فازبندی پروژه در رویت

فازبندی پروژه در رویت ایران بیم

مدیریت یک پروژه شامل مهم‌ترین و عمده‌ترین بخش از روند سازماندهی آن می‌باشد که در فازبندی پروژه در رویت به آن خواهیم پرداخت. زمان عمده‌ای از پروژه صرف مدیریت بخش‌های مربوطه و مدیریت تغییرات احتمالی آن می‌شود. پروژه‌ها اغلب بر اساس پیشبرد اهداف و رسیدن به خواسته‌های کارفرما جلو رفته و باید به سؤالاتی پاسخگو باشد که غیر قابل پیش‌بینی است.

پس هر چه برنامه بیشتر توسعه پیدا کند در بخش مدیریت تغییرات بیشتری لحاظ می‌شود و گاهی این تغییرات و لحاظ آنها در سیستم مدیریتی از عهده نرم‌افزارهای ترسیمی مثل CAD خارج می‌شود، اما Revit به شما اجازه می‌دهد تا مدیریتی چندگانه بر روی تمامی بخش‌های پروژه‌دار بخش ترسیمات، روابط بین داده‌ها و اطلاعات خروجی داشته باشید.

فازبندی پروژه در رویت

روش‌های گروه‌بندی و فازبندی پروژه یکی از روش‌هایی است که در مدیریت پروژه و اعمال تغییرات در آن به سرعت و دقت عمل می‌کند. ویرایش یک مؤلفه‌ی هم‌خانواده می‌تواند به سرعت در پروژه به روز شود. اما گروه‌ها شامل مؤلفه‌های بیشتری اعم از میزبان و میهمان هستند. بارها نیز در دیدهای مختلف پروژه به احجام هندسی نسبت داده می‌شود.

آیا طراحی با لحاظ این بخش‌ها باز هم آسان خواهد بود؟ به حجم هندسی شما بستگی دارد شما در هر مرحله‌ای می‌توانید از سرعت کاری را بالا برده و تنها به ترسیم بخش‌های ضروری از پروژه پرداخته و شکل کلی آنرا بررسی کنید بعد در مراحل بعد به تکمیل بخش‌های درونی اقدام نمایید. در این مقطع Revit به کمک شما آمده تا مشکل شما را حل کند تا قبل از تکمیل نقشه‌ها توسط مؤلفه‌های غیرضروری بتوانید به حجم کلی برسید. در این فصل می‌آموزید:

ـ استفاده از روش گروه‌بندی

ـ آشنایی با فازهای مختلف پروژه

استفاده از گروه‌ها

فازبندی پروژه در رویت: در Revit تعداد زیادی مؤلفه و عنصر وجود دارد. که با توجه به فرم‌ هندسی آنها شامل هم‌خانواده‌های میزبان (که دقیقاً در محیط پروژه جاگذاری می‌شوند) و مؤلفه‌های هم‌خانواده‌ای (که در محیط Family Editor ساخته می‌شوند)

ما می‌خواهیم یک ساختمان را که در ساخت آن از روابط تکرارپذیر استفاده شده توصیف کنیم. عناصر با هم در ارتباط بوده و تکه‌ها به بخش‌ها تقسیم شده، بخش‌ها باهم مرتبط شده و این ارتباط به یک ساختار ساختمانی تبدیل گشته توانایی ویرایش در ویژگی‌های هر بخشی از مؤلفه‌ها (میزبان یا میهمان) به طور باورنکردنی خاص بوده و انجام این عملیات تأثیر فوری بر کل پروژه خواهد داشت.

در این‌جاست که گروه‌ها وارد بازی شده و نقشی اصلی را بر عهده می‌گیرد گروه‌ها در محیط پروژه ایجاد شده و شامل عناصر هم‌خانواده‌ای ـ عناصر میزبان و یا هر دوی آن‌ه می‌باشد. به عبارت دیگر جمعی از گروه‌ها می‌تواند یک گروه دیگر تشکیل دهید.

ما نمی‌توانیم هر ذره‌ی نامفهوم در کاربردی را در گروه جاگذاری کنیم. اما می‌خواهیم مطمئن شویم که شما اعتماد به نفس کافی برای استفاده از گروه‌ها را در بخش‌هایی که اصولاً از این عناصر استفاده می‌شود را دارید.

فازبندی پروژه در رویت ایجاد گروه:

ما کار را با بازکردن یکی از فایل ها در سایت iranbim شروع می‌کنیم. و تمامی مبلمان های لازم برای این تمرین را در پروژه بارگذاری می کنیم

کار را با اضافه کردن تعدادی مبلمان به یکی از اتاق‌ها شروع کنید. ابتدا به پلان Level 1 مراجعه کرده و ۸ مؤلفه‌های آنرا به پروژه اضافه کنید. مثلا ما مؤلفه‌های زیر را اضافه کرده‌ایم:

ـ Excutire chair

ـ Breuer chair

ـ shelf

ـ Desk

حال تصور کنید که نیاز دارید این مبلمان را در اتاق‌های دیگر نیز کپی کنید. شما می‌توانید این کار را به آسانی مدیریت نمایید اما اگر هر کدام از عناصر دچار تعبیرات شد بر مدیریت تمامی موارد کپی شده آسان نمی‌باشد و باید به صورت دستی تمامی عناصر ویرایش شده را تک تک بازنگری نمایید.

