اهمیت فازبندی پروژه در رویت

نسبت دادن فازهای پروژه به فرم هندسی آن، دیدها و تنظیمات پروژه

اهمیت فازبندی پروژه در رویت: طراحی بر روی یک پروژه اغلب بر حسب فازهای مختلف و در حالت سنتی علامتگذاری جزئیات و اختصاصی کردن بخشهای آن بود. اولین فاز شامل طراحی کلی و رسیدن به موارد کلی در حین ایجاد اطلاعات اصلی بنا می­ باشد. این سری اعمال خطی برای رسیدن به طرح اصلی مراحلی را پشت سر می­گذارد و از چیدمان این نقشه­ های خطی در کنار هم اصول اولیه بنا نهاده می­شود.

اول پلانها بعد نماها و مقاطع و به تبع آن نقشه­ هایی که یکی پس از دیگری برحسب مورد ایجاد می­شوند پس از قرارگیری در کنار هم در یک شیفت برای رسیدن به هدف مرجع طرح کلی یک بنا را نمایش می­دهند.

Revit می­تواند از همین روش سنتی برای توصیف روند طراحی مطابق الگوی قبلی استفاده نماید. اما تعجب نکنید که بعد از انجام این مراحل هنوز نتیجه ­ای حاصل نکنید. اطلاعاتی که در اولین مراحل طراحی در دست دارید به صورت خودکار گسترش می­یابد اما چون منتظر به روز شدن و کسب اطلاعات اضافی برای ادامه کار هستند و جوابی دریافت نمی­کنند نتیجه درستی به عمل نمی­آید.

Revit نمی­تواند در حین طرح تنها به یک مسئله بپردازد و تمامی نیروی خود را بر روی آن موضوع خاص و بزرگنمایی کردن آن بگذارد. هر عملی که در Revit انجام دهید بر تمامی پروژه تاثیرگذار است. اگر شما درحال کار کردن بر روی پلانها هستