روش همکاری با نرم افزار رویت

آماده ­سازی جهت همکاری گروهی

درست است که کار کردن با نرم ­افزار Revit به تنهایی باعث افزایش قابل توجه تولیدات، کیفیت و موجودیت می­شود اما امتیاز روش BIM در توانایی کار کردن گروهی در تمامی رشته ­های مرتبط با ساختمان است. روش همکاری با نرم افزار رویت

کارکردن گروهی با BIM

تفاوت روش کارکردن در BIM به صورت تکی یا گروهی توسطTocci Building Corporation (www.tocci.com)   john tocci of  توصیف شده است. شرکتی که اداره مرکزی آن در شهر massachusett, worburn است.

همچنین روش lonely BIM (به صورت تکی، منفرد) می­تواند در موارد خالی هم مورد استفاده قرار گیرد و در زمانیکه روش گروهی به هر دلیلی قابل اجرا در شرکت نیست برای رسیدن به اهداف مشخص می­توان از این روش استفاده کرد مثل نمونه national Institute for Building Sciences(NIBS) توانایی پشتیبانی کردن از اطلاعات ویرایش یافته مانند یک فنربازگشت پذیر می­باشد که ناگزیر به بازگشت به مدل ۳D و داده­ های اصلی در پیرامون پروژه می­باشد.

زمانیکه اعضای یک گروه کاری تصمیم می­گیرند تا از روش BIM استفاده کنید. بنا بر میل یا اجبار کارفرما – باید بدانند که چگونه اطلاعات را گردآوری نمایند تا در هنگام ارائه به مشکل برخورد نکنند. بنابر اجبار مشتری یا دلخواه خودتان باید یک پروژه را براساس BIM چنان شروع کرده و ادامه دهید تا به اهداف و نتایج لازم در BIM برسید.

روش همکاری با نرم افزار رویت

یکی از بخشهای بحث برانگیز BIM در ارائه پلانها تعیین اهداف و موارد استفاده از آن می­باشد. اگر به تازگی از Revit استفاده می­کنید حتماً از این نرم افزار برای استفاده از مدلسازی پارامتریک و یا اضافه کردن نقشه ­های اجرایی کمک بگیرید.

تعریف واضح و ذکر دلایل مختصری در روش اجرای BIM در هر پروژه­ ای به فهم چگونگی و توانایی مدلسازی در Revit کمک می­کند.

با توجه به ساختمان SMART Alliance که جزء اولین پروژه­ هایی بود که توسط کار گروهی و روش BIM در رشته­ های مختلف کار شد. و از Building Infermetion mod در زمینه شخصیت ­سازی در پروژه اهداف و امکانات، مشارکت بهره ­برده است. لینک کاربردهای استفاده از BIM و ارزشهای بالقوه در حین رسیدن به اهداف در سایت pem statecic موجود می­باشد با توجه به بیانیه جامعه مهندسان آمریکایی AIA اجرای یک پروژه توسط BIM باید تعریفی از کاربرد BIM در پروژه معرفی روش اجرای آن، تعریف معاوضه اطلاعات بین بخشهای مختلف در پروژه و توصیف الزامات پروژه در زیرساختهای شرکت باشد.

به صورت واضح­ تر روند گسترش پروژه دلالت بر درخواست­های جامع در هنگام تحویل پروژه ندارد بلکه در حین گسترش پروژه در زمینه­ های مختلف کاری سازه، مکانیک، برق و تأسیسات وارد کار شده و در جهت همکاری این گروه­ها با یکدیگر و تلفیق نقشه­ های ارائه شده و تطبیق همه آنها با هم مدنظر می­ باشد.

یکی از هداف این مقاله توجه به همکاری بین اعضای گروه در هنگام طراحی یک پروژه می­باشد نه توجه به خواسته­ های مشتری و یا سازنده.

