آموزش رویت مدیریت فایل ها

مدیریت فایل در رویت iranbim

تنظیماتی به نام استاندارد

آموزش رویت مدیریت فایل ها: وقتی در حال کار کردن در یک تیم هستید یکی از مشکلاتی که اصولاً با آن مواجه خواهید شد پیدا کردن familyها از طریق project browser و یا type selector است. همینطور که سایز پروژه بزرگتر می­شود و افراد بیشتری درگیر با آن می­شوند این افراد برای رسیدن به موارد مورد نظر Familyهایی را ایجاد و یا تغییر داده و به نام دلخواه خود ذخیره سازی می ­نمایید. زماینکه به فرض مثال یک نمونه کابیت آشپزخانه وارد می­ کنید که دنبال cabinet-base یا base-cabinet2 هستید تا زمانیکه لیست آن همراه با شکل در type select نمایان شود. بعد از مدتی که لیست بزرگ می­شود پیدا کردن عنصر مورد نظر در آن سخت­ تر می­شود.

بدین جهت زمانیکه چندین نفر روی یک پروژه کار می­کنند کار بسیار سخت­تر می­گردد پس بهتر است که از قبل نامهایی family را که در پروژه از آنها استفاده می­شود را تغییر دهید مثلاً با ایجاد یک پیشوند که شامل شماره است کار راحتر می­گردد مثلاً ۰۳۳۰ cast in place concrete و ۰۳۴۵precost برای نمونه­ گذاری مصالح را اینگونه تغییر داده تا در هنگام جستجو از طریق شماره پیدا کردن آنها راحت تر باشد.

کنترل کیفیت و BIM

در روند ایجاد یک پروژه شما همیشه یک ترازی را برای کنترل کیفیت روش کار خود قرار می­دهید وقتی به روش BIM کار می­کنید مدلسازی درست و عالی یکی از اهداف پروژه است. یک مدل درست و کامل به سرعت در صفحه تصویر باز می­شود و به خوبی در هنگام تغییر view مدل را نمایش می­دهد.

آموزش رویت مدیریت فایل ها: اما یک مدلسازی نادرست دارای یک فایل سنگین و بزرگ شده و زمان زیادی برای ذخیره ­سازی و یا بازکردن آن نیاز دارد با عدم اجزای تنظیمات کنترل کیفیت مدل در یک تیم کاری بزرگ فایل بسیار بزرگی بوجود خواهد آمد که هر کس بر طبق سلیقه روی آن کار کرده و هرج و مرجی کل پروژه را درگیر می­کند این فایل بسیار سنگین شده و زمان زیادی برای ذخیره سازی آن یا SWC می­برد.

ایجاد یک مدل سالم و درست کار سخت و پیچیده­ای نیست این پدیده مثل تکرار منظم روش تعویض روغن در ماشین مشخص­تان می­باشد. مسئله مهم توجه به تنظیمات سروقت لوازم و قطعات آن مطابق مثال ماشین می­باشد تا به شکل بزرگی برخورد نشود در زیر به بخشهایی می ­پردازیم که روش­های ساده­ای را در جهت جلوگیری از این مشکلات با توجه به ابزارهایی که اخیراً در Revit قرار گرفته ارائه می­کند.

توجه کردن به اندازه فایل

آموزش رویت مدیریت فایل ها: به سایز فایل خود توجه کنید. اندازه فایل یک عامل مهم در درک مدلسازی درست و پروژه است در پروژه Revit سایز مناسب برای فایل بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ MB است که ۲۵۰mb یک فایل بزرگ محسوب می­شود در این حین متوجه خواهید شد که مدل شما در هنگام باز شدن کند بوده و همینطور در ۳D در زمان چرخش هم به کندی عمل می­کند. و تمامی نماها یا مقاطع هم زمان باز شدن هر view از آنها به کندی نمایان می­شوند.

آیا فایل شما بسیار بزرگ و وسیع شده است. روشهای در این زمینه وجود دارد ابتدا کار را تعطیل کرده فایل را سبک و سرحال نمایید و بعد ادامه دهید.

حذف کردن گروه ها و هم خانواده­ های غیرضروری

در نوار manage یک دستور به نام purge Unused وجود دارد این دستور تمامی هم خانواده ­ها و گروه­ هایی که در پروژه از آنها استفاده نمی­شود را با حذف کردن آنها از بین می­برد.

