آموزش رویت ابزارهای هماهنگ سازی

ابزارهای هماهنگ سازی

بعد از پایه­ گذاری و پیکربندی مدلهای link شده در پروژه مرحله بعدی ایجاد و تعیین محدوده هوشمندانه­ ای بین عناصر موجود در مدل می­باشد. در قبل کاربران CAD فایلهای مرجعی را ایجاد می­کردند که شامل خطوط آکس و یا ترازهای بود که برای هماهنگ ­سازی بین داده­ های یک کاربر با دیگری از آن استفاده می­شد.آموزش رویت ابزارهای هماهنگ سازی: توجه کنید که این عناصر در CAD فقط خط بودند اما در Revit اینها عناصر پایه هستند. اگر این عناصر مرجع در CAD ایجاد شدند. شکل ظاهری آنها به روز خواهد شد اما تأثیری بر روی عناصر هندسی در صفحه نخواهند داشت. و این وظیفه شخصی دریافت کننده فایل می­ باشد تا عناصر و احجام هندسی را بر اساس خواسته­ های جدید به روز نماید.

ابزاری هماهنگی coodin Review , copy/monitor-Revit به تیم کاری اجازه می­دهد تا کنترل زیادی بر روی فایلهای دریافتی داشته باشند. این ابزارها می­تواند براساس عناصر پایه (Grid,level) یا عناصر مدلسازی مثل columns wall یا floors باشد. دستور copy/monitor اول از همه برای پایه­ گذاری محدوده بین عناصر link شده و عناصر میزبان استفاده می­شود. در حالیکه دستور cordnier Review به صورت خودکار تفاوت­های بین عناصر link شده و میزبان را که در مرحله قبل توسط دستور copy/minitor محدوده آن تعیین شده را نمایش می­دهد.

آموزش رویت ابزارهای هماهنگ سازی

در حالیکه این ابزارها حقیقتاً قدرتمند هستند و نمونه مشابه آن در CAD وجود ندارد باز هم مهم است تا برنامه ­ریزی صحیح و درستی بکار گرفته شود تا هماهنگی درستی بین اعضای تیم برقرار شود. مَثَل مناسب «کیفیت بهتر از کمیت» بیانگر درستی از این روش در Revit است. لازم نیست تا از تمامی عناصر سازه عمل copy/monitor در مدل معماری انجام شود.

در اینجا به لزوم عملکرد BIM در تعیین وجوه مهم پروسه هماهنگی می­پردازیم. زمانیکه از یک ابزار هماهنگی مشابه آنچه در Revit است استفاده می­کنید افراد تیم ممکن است پلانها را به طرق زیر انتشار دهند:

  • مالک آکسها و ترازها
  • مالک کف­ها
  • دیوارهای سازه­ای، کپی شده یا نظارت شده یا فقط link شده هستند؟
  • چگونه هماهنگ­ سازی بر تعارض­ های موجود تأثیرگذار است؟

از قرار معلوم ابزارهای قدرتمند BIM هنوز جایگزین نظارت حرفه­ای بر مراقبت­ های ضمنی صنعت ساختمان ­سازی نشده است. بدین ترتیب هنوز جانشینی برای مهمترین قسمت همکاری که همان «ارتباطات» است پیدا نشده است. بدون ارتباط باز و صادقانه ابزارهای هماهنگی دچار تعارض می­شوند و نتایج بر خلاف آنچه مورد نظر تیم کاری است ناقص و متناقض خواهد بود.

آموزش رویت ابزارهای هماهنگ سازی

Copy/monitor

ابزار Copy/monitor به شما اجازه می­دهد تا یک کپی از عناصر link شده برای کنترل بیشتر بر روی عناصر بر روی فایل جاری ایجاد شود در حالیکه یک محدوده هوشمند برای عناصر link شده تعریف کرده­ اید.

اگر عناصر link شده در مراحلی دچار تغییراتی در فایل پروژه شود. این تغییرات در ابزار coordination Review کشف خواهد شد که حول این موضوع در همین فصل توضیحاتی داده شد.

با استفاده از همان فایلی که از تمرین قبل ذخیره نموده ­اید به نوار collaborate رفته و گزینه copy/monitor>select link را انتخاب نمایید. مدل معماری link شده را انتخاب کرده ملاحظه می­کنید که نوار به حالت copy/monitor تغییر شکل می­دهد.

دکمه option را بزنید. متوجه خواهید شد که ابزارهای copy/monitor در بخش Revit Architecture کمی متفاوت با بخش MEP, Structure می­باشد. در جهت اهداف کتاب ما بیشتر بر روی گزینه ­های مربوط به معماری Architecture توجه خواهیم کرد.

پنجره copy/nomitor در Revit Architecture به ۵ بخش تقسیم شده است که هر بخش نمایشگر عناصر قابل دسترس برای انجام عمل copy و یا monitor می­باشد.

