آموزش رویت پله ها و نرده ها

چگونه به پله ­ها و نرده ­ها دسترسی پیدا کنیم:

آموزش رویت پله ها و نرده ها: طراحی و تکرار ساختن پله­ ها و نرده ­های پیچیده در هر نرم ­افزاری کمی مشکل به نظر می­رسد. مشابه این نظریه است که باید به صورت عمیق با ساختار و قوانین حاکم بر آن آشنا بود تا بتوان بر آن مسلط شد و یا به عبارت دیگر باید زبان آن را آموخت و با زبان خودش با آن سخن گفت و برای برقراری ارتباط از طریق آن زبان باید به درستی در رابطه به آن تفکر کرد حتی باید گاهی پیرامون یک کلمه یا حرف مدتی تفکر کرد تا بتوان از طریق آن مفهوم جمله را به طرف مقابل تفهیم نمود.

با توجه به مهارت شما در چگونگی برخورد با این دستورات باید بتوانید بین تفکرات، تجسمات و روش ساخت رابطه­ ای متعادل ایجاد نمایید. برخی اوقات پله ها و نرده­ ها به نظر بسیار ساده و گذرا می­آیند (پله ­های فلزی یا بتنی) به صورتی که در یک اتاق لحاظ شده و در ارتباط با بخشی دیگری نیستند. اما در بسیاری موارد نیز پله­ها به عنوان یک مولفه و عنصر خاص در فضا جاگذاری می­شوند. که در معرض دید همگان بوده و نیاز به طراحی خاصی جهت جلوه مضاعف آن در فضا خواهد داشت.

آموزش رویت پله ها و نرده ها

زمانیکه این ۲ مجموعه “amazing design idea” و “perceived software functional limitation” طراحی ایده ­آل گرایانه و محدودیتهای طراحی در نرم افزارها در کنار هم قرار می­گیرند نتیجه چیزی جز ایجاد رعب و وحشت در اعضای تیم کاری نیست مخصوصاً زمانیکه به طرحهای یک کودک که در قالب یک صفحه سفید و چند مداد رنگی نگاه می­کنید درک می­کنید که طراحی کار چندان سختی نیست و کامپیوتر مطمئناً این کار را برای ما آسان­ تر کرده است خوشبختانه شما در این راستا چند گزینه پیش رو خواهید داشت.

به عنوان مثال شما می­توانید از نرم­ افزارهای مدلسازی مثل Sketch Up, Bonzai, 3ds Max, Maya, Rhino و غیره برای مدلسازی پله و نرده ­های خاص بهره ببرید. مطمئنا پله ­ها و نرده ­ها نسبت به عناصر دیگر از احجام ساده­ تری ساخته می­شوند. حتی اگر به قوانین و اصول حاکم بر چگونگی ایجاد آنها واقف شوید باز هم مشکلاتی در حین طراحی و تکرار در آن پیش روی شما قرار خواهد گرفت. در حالیکه هر نرم­ افزار تعداد زیادی ابزار برای ایجاد احجام پیچیده به شما ارائه می­کند اما باز هم در حین استفاده از آنها قوانین و گزینه ­های خاص حکمفرماست که قبل از هر چیز نیاز است تا با آن آشنا شوید.

آموزش رویت پله ها و نرده ها: در Revit کار آسان­تر است زیرا قوانین حاکم در قالب دستور اجرای عنصری به نام پله یا نرده گنجانده شده است. اما گاهی نیز خلق احجام هندسی با محدودیتهای روبروست به عبارت دیگر چون در Revit هر عنصر به عنوان مولفه­ای تعریف شده در طراحی پروژه بکار برده می­شود روابطی بین عناصر (مشابه آنچه بین درب و دیوارها، کف و دیوارها) وجود دارد. پس در Revit به شما اجازه داده نمی­شود به آسانی از نمونه­ های ساده generic به هر منظوری استفاده کنید. بلکه استفاده از هر عنصر در گرو پایبندی به روابط آن بین عناصر دیگر در کل پروژه می­باشد. به عبارت دیگر ساختن یک پله و نرده در Revit ضوابط خاص خود را دارد.

به عنوان یک نکته مهم در قالب طراحی پروژه بسیار مهم است تا درک درستی از روابط عناصر در پیرامون آن داشته باشیم.

زیرا تمامی آنها در viewها، جداول و نقشه­ ها به عنوان مستندات پروژه ارائه خواهند شد. پس بدین ترتیب بهتر است دید وسیع­تری از پله در قالب یک عنصر محصور شده در بین دیوارها تنها برای برقراری ارتباط عمودی در ساختمان داشته باشیم و به کاربری­های متفاوت آن توجه کنیم.