پس بهتر است از روش گروه‌بندی عناصر استفاده کنید. بدین ترتیب تمامی مبلمانی که از قبل در پروژه جاگذاری کرده‌ اید را انتخاب کرده و ابزار Create Groupرا اجرا نمایید.

Revit از شما می‌خواهد تا نامی برای گرده تازه انتخاب کنید. برای جلوگیری از سردرگمی در طول پروژه در هنگام استفاده از نام‌های پیش فرض نام این گرده تازه را Office Furniture 1 بگذارید. گزینه Open in Group Editor را غیرفعال کرده و بعد ok نمایید.

زمانی که گروه‌بندی کامل شد توجه کنید که تمامی مؤلفه‌های گروه‌بندی شده در داخل یک محیط از خطوط خط‌چین محاط شده که این محیط دارای یک نقطه‌ی Insert نیز هست.

نقطه‌ی Insert را با کشیدن آن به هر جای این محیط می‌توانید جابه‌جا کنید. پس آنرا با کشیدن هر کدام از نقطه‌های کنترل‌کننده آن می‌توانید جابه‌جا کرده یا بچرخانید.

فازبندی پروژه در رویت کپی کردن گروه‌ها:

بهتر است گروه ایجاد شده را در دیگر اتاق‌ها کپی کنید. گزینه‌های زیادی پیش رو دارید اگر در صفحه ترسیمات نمونه‌ی وجود دارد آنرا انتخاب کرده و بعد روی دکمه Copy کلیک کرده و یا از ابزار Create Similar استفاده کنید.

یکی از روش‌های معمول کشیدن گروه مذبور از شاخه‌ی Project Browser به صفحه ترسیمات است. این گروه در زیرشاخه‌ی نمایش داده شده در شکل ۸-۸ نمایان گشته است.

هر کدام از روش‌های بالا را که تمایل دارید انتخاب کرده و گروه مذبور را مشابه شکل ۹-۸ در همه جاگذاری کنید. همچنین نیاز است تا یکی از گروه‌ها را برای جاگذاری در مکان مناسب بچرخانید.

فازبندی پروژه در رویت دوبل کردن گروه‌ها:

در بیشتر موارد شما کار را با ایجاد یک گروه آغاز می‌کنید و بعد نمونه‌های بیشتری از روی آن در روند تکمیلی پروژه ایجاد می‌نمایید. شما می‌توانید این کار را با  انجام عملیات دوبل کردن گروه‌ها نیز از طریق پنجره‌ی Project Browser پیش ببرید. یکی دیگر از گزینه‌های کاربردی انتخاب یکی از گروه‌ها بوده و بعد از ویرایش آن را از طریق پنجره Edit Type دوبل نمایید.

ابتدا گروه Office Furniture 1 را انتخاب کرده و بعد دکمه Edit Type را بفشارید حال می‌توانید گروه مذبور را دوبل کنید. نام گروه جدید را Office Furniture 2 بگذارید. حال گروه جدید نیز در پنجره‌ی Project Browser نمایان می‌شود. حال بهتر است به ویرایش گروه جدید اقدام شود.

ویرایش گروه‌ها

گروه مذبور را انتخاب کرده و از طریق نوار Modify/Model Groups گزینه Edit Group را انتخاب کنید این ابزار باعث می‌شود وارد محیط Edit Group شده تا برای انجام ویرایش آمادگی داشته باشید.

تمامی آنچه که در گروه‌ها جاگذاری شده مشابه قبل در تصویر نمایان است اما مابقی عناصر موجود به رنگ خاکستری برای تمیز دادن بین مؤلفه‌های گروهی نمایش داده می‌شوند.

محل قرارگیری صندلی‌ها را جابه جا کرده و یک میز چای به آن اضافه کنید، بعد روند تکمیلی را با فشردن دکمه Finish کامل نمایید.

حال یک کپی از نمونه‌ی ویرایش شده را در پروژه جاگذاری کنید. به خاطر داشته باشید با انجام هر کپی از روی گروه‌های موجود تمامی دیدها و جداول در پروژه به روز خواهند شد.

فازبندی پروژه در رویت جابه‌جایی گروه‌ها:

گروه‌ها را می‌توان با نمونه‌های دیگر در پروژ جابه‌جا کرد و قبل از جابه‌جا کردن یک گروه نیاز است تا بر روی نقاط Insert هر دو نمونه ویرایشی صورت پذیرد تا در حین جابه‌جایی دقیقاً در محل مناسب قرار گیرند یعنی هر دو نقطه‌ی Insert باید در یک مکان قرار داشته باشند.

برای جابه‌جایی یک گروه آنرا انتخاب کرده و بعد از دکمه رو به پایین موجود در پنجره‌ی Properties به فهرستی از گروه‌ها موجود از همان شاخه دسترسی خواهید داشت نمونه‌های Model شامل احجام هندسی و مؤلفه‌های پایه‌ای هستند در حالی که نمونه‌های Detail شامل مؤلفه‌های ۲ بعدی مشابه عناصر جزئیاتی هستند. گروه را جابه‌جا نمایید.

نویسنده:زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.