آموزش رویت مدیریت فایل ها: در طول پروژه زمان زیادی این اتفاق افتاده که نوع یک پنجره و یا درب یا دیوار را تغییر داده­اید. حتی اگر از ان موارد خاص در پروژه استفاده هم نکردید از آنها در فایل شما ذخیره شده­ اند. و زمانیکه فایل را باز می­ کنید تمامی آنها در حافظه کامپیوتر بارگذاری می­گردند با توجه به مقاطع کاری که به جلو پیش می­روید می­توانید پس از پایان هر مقطع این عناصر را از پروژه حذف نمایید.

نگران نباشید اگر بعد از حذف شدن هم خانواده­ای دوباره به آن نیاز پیدا کردید به راحتی می­توانید آنرا دوباره بارگذاری نمایید. به نوار manage رفته و در پانل setting ابزار Purge unused را فعال نمایید.

بسته به اندازه مدل و تعداد familyهایی که بارگذاری نموده ­اید زمانی صرف می­شود تا این دستور کامل شود.

آموزش رویت مدیریت فایل ها

بعد از اینکه پروسه پیدا کردن عناصر اضافی در پروژه کامل شده Revit یک لیستی از آنها به شما ارائه می­دهد  در این مقطع می­ توانید مواردی را که تمایل به حذف آنها دارید را از پنجره انتخاب نموده و گزینه delete را بزنید.

به شما پیشنهاد می­کنیم که در مراحل اولیه کار و مدلسازی این عمل را انجام ندهید. زیرا اندازه فایل شما هنوز آنقدر بزرگ نیست و این عمل باعث حذف بسیاری از familyهایی که در پیش فرضها قرار گرفته و در پروژه نیاز است هم می­شود. در ترسیمات ابتدایی و در حین تکمیل آن توسط familyها تا زمانیکه بزرگی فایل روند کار کردن را کند نکرده است و اصول اولیه طراحی و تهیه موارد مورد نیاز از مدلسازی صورت نگرفته لازم نیست تا از ابزار purge استفاده کنید.

تقلیل دادن تعداد viewها در پروژه

توانایی ایجاد سریع view از مدل اصلی یکی از فواید استفاده از Revit است اما این قابلیت می­تواند در مراحلی دردساز نیز باشد اگر با مدیریت خاصی صورت نگیرد. ایجاد تعداد زیادی view برای رسیدن به آنچه مورد نظر و دلخواه است باعث افزایش تعداد آنها شده و اندازه فایل را نیز بزرگتر می­کند.

ظاهراً تعدادی از این viewها برای ارائه مستندات پروژه لازم و ضروری است اما در بین آنها هم تعداد زیادی view وجود دارد که فقط جهت درک ظاهر مدلسازی برای خود شخصی ایجاد شده است و هیچ کدام از آنها برای ارائه در شیت قرار نمی­گیرد.

به چه تعدادی View در یک پروژه زیاد گفته می­شود؟

جواب معقولانه زمانی است که در حین انجام کار به دردسر نیافتید. ما یک پروژه تیمی را در حال کارکردن داریم و شکایت همه اعضا در یک مورد مشترک است آنهم زمان طولانی که برای باز شدن فایل صرف می­شود. وقتی به بررسی فایلهای آنها می­پردازیم متوجه می­شویم که فایل آنها در حدود MB800 است و عملاً نباید بتوان با یک فایل به این سنگینی کاری انجام دهند. اولین کاری که انجام می­دهیم پیدا کردن viewهایی است که در هیچ شیتی قرار نگرفته­اند بعد آنها را حذف نموده و سایز فایل را تا ۵۰۰MB پایین می­آوریم. با اینکه باز هم زیاد است اما تعداد Viewهای موجود نیز در فایل هنوز بالاست.

آموزش رویت مدیریت فایل ها: قبل از اینکه اقدام به شمارش viewها غیرقابل استفاده در پروژه کنید این را بدانید که Revit نرم­افزاری است که بر پایه داده ­ها استوار است پس به راحتی با استفاده از این جدول schedule به موارد غیرقابل استواده دست پیدا کنید.. دستور schedule را اجرا و گزینه View list را انتخاب کنید.

در پنجره view list properties به شما اجازه داده می­شود تا موارد مورد نیاز را انتخاب نمایید. به قرار زیر این اقلام را انتخاب کنید:

  • Sheet number
  • View Name
  • Title on sheet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.