :

  • سرعت جریان هوای مناسب و درجه هوای مورد قبول با توجه به اقلیم منطقه کدام است؟
  • طراحی ساختمان برای بهره گیری از جریان باد در فضاهای داخلی به چه صورتی انجام گیرد؟
  • محل قرارگیری سیستم های HVAC در ساختمان برای بازدهی بیشتر کدام است؟ و چگونه می توان از هر دو سیستم طبیعی و مصنوعی برای تامیت شرایط آسایش کاربران استفاده کرد؟

نرم افزار Vasari تولید شرکت Autodesk اتودسک دارای ابزار ویژه ای به نام Wind rose می باشد که با اتصال به سرور اطلاعات اقلیم جهانی می تواند میزان سرعت و جهت وزش بادها را در سراسر دنیا و در تمامی روزهای سال محاسبه نماید.

vasari نرم افزار
vasari نرم افزار

 

همچنین ابزار Wind Tunnel در نرم افزار Vasari روشی ساده برای محاسبه دینامیک سیالات CFD است که در مراحل ابتدایی طراحی کانسپت ساختمان می تواند مفید بوده و بر حجم و فرم بنا تاثیرگذار باشد.

یکی از امتیازات این ابزارها سهولت در استفاده و سرعت در ارائه نتیجه است. در استفاده از ابزار Wind Tunnel می توانید شبیه سازی مسیر حرکت هوا و آنالیز باد را به صورت دوبعدی ۲D و سه بعدی ۳D در اختیار داشته باشید. حتی اگر شبیه سازی در حالت سه بعدی انجام شود می توانید نتایج آنالیز باد را به صورت دوبعدی و سه بعدی در اختیار بگیرید. اما برای بهره برداری مناسب بهتر است از آنالیز سه بعدی استفاده کنید.

به دلیل نمایش بصری جریان هوا به کمک رنگ درک مقوله حرکت هوا در فضاها بسیار آسان تر بوده و به طراحان در جهت بهینه سازی طراحی فضاهای داخلی برای رسیدن به شرایط آسایش در تمامی فضاهای داخلی کمک شایانی می کند.

مترجم: زهره یوسفی خو

منبع: : www.autodesk.com 

2 دیدگاه برای “آنالیز باد در BIM

  1. حسین سپهر میگوید:

    Flow design رو برای رویت منتشر کردن اما اصلا با واساری قابل مقایسه نیست ، کاملا موافقم اپدیت نشدن واساری اشتباه بود ، اما اتودسک هم به فکر منافع خودش هست و از سرویس انالیز انرژی کسب درامد میکنه

  2. teapot میگوید:

    با سلام گویا این نرم افزار منسوخ شده و آپدیت نمی شود …..
    آیا جایگزینی برای این نرم افزار می شناسید…..
    البته آپدیت نشدن اکوتکت و واساری یک اشتباه بود البته به نظر من….
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.