همکاری در Revit

پروسه همکاری در Revit زمانی شروع می­شود که از یک یا چند فایل در پروژه به روش link شده استفاده شود. و بتوان دیدهای جالبی را از پروژه استخراج کرد. یک پروژه را می­توان به روشهای متفاوتی برای اجرای روشهای مختلف کاری تقسیم کرد و در هر حال هر بخش شامل یک فایل Revit می­باشد و تعدادی از این فایلها به یک فایل اصلی link می­شود. به دلیل وجود روشهای مختلف ما پیرامون روش سنتی طراحی می­پردازیم:

  • معمار
  • مهندس سازه
  • مهندسین مکانیک، برق، تأسیسات

روش همکاری با نرم افزار رویت: روش کار سنتی پیچیده­ تر از تصورات می­باشد. اگر بخواهید وابستگی­ها و همکاری­های مابین این بخشها را به تصویر بکشید  به محورهای تنیده شده ای از ارتباطات برخورد می­کنید.

در تکمیل روش همکاری با نرم افزار رویت می­توان گفت که این ارتباطات را می­توان به بخشهای منطقی و فیزیکی تجزیه کرد. مثلاً اگر موارد مکانیکال و الکتریکال را در نظر بگیرید مطمئن می شوید که زمانیکه تأکید می­کنید لوازم روشنایی با کف داکتها برخوردی ندارد جز روابط فیزیکی می­باشد. و زمانیکه می­دانید در طراحی الکتریکی باید درجه فن کویل گرمایی را فایل تغییر و تنظیم در نظر بگیرید این مسئله جز روابط منطقی می­باشد.

این پیچیدگی­های موجود در این روش سنتی باعث ایجاد خطا و اشکال در حین همکاری گروه­ها با هم می­شود.

بدین ترتیب از چه ابزارهایی در Revit برای همکاری بخشهای مختلف می­توان استفاده کرد؟روش همکاری با نرم افزار رویت

سه ابزار مشخصی در روش­های مشارکتی استفاده می­شود:

روش همکاری با نرم افزار رویت مدلهای link شده: استفاده از ابزار link در Revit باعث ایجاد یک تصویر کامل از تمامی عناصر محتوای فایل link شده در فایل جاری می­شود. همچنین تمامی داده­ های موجود به صورت منظم در آن یافت می­شود و یک مدل واضح و قابل درکی را از مدل نمایش می­دهد. تمامی داده ها در هر بخش قابل تنظیم بوده و حتی می­توانید تنظیمات دیداری فایل را در صفحه روشن یا خاموش یا رنگ خطوط را تغییر داده در روش link همچنان می­توان به ابزارهای Inter ference check و coordination Monitor دسترسی پیدا کرد.

Copy/monitor:  این ابزار یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود در Revit می­باشد که در تمامی تولیدات توسط این نرم ­افزار کاربرد داشته و استفاده­ های زیادی در اجرای دستورات هماهنگ کننده در پروژه از آن می­شود که به قرار زیر است.

  • ایجاد پیوندی هوشمندانه: شما از این ابزار برای انتخاب عناصری در مدلسازی که می­خواهید نظارت بر تغییرات آن داشته باشید استفاده می­کنید.
  • کارکرد متفاوت: بسیاری از مردم متوجه نیستند که این ابزار شامل ۲ کاربرد می­باشد یکی (کپی) copy ودیگر monitor (نمایشگر – نظارت) استفاده از کاربرد مناسب در پروژه می­تواند کاربری مناسب­تری را ارائه نماید.
  • خلق مدل هندسی: زمانیکه از این ابزار در سبک copy استفاده می­شود شما می­توانید یک عنصر هندسی را از روی عناصر موجودی در فایل link شده روی فایل جاری خود ایجاد نمایید. در اینجا همچنین می­توانید ارتباط بصری هم ایجاد نمایید.

Interference cheek (نظارت بر موانع): در بسیاری موارد هدف از این روش کار عدم تداخل و مانع شدن آیتم ­های دیگر در عناصر موجود در فایل شماست. ابزار Interface Check را می­توان برای نظارت بر دسته ­ها در یک مدل واحد و یا مدل­های link شده نیز بکار برد.

معرفی گروهی از ابزارهای موجود برای همکاری و هماهنگی در Revit که در تمامی شاخه ­ها قابل اجرا و کاربردپذیر نیست. فقط ابزارهای متناسب در شرایط همکاری گروه­های مختلف با هم مورد استفاده قرار می­گیرند. توجه داشته باشید که این شرایط صرفاً پیشنهاداتی از طرف تجربیات نویسنده به شما می­باشد. در صورتیکه ممکن است نیاز شما به ابزارهای مختلف در حین همکاری بسیار فراتر از این باشد.

مترجم: زهره یوسفی خو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.