برای هر کدام از پانلها لیستی به نام categories And typs to copy وجود دارد. همانطور که در شکل مشاهده می­کنید در پانل Floors لیستی از تمامی کف های قابل دسترس در فایل link شده در ستون سمت چپ و کف های مدل میزبان در سمت راست وجود دارد.

توجه کنید که هر نوع فایل link شده­ ای می­تواند تعیین کند که قابل کپی شدن باشد یا خیر. این عمل برای بالا بردن کیفیت کنترل بر روی عناصر در BIM تا در مکان­هایی که نباید عناصر کپی شدند قابل دسترس باشد. برای مثال اگر دیوارها walls نباید کپی شوند به پانل Wall رفته و به بخش دیوارهای فایل link شده بروید و گزینه don’t copy را انتخاب نمیید.

آموزش رویت ابزارهای هماهنگ سازی

در پایین پنجره copy/monitor یک بخشی به نام Additional copy parameter برای هر پانل از عناصر وجود دارد توجه کنید که این بخش برای هر پانل متفاوت است. برای مثال زمانیکه روی levelها عمل copy/monitor انجام می­گیرد یک فاصله و نام به عنوان پیشوند برای ایجاد تفاوت بین کف تمام شده در مدل معماری link شده و قسمت بالای تیرهای هر level در مدل سازه میزبان قرار می­گیرد.

بیایید نگاه دقیق­تری بر روی هر بخش از عناصر که در پنجره copy/monitor وجود دارد بیاندازیم:

Levels: در بسیاری از موارد تفاوت موجود در level سازه و معماری باعث می­شود که تصور کنیم نیازی به کپی کردن level در بین فایلها نیست. به هر حال این مورد یک راه حل مناسب است تا با رعایت یک فاصله بتوان offset ایجاد کرد.

به خاطر داشته باشید که گزینه offset در تمامی بخشهای copy/monitor موجود است. اما اگر تراز سازه نیاز داشت تا با فاصله­ای ایجاد شود بدین منظور می­توانید یک level بر روی فایل میزبان با استفاده از دستور monitor برای ایجاد پیوند هوشمندانه­ ای با مدل link شده ایجاد نمایید. و این تفاوت در تمامی تنظیمات مدل link شده اعمال خواهد شد.

Grids: کپی کردن آکسها معمولاً یک روش قدرتمند در روشهای کاری است. شما می­توانید از گزینه­ های موجود در این پانل برای تغییر دادن سَرِ آکسهایی که در معماری ایجاد شده ­اند به صورت آنچه در سازه ترسیم می­گردد استفاده کنید.

برای نمونه می­توانید مقدار s را به عنوان پیشوند در آن اضافه نموده در این صورت مقدار A در مدل معماری به صورت S-A در مدل سازه تغییر خواهد کرد.

آموزش رویت ابزارهای هماهنگ سازی

Columns (ستون­ها): مهندسین سازه می­توانند هر نمونه ستونی را اعم از سازه ­ای یا معماری جابجا نمایند. این بدان معناست که با اعمال تغییرات در ستون­ها نقشه­ های معماری دچار تغییرات شده پس آرشیتکت باید از این جابجایی آگاهی پیدا کنید.

در حقیقت عناصر سازه­ای فقط باید در مدلهای سازه­ای موجود باشند و بعد به فایل معماری link شوند. بعد از آن آرشیتکت می­تواند انتخاب کند که از روش copy/monitor برای استفاده از ستون­های سازه ­ای در پلانهای معماری استفاده نماید و یا اینکه ستون­های خود را بر روی ستون­های سازه­ ای در نقشه ­ها قرار دهد.

در مراحل بعد امکان تغییر در آکسها و ستون­ها در پلان­های سازه ایجاد شود اگر فایل link شده از فایل حذف شود دیگر نقشه­ های معماری نمی­تواند به روز شوند.

Walls & Floors (دیوارها و کف­­ها) مشابه آنچه در ستون­ها آموختید بهتر است که دیوارهای سازه­ای که از جهت قرارگیری در مختصات خاصی از صفحه مهم هستند و فایل­های سازه ایجاد شده و بعد به فایل معماری link شوند. اگر بعد از آن تمایل به استفاده از copy/monitor برای هماهنگ­ سازی این عناصر داشتید بهتر است که نام این دیوارها به صورت دیگری نامگذاری شود. نام دیوارها را می­توانید در پنجره­ای که در بالای لیست پنجره Copy/monitor نمایان است تغییر دهید.

می­توانید با اضافه کردن خط فاصله ( – ) و یا ( _ ) خط زیر در ابتدای نام دیوار آن تغییر دهنید. در نهایت مطمئن شوید که گزینه مربوط به copy/windows/doors option را در قسمت دیوارها و copy opening/ insert در قسمت کف­ها علامتگذاری نموده ­اید تا بازشو دقیق و مطابق آنچه در فایل داشته ­اید در نمونه کپی شده ایجاد شود.

نویسنده: زهره یوسفی خو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.