قابلیت های ساخت در BIM

با کمک مدلسازی اطلاعاتی ساختمان، ساخت پذیری بنا را قبل از اجرا بررسی کنید!

قابلیت ساختن یک پروژه، قابلیت های ساخت در BIM یکی از تکنیک ‌های مدیریتی در پروژه ‌های ساختمانی است تا روابط معقول بین طرح تا ساخت را بررسی کرده و برای جلوگیری از هدر رفت زمان و سرمایه، کار را قبل از اجرا به‌ صورت کامل از هر جهت بررسی­ کند. این قابلیت توسط نرم‌ افزارهای هوشمند تحت BIM صورت می ‌گیرد و به بررسی اجزای مختلف طرح از نظر عدم تداخل با بخش‌ های مرتبط دیگر می ‌پردازد.

در بسیاری مواقع، در همان زمان بررسی می ‌توان راه‌ حل درست را استخراج کرد و آن را در طرح اعمال نمود. بدین ترتیب، بدون نیاز به صرف زمان اضافی برای برگزاری جلسات هماهنگی، تماس‌های تلفنی مکرر و درخواست‌ های اعمال تغییرات در بخش ‌های مربوطه توسط مکاتبات اداری، به‌راحتی طرح سه­ بعدی در اختیار مدیران پروژه قرارگرفته و پس از بررسی آن در همان حالت امکان ویرایش و اعمال تغییرات به وجود ‌آید. بدین ترتیب شما می ­توانید موفقیت در عملیات ساخت را قبل از هر اقدامی نقد و بررسی کنید.

قابلیت های ساخت در BIM

قابلیت های ساخت در BIM: این پروسه با نام دیگر «برخورد کشف و تحلیل» نیز شناخته می­شود. در این کار بررسی تداخل­ ها که همان مشاهده و مطالعه دقیق برخورد های احتمالی اعضای مختلف طراحی‌شده در پروژه است، جمع ‌آوری تمامی فایل ­های طراحی‌ شده در تمامی گروه‌ های طراحی در یک فایل اصلی و دسترسی به کلیت پروژه به ‌صورت دیجیتالی میسر می ‌شود و شما می ‌توانید در یک فایل تمامی عناصر را با هم بررسی کنید. به‌طور مثال اگر یکی از سیستم‌های تهویه با تیرهای سقف تداخل داشته باشد به‌آسانی قابل‌تشخیص بوده و به شما اجازه می‌دهد تا قبل از انجام هر کاری این مشکل را با طراحان آن بخش در میان گذاشته تا در جهت رفع آن کوشا باشند. این یکی از راه­کارهای هوشمند BIM در زمینه­ی بررسی همه‌جانبه‌ی ساختمان در همان مراحل ابتدای کار یعنی طراحی است.

قابلیت های ساخت در BIM

درگذشته اعضای گروه BIM برای تبادل اطلاعات بین یکدیگر دچار مشکل بودند. همان‌طور که می­دانید در حین کار طراحی و ساختن مؤلفه­ های اطلاعاتی، حجم پروژه به‌ صورت تصاعدی رو به افزایش است. در نتیجه به ارقام نجومی در واحد GB گیگابایت می­رسیم که ارسال آن از طریق اینترنت یا ایمیل بسیار سخت است. لذا امروزه با استفاده از یک فایل واحد با نام فایل مرکزی، امکان کار گروهی و ذخیره‌ سازی و به ‌روزرسانی بسیار آسان­تر شده است. هر کاربر به‌آسانی بر روی فایل محلی خودکار کرده و می‌تواند به‌آسانی در هر زمان فایل خود را از روی فایل مرکزی به ‌روزرسانی کند.

اگر بخواهیم موضوع را بشکافیم تا درک آن بهتر شود، به یک مثال بسنده می‌ کنیم. فرض کنید تیم کاری از هر شاخه، روی فایل پروژه به‌صورت جداگانه مشغول کار هستند. زمانی که کار طراحی و مدل‌ سازی پایان یافت، طی یک جلسه تمامی طرح‌ ها و اطلاعات برای بررسی مجدد به مدیر پروژه انتقال می‌ یابد. پس از بررسی هر بخش روی یک فایل جداگانه برای پیدا کردن نقاط تداخل یا برخورد های احتمالی، زمان آن می‌رسد که برای رفع مشکل، دوباره فایل‌ها به بخش‌های مربوطه ارجاع داده و پس از رفع مشکل دوباره بررسی شود. تاکنون زمانی که در این پروسه صرف می­شود و خطا هایی که در این میان از دید چشم عوامل پروژه مخفی می‌ماند و یا مشکلات جدیدی که به وجود می‌آید، کاهش سرعت کار در مراحل اولیه طراحی را به دنبال دارد.

درنتیجه به دنبال استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای حل و رفع این مشکل، می­توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. استفاده از روش ترسیم «اشکال ابری» که در حقیقت فضایی برای نوشتن توضیحات اضافی در رابطه با عنصر مشکل‌ساز است، برای هماهنگی گروهی بسیار کارساز است.

قابلیت های ساخت در BIM: این روش در BIM برای سهولت در همکاری بین اعضای تیم کاری بوده تا بتوان طراحی و آنالیز را با سرعت بالاتر انجام داد. این روش نوین یک صحنه فرود مجازی برای شما ایجاد می‌کند تا تمامی مواردی که با طی یک جلسه یا ملاقات کاری با همکار خود در میان می­گذارید را در یک صفحه مجازی بازگو کنید و در همان بخش منتظر جواب و یا دریافت پاسخ مناسب در این رابطه باشید. نرم‌افزار Autodesk BIM 360  یکی از مناسب‌ترین نرم‌افزارهای شناخته‌شده در این زمینه است که معرف بهترین هشداردهنده زمان برخورد عناصر با یکدیگر است که به سیستم این امکان را می‌دهد تا در همان مراحل اول مدل‌سازی این برخوردها بررسی شده و در جهت رفع آن اقداماتی صورت گیرد.

مترجم: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.