معرفی نرم افزارهای آنالیز انرژی با BIM

مدلسازی انرژی

درک مفهوم احتیاجات انرژی ساختمان باعث بالا بردن کیفیت و آسایش در ساختمان خواهد شد با توجه به آمار سازمان U.S. Energy Information Administration, ساختمانها در ایالات متحده امریکا مصرف کننده ۳۰ درصد از انرژی جهان و ۶۰ درصد از انرژی الکتریکی جهان می­باشد پس بدین ترتیب یکی از اولین مشتری­های کسب انرژی در دنیا بوده و از آن یک مصرف کننده بزرگ ساخته است. معرفی نرم افزارهای آنالیز انرژی با BIM: این موضوع باعث شده که مردم در قبال آن مسئولیت بیشتری داشته و قبل از اجرای یک ساختمان در همان مراحل طراحی به آن توجه کنند.

انرژی مورد نیاز ساختمان به تعداد چراغ هایی که تنها برای روشنایی اتاقها از آن استفاده می­شود وابسته نیست بلکه با گرمایی که تولید می­کند عملکرد سیستم تهویه ساختمان را نیز دچار اختلال می­کند. بیشتر سیستمهای مرتبط با ساختمان پیرامون مصرف انرژی می­چرخند. برای مثال اگر تعداد بازشوهای پنجره را در طول نمای جنوبی افزایش دهیم از نور طبیعی خورشید بیشتر استفاده خواهیم کرد و نیاز کمتری برای صرف انرژی الکتریکی برای تولید نور فضا خواهیم داشت.

به هر حال با توجه به حرکت شمسی خورشید و تاثیر آن بر ساختمان می­توان از گرمای موجود از این نور هم استفاده کرد و وجود فضای زیاد تحت عنوان پنجره باعث انتقال بیشتر این دما به داخل خانه شده و انرژی که برای استفاده کردن از نور ذخیره کرده بودیم باید برای سیستم تهویه و خنک شدن فضا استفاده کنیم.

با تحقیقات پیرامون مصرف انرژی در ساختمان باید به تمامی موارد مصرف توجه داشت برای همین ما از روش بهینه ­سازی مصرف انرژی استفاده می ­نماییم مدلهای که با کامپیوتر ایجاد می­شود با استفاده از شرایط اقلیمی در هر زمان از سال به تاثیر نیاز انرژی بارگذاری شده در ساختمان می­پردازد مشابه آنچه در زیر عنوان شده است.

  • سیستم گرمایشی، تخلیه هوا و تهویه (HVAC)
  • کسب گرمایش از خورشید
  • تعداد طبقات تحت اشغال و فعال در ساختمان
  • تاثیر سایه­ هایی که از چگونگی حرکت خورشید بر بدنه­ ها ایجاد می­شود
  • روشنایی طبقات
  • اضافه کردن تعدادی از موارد دیگر

معرفی نرم افزارهای آنالیز انرژی با BIM

مدلسازی انرژی تمامی این فاکتورها را با هم ادغام کرده تا نیاز انرژی ساختمان را برای کمک به تعیین اندازه سیستم HVAC تعیین نماید و تاثیرات پارامترهای تمامی مولفه ­هایی که جز متعلقات ساختمان بوده را برای تعیین اندازه دقیق سیستم در نظر می­گیرید تا زمانی سیستمی بزرگ­تر از آنچه دقیقا مورد نیاز ساختمان است تامین نشود و این خود یک نمونه طراحی در راستای کمک به محیط زیست می­باشد. با نگهداری مدلسازی انرژی و هماهنگی آن با طرح ساختمان می­توانید درک کنید که چگونه حجم کلی ساختمان محل قرارگیری پنجره­ها و جهت استقرار بنا و پوشش نهایی ساختمان می­تواند بر نیازهای انرژی ساختمان تاثیرگذار باشد.

استفاده از نرم­ افزار Revit برای آنالیز انرژی ساختمان

معرفی نرم افزارهای آنالیز انرژی با BIM: برای اینکه مدلسازی انرژی شما با موفقیت انجام شود در ابتدا نیاز به یک حجم توپر Solid دارید که از قبل مدلسازی آن انجام شده باشد این بدین معنا نیست که باید تمامی مصالح و جزئیات را به آن اضافه کنید تنها باید شرایط اصلی را بر آن ایجاد نمایید. برای اطمینان از درست ایجاد شدن ساختمان برای ارجاع مدلسازی انرژی در آن مواردی وجود دارد که باید این موارد را در طراحی اولیه در نظر بگیرید تا نتیجه بهتری را بدست آورید. برخی موارد مشابه موارد معمولی و ابتدایی می­ باشند اما مهم هستند تا اطمینان حاصل نماید که مدل شما برای گرفتن نتیجه از مدلسازی انرژی درست ایجاد شده است:

۱- مدل شما باید دارای کف و سقف باشد.

