آموزش رویت لینک کردن فایل ها

Architect – Structurd Engineer: همانطور که می­دانید ارتباط بین آرشتیک و مهندس سازه بسیار بهم نزدیک است البته بیشتر زماینکه هدف ایجاد سازه­ای سبک­تر و طراحی خلاقانه ­تر می­باشد. و به طور قابل ملا حظه­ای مهندسی سازه تأثیر زیادی در ایجاد زیبایی ظاهری ساخمان به اندازه آرشیتکت­ها دارند. بدین ترتیب این روش می­تواند بسیار سرنوشت ساز بوده و مسیر هر دو طرف را همسو کند.

  • آرشیتکت – مهندس سازه: استفاده از ابزار copy/monitor مهندسین سازه می­توانند یک ارتباط محکم و قوی بین مدل­های سازه و معماری برقرار کنند. در این صورت می­تواند به سرعت تأثیرات تغیییراتی را که در مدلسازی معماری ایجاد شده را روی نقشه­ های سازه مشاهده نماید. و همچنین مهندسین سازه می­توانند از ابزارهای موجود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای ایجاد عناصر معماری مثل floor,wall برای مدلسازی استفاده نمایند.

به خاطر داشته باشید که همکاری و ایجاد رابطه بر روی عناصر پایه (Levels/grids) باید اول از همه صورت گیرد. یک سئوال مهم این عناصر پایه (level/grids) تحت تملک آرشیتک قرار دارد یا مهندسین سازه؟

آموزش رویت لینک کردن فایل ها

این کشمکش ریشه در فقدان برنامه ­ریزی دارد که می­تواند تأثیرات منفی در هنگام استفاده از ابزار copy/monitor در پروژه داشته باشد.

  • مهندس سازه – آرشیتکت: استفاده از ابزار interference check : درخواست اولیه یک مهندس معمار از مدلهای سازه این است که این مدلها را به صورت زمینه در زیر کار خود داشته باشد و بفهمد که در کجای پروژه عناصر معماری و سازه با هم تناقض دارند. برای این منظور پیشنهاد می­شود تا آرشیتکت نقشه­ های سازه را به صورت link شده در اختیار بگیرد و از ابزار Interfernce check برای مشاهده تناقضات استفاده کند. این قانون در شرایط بحرانی که ممکن است کارفرما و یا قرارداد مُسبِب آن باشند حکمفرماست.

ارتباط مهندس مکانیک و آرشیتکت: ارتباط بین آرشیتکت و مهندسین MEP به پویایی این رابطه با مهندسین سازه نمی­باشد. اما فرصتی را برای نمایش امتیازات این ارتباط ایجاد می­کند.

  • آرشیتکت – مهندس مکانیک: استفاده از ابزار coordination monitor: مهندسین MEP به نقشه­ های معماری نیاز دارند تا آنها را به صورت link شده زمینه کار خود کرده و از رابطه بین عناصر تأسیساتی و سقف­های کاذب و جلوگیری از برخورد آنها را با هم مد نظر قرار دهند.

استفاده از ابزار copy/monitor برای کپی کردن ترازهای معماری و فضا کاربرد دارد. از فضای معماری برای استفاده از تنظیمات عناصری مثل چراغها و دریچه تهویه استفاده می ­شود. توجه داشته باشید که ترازها تا روی فضا (Roons) کپی شده و نظارت شوند.

آموزش رویت لینک کردن فایل ها

  • مهندسین مکانیک – آرشیتکت: استفاده از مدلهای link شده: لزوم استفاده آرشیتکت­ها از نقشه­ های MEP توانایی ارجاع دادن این مدل به صورت زمینه­ای در نقشه­ های معماری خود می­باشد. با اینکه اغلب نیازی به استفاده از coordination Monitor در نوشته­ ها نیست اما در مواردی برای کسب اطمینان بیشتر می توان از ابزار Interfarce cheek نیز استفاده شود.

ارتباط مهندسین سازه و مکانیک: این ارتباط همیشه بهترین روش برای مدلهای link شده متقاطع در جهت بررسی موانع موجود در بین آنها می­باشد. مهمترین دلیل برای استفاده از روش همکاری در بین بخشهای مختلف اطلاع به موقع و زود هنگام از موانع و تداخل عناصر در یکدیگر بین این بخشها می­باشد.

آموزش رویت لینک کردن فایل ها: مدلهایlink   شده

اولین قانون حاکم بر همکاری در بین رشته ­های مختلف در فایلهای Revit این است که فایلهای link شده همگی از یک مدل واحد نرم ­افزار استفاده کنند. برای مثال اگر مدلهای معماری باید برطبق ویرایش Revit Architectural 2011 است مدلهای سازه نیز باید منطبق بر ویرایش Revit structural 2011 استوار باشد. و در محیط کاری worksharing تمامی کامپیوترهایی که در این همکاری شرکت می­کنند باید به نحوه درستی در زمینه بارگذاری Revit در شاخه مربوطه ایجاد شده باشند.  همانطور که قبلاً در این فصل به آن پرداخته شد عملکرد BIM شامل توافق در مدلسازی تمامی رشته­ ها در استفاده از نرم­افزار از یک ویرایش واحد و یک ساختار می­باشد.

شما می­توانید اطلاعات ساختاری از تولیدات Revit را با کلیک کردن روی دکمه رو به پایین Help و انتخاب About بدست آورید.

آموزش رویت لینک کردن فایل ها iranbim
آموزش رویت لینک کردن فایل ها

آموزش رویت لینک کردن فایل ها: جایگاه عناصر مشترک

در روند همکاری و مشارکت اطلاعات از راه link سازی مدل، محل و جایگاه آن مدل مقوله مهمی است. توافق در سیستم همکاری مرسوم و حقیقی شامل عملکرد BIM در فایل تمامی افراد در حین همکاری می­باشد. این مقوله باعث درک و فهم درستی از سیستم همکاری در Revit شده و باعث می­شود بتوانید مدیریت درستی در حین عمل ارائه نمایید.

Project internal در تمام پروژه­ هایی که با Revit کار می­شود. یک همکاری درونی که بین مکانهای مختلف پروژه ارجاع داده شده وجود دارد شما می­توانید این مراجع را در تنظیمات نمونه­ هایی مثل level در این بخشهای در حال همکاری و همچنین تنظیمات فایلهای Export شده به CAD پیدا کنید.

سیستم همکاری در پروژه را نمی­توان در حین مدلسازی تغییر داد و مدلسازی باید در پیرامون (شعاع ۱ مایلی آن) آن صورت پذیرد. مبدأ واقعی در Revit که منسوب به project Base poin, project shart up point است می­تواند با ایجاد تنظیمات بر روی عناصر مشخص شود ابتدا آنرا unclipped کرده و بعد با راست کلیک کردن روی آن و انتخاب گزینه move to start up عملکرد مورد نظر اجرا می­شود.

و روش تکمیلی در پروژه­ های مشارکتی تنظیم جهت پروژه به شمال واقعی می­باشد. این تنظیمان به صورت پیش فرض موجود و در پنجره view properties هر پلان قابل مشاهده است. با قاطعانه به شما پیشنهاد می­کنیم تا پلانها را در جهات اصلی مختصات و شیت­ها را هم راستا با شمال واقعی قرار دهید و بعد در همکاری مشارکتی از True North در Viewهای مورد نظر استفاده کنید.

Shared coordination: با توجه به نظر Teresa manitor روش همکاری مشارکتی روش ساده برای هماهنگی تمامی رشته ­های ساختمانی در یک پروژه تیمی است. اگر نقشه ­ها بر اساس شمال توافقی قرار گیرند تمامی مدلها در رشته ­های مختلف در همکاری با یکدیگر و حتی در Export به نرم افزار CAD هم مشکلی صورت نمی گیرد  شما می­توانید یک مدل معماری و یک مدل سازه را مشاهده کنید که به هم link شده ­اند. و هر کدام از مبدأ خاصی کار خود را شروع کرده ­اند (و از پیشنهاد ما در اینجا استفاده نکرده­ اند) اما مشارکت آنها با هم هم گام شده است.

نویسنده: شیدا یوسفی خو

 

پیشنهاد ویژه برای علاقمندان به یادگیری اصولی فناوری بیم BIM. گروه ایران بیم دوره های اموزشی به صورت آفلاین برای متخصصین و دست اندرکاران ساخت تهیه کرده است تا شما را با روش های استفده و پیاده سازی BIM در پروژه ها یاری رساند.

دوره های آموزش BIM

 

2 دیدگاه برای “آموزش رویت لینک کردن فایل ها

  1. افسانه شیخ زین الدین میگوید:

    سلام و تشکر فراوان برای توضیحات ارزنده شما.
    در پروژه عماری ما دو ساختمان مجزا که در کنار هم قرار دارن وجود داره که بدلیل حجم بالا ما دو مدل رو در دو فایل مجزا مدل سازی کرده ایم. حالا در زمان لینک دو مدل، متاسفانه نوشته های مدل لینک شده، در مدل جدید دیده نمی‌شود.
    آیا برای رفع این مشکل راه حلی وجود دارد؟
    با سپاس فراوان
    افسانه شیخ زین الدین

    • شیدا یوسفی میگوید:

      سلام
      اگر منظور از نوشته ها متن هایی است که با text اضافه کرده اید. امکان امنتقال برخی از آنها در لینک ها با مشکل روبرو می شود. اگر از tag استفاده کرده اید یا حتی ار keynote بهتر است شما بخش annotation گذاری را زمانی انجام دهید که فایلها لینک شده اند. در اصل برای مستند سازی نهایی بهتر است فایل یکپارچه و تجمیع شود و بعد مشتندات و خروجی ها گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.