  • گاهی کاربردی که شما از یک پله در پروژه مدنظر دارید ایجاد یک عنصر ارتباطی ساده با حجم هندسی معقول در یک ساختمان اداری است که بیشتر روشهای اتصالات بخشهای مختلف پله در برخورد با مصالح طبقات و یا چگونگی جاگذاری نرده برای استفاده بهینه مراجعین در حین تردد از آن در نظر شما مهم می­شود در اینجاست که درحین طراحی حتی به جدول­بندی انواع مختلف اجزا نیز دقت خواهید داشت.
  • گاهی کاربری مورد نظر شما فراتر از یک ارتباط عمودی است. در ایده طرح آمده است تا درحین حرکت روی پله­ ها توقفگاه ها لحاظ شود تا از طریق آن مناظر زیبای اطراف در دید انسان جلوه کند پس موقعیت قرارگیری پله و حتی مصالح آن و فرم آن در پروژه تعریفی دیگر داشته و به عنوان عنصری غیر از آنچه در وظایف آن تعریف شده است خودنمایی می­کند در این حالت اندازه کلی پله حتی هر بخش از ان برای رسیدن به هدف که همان تامل و کشف موقعیت در هر مرحله از طی مسافت عمودی در طول مسیر است مهم جلوه می­کند.

آموزش رویت پله ها و نرده ها: در هر صورت هدف ما برقرار ارتباط درستی از روشهای تکنیکی طراحی و ارائه آن به طریق BIM است ما در اینجا برای رسیدن به راه­کارهای طراحی و استفاده از پله­ های بسته- محاط شده در میان دیوارها- و باز ۲ روش را پیشنهاد می­کنیم:

  • چیزی که شما می­خواهید یک پله است یا یک مجسمه؟ اگر شما نیاز به یک پله با قابلیت جابجایی عمودی در طول طبقات را دارید می­توانید از ابزارهای موجود به آسانی استفاده کرده و به هدف خود دستیابید. اما اگر چیزی که شما می­خواهید فراتر از آن چیزی است که در ابزارها ملاحظه می­کنید علی­رغم نیاز به یک المان عمودی جهت برقراری ارتباط زیبایی و تصویرسازی آن در رابطه با مابقی اجزای پروژه برای شما اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • تنها به دلیل اینکه پله شما قابلیت ایجاد توسط ابزار stair را ندارد بدین معنا نیست که یک عنصر خاص یا غیرقابل کنترل را در پروژه خواهان هستید بلکه روش دیگری مثل Family Editor نیز وجود دارد. آیا محیط Family Editor را به خاطر می­آورید؟ این بخش به شما اجازه می­داد تا یک عنصر را ایجاد نموده و با لحاظ روابط مورد نظر در پروژه آنرا بارگذاری نمایید.

بدین ترتیب به اختصار بیان می­شود که مهم است بدانید که چه پله و نرده­ های در چهارچوب ابزارهای موجود گنجانده می­شود راه­ حل شما باید تعادلی بین روابط موجود با دیگر عناصر را نیز شامل شود. طراحی توانایی ارتباط و تشریح طرح توسط تیم کاری به مردم است پس باید به قوانین حاکم بر آن و روابط میان هر کدام توجه خاصی شود. در ادامه بحث به بررسی بخشهای مهمی از پله­ ها و نرده ­ها رجوع خواهیم کرد.

مولفه­ های کلیدی در پله ­ها و نرده ­ها

آموزش رویت پله ها و نرده ها: جزئیات مربوط به بررسی بخشهای Instance و Type parameterو چگونگی عملکرد گزینه­ های موجود در هر کدام را می­توانید در کتابهای دیگر جستجو نمایید ما در این کتاب به بررسی چگونگی ایجاد پله­ ها و نرده ­های خاص وهیجان­ انگیز می­پردازیم.

مولفه ­های نرده­ ای

مهم­ترین و بحث برانگیزترین بخش یک نرده پروفیل و المان عمودی آن و چگونگی قرارگیری هر کدام در طول مسیر نرده می­باشد.

Profiles (پروفیل) شما می­توانید به هر تعداد که می­خواهید در نرده پروفیل داشته باشید اما نمی­توانید بیشتر از یک پروفیل در هر فایل family داشته باشید. (RFA) و هر پروفیل باید شامل یک سری خطوط بسته بدون هیچ بازشو و منفذی باشد در هر حال تمامی پروفیلها به صورت موازی میزبان در طول مسیر قرار خواهد گرفت.

Balusters (المانهای عمودی نرده) ۳ نوع baluster وجود دارد:

Baluster posts : که در بخش پارامترها برای کنترل کردن ارتفاع آنهاست پس یک المان عمودی بوده و به صورت عمودی رشد می­کند.

 

  • Balusters پارامتری که کنترل کننده طول افقی ابتدا و انتهای پله است baluster نام دارد و همچنین پلانهای Reference که برای کنترل زاویه ابتدا و انتهای هر کدام ایجاد می­شوند نیز شامل این مقوله است. این عمل برای کنترل کردن و ایجاد رابطه بین عناصر افقی و عمودی نرده با زاویه خاص مفید می­باشد.

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.