۲- دیوارهای داخلی و خارجی باید به کف و سقف هر طبقه دقیقاً ارتباط داشته باشند.

۳-  تمامی نواحی که نیاز به آنالیز دارند باید توسط حجم ساختمان پوشیده باشند (فضاهای باز که در داخل حجم قرار ندارند شامل آنالیز نمی­شوند)

معرفی نرم افزارهای آنالیز انرژی با BIM

آنالیز انرژی بدون قرارگیری عناصر ساختمان در جای خود ایجاد نمی­شود. برای انجام عمل آنالیز انرژی نیاز است تا شما بخشی از فایل Revit را به فرمت gbxML به منظور درخواست آنالیز export نمایید. این نمونه مدلسازی انرژی که به آن می­پردازیم بیشتر توسط طراحی صنعتی مورد استفاده قرار می­گیرد که شامل نوسانات در قیمت، سهولت در استفاده و قابلیت همکاری با مدل gbxML می­باشد. استفاده از درخواست درست به منظور استفاده از شرکت و یا روش کاری آن بستگی به توازن موجود در بین این نوسانات دارد.

IES<VE>  یک ابزار قدرتمند در آنالیز انرژی می­باشد که دقت بالایی را عرضه می­دارد و قابل هماهنگی با مدلسازی در BIM می­باشد. این برنامه کاربری می­تواند در هر مرحله از آنالیز محیط ساختمان برای تعیین انرژی نور خورشید برای محاسبه دینامیک سیال (CFDs) برای استفاده از تعیین جریان هوا در سیستمهای مکانیکی قابل اجرا باشد. تنها چیزی که استفاده از این روش را برای کاربران سخت می­کند پیچیدگی آن و برنامه­ های ابزاری گرانقیمت در رابطه با آن می­باشد.

Autodesk Ecotect: این برنامه دارای درجه کیفیت گرافیکی بالا و آسان برای کار کردن و عمل کردن به آن می­باشد. عوامل خلق کننده این نرم ­افزار همچنین ابزارهای دیگری را نیز در اختیار گذاشته ­اند که شامل نور روشنایی خورشید و ابزار هوا می­باشد. در حالیکه بسیار آسان می­باشد اما عمل وارد کردن مدل ایجاد شده در آن کمی چالش­انگیز است و بستگی به چگونگی مدلسازی آن فرم در BIM دارد برای مثال مدلهای نرم ­افزارهایی مثل SketchUp و Vectorworks  مستقیما وارد می­شوند اما در Revit کمی جای بحث و بررسی دارد.

معرفی نرم افزارهای آنالیز انرژی با BIM

:eQuest این نام محقق Quick Energy Simulation Tool می­باشد. این نرم­ افزار یک ابزار آسان است که توسط Lawrence Berkeley National Laboratory (LBNL) خلق شده است. در حالیکه بسیار قدرتمند است. دارای یک سری روش های ماهرانه­ ای برای کمک به تعیین پارامترهای انرژی در ساختمان می­باشد. مشابه نرم­ افزار Ecotect می­تواند در حین وارد کردن مدلسازی از BIM کمی چالش برانگیز باشد اما از طریق نرم­ افزارهای SketchUp با استفاده از Plug-in مربوطه مستقیما اطلاعات را وارد می­کند.

 Green Building Studio : Autodesk Green Building Studio یک سرویس online می­باشد که به شما اجازه ارسال فایل gbXML را برای دریافت آنالیز انرژی به صورت رایگان می­دهد. این سرویس شامل کیفیت گرافیکی بالا و سریع از رفتار انرژی در ساختمان بر اساس منابع ساختمان و منابع بارگذاری شده در آن می­باشد. این آمار دارای جزئیات بالایی نیست بدین ترتیب اگر نوع ساختمان به قرارای نباشد که در محدوده قابل دسترسی نرم­ افزار گنجانده نشود و ممکن است نتایج درستی حاصل نیاید.

 نویسنده: زهره یوسفی خو

4 دیدگاه برای “معرفی نرم افزارهای آنالیز انرژی با BIM

  1. سجاد میگوید:

    سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.