مصرف انرژی ساختمان ها در ایران

وضعیت مصرف انرژی در ایران و لزوم بهره مندی از ابزار مناسب جهت بهینه سازی مصرف انرژی

Status of energy consumption in Iran and necessity of utilizing the appropriate tools to increase energy efficiency

 

مصرف انرژی ساختمان ها در ایران : مصرف بیش از ۴۰% انرژی کشور در بخش مسکن، این بخش را به بزرگترین مصرف کننده انرژی در ایران بدل کرده است به گونه ای که میانگین مصرف انرژی ساختما ن ها در ایران بیش از ۵/۲ برابر متوسط مصرف جهانی است. با در نظر گرفتن این مطلب که بیش از ۹۸% از مصرف انرژی ساختمان ها در ایران از محصولات نفتی و گازی تأمین می گردد، و مطابق ترازنامه انرژی در سال ۹۱/۲۳ درصد از دی اکسید کربن تولید شده در کشور متعلق به این بخش است، می توان به این نکته دست یافت که سهم عمده ای از آلودگی های به وجود آمده در شهر های بزرگ به سبب مصرف منابع فسیلی جهت تامین سوخت همین ساختمان ها می باشد. بنابراین می توان به این نکته دست یافت که کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن تأثیر بسزایی بر کل مصرف انرژی کشور خواهد داشت. با توجه به مطالب فوق و شرایط بحرانی مصرف انرژی های فسیلی در کشور از سویی و از سوی دیگر عدم توجه کافی به منابع انرژی تجدید پذیر و راه کارهای غیر فعال کاهش مصرف انرژی با توجه به پتانسیل های فراوان موجود، بهره مندی از ابزاری که بتوان به واسطه آن گام موثری را در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در یکی از مهمترین بخش های مصرف کننده یعنی مسکن و به تبع آن کاهش اثرات زیانبار مصرف سوخت های فسیلی در ابعاد کلان و افزایش بهره وری انرژی در کشور برداشت، ضروری می نماید.

 

مصرف انرژی ساختمان ها در ایران

از مهمترین ابزارها در رابطه با برآورد و تخمین میزان مصرف انرژی و به تبع آن بهینه سازی مصرف انرژی، ابزار مرتبط با شبیه سازی رایانه ای مصرف انرژِی است. در ایران بهره مندی از این ابزار و نرم افزرها با توجه به ضرورت مسئله آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و شاید نیاز به حرکت جدی و مستمر در این زمینه به طور جدی احساس می شود. بهره مندی از نرم افزار های شبیه ساز رایانه ای با توجه به آن که می تواند به طراحان و سازندگان بنا قبل از ساخت و بهره برداری تخمین مناسبی از میزان مصرف انرژی در دسترس قرار دهد، می تواند تا حد قابل قبولی از میزان هزینه و زمان و فرآیند آزمون و خطا را در این زمینه بکاهد.

یکی از قدرتمند ترین نرم افزار های شبیه ساز انرژی در جهان در حال حاضر نرم افزار شبیه ساز انرژی  دیزایین بیلدر (design builder) می باشد که با بهره مندی از امکانات بی نظیر در قالب یک محیط کاربری ساده توانسته یک راه حل پیشرو برای طراحان و به ویژه معماران جهت بهره مندی از آن و به تبع طراحی ساختمان های با راندمان بالا به لحاظ مصرف انرژی فرآهم نماید.

 

 

مصرف انرژی ساختمان ها در ایران

 

بهینه سازی و تحلیل اقتصادی پروژه های ساختمانی، سنجش و ارزیابی پارامترهای مختلف در میزان مصرف انرژی، تهیه گزارش های هزینه ساخت پروژه، طراحی و گزینش سیستم های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع (HVAC)، برآورد و طراحی سیستم روشنایی مصنوعی و روشنایی طبیعی جهت نیل به آسایش بصری و کاهش مصرف انرژی، بررسی و ارزیابی تاثیر انواع راه کارهای غیر فعال بر کاهش مصرف انرژی/ف بهره مندی از سیستم های هوشمند کاهش مصرف انرژی، تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) برای محاسبه جهت، دما، سرعت و سایر خصوصیات سیال هوا در محیط کالبدی ساختمان .ارائه تاییدیه و گواهی لید و استاندارد اشری LEED and ASHRAE 90.1 Appendix G، بهره مندی از موتور آنالیز انرژی انرژی انرژی پلاس (energy plus) به عنوان یکی از معتبرترین و محبوب ترین موتور های آنالیز انرژی، تهیه و پردازش تصویر سه بعدی (rendering) جهت ارائه و بسیاری دیگر تنها بخشی از امکانات در نظر گرفته شده جهت این نرم افزار می باشد تا بتوان با بهره مندی از آن ها به بهترین شکل و با اطمینان حداکثری با توجه به نتایج به دست آمده بتوان گام های موثری در راستای افزایش راندمان و بهینه سازی مصرف انرژی برداشت و به واسطه آن از آسیب های موجود در این زمینه تا حد قابل قبولی کاست.

 

نویسنده:امیرحسین جان زاده

آموزش نرم افزار دیزاین بیلدر

1 دیدگاه برای “مصرف انرژی ساختمان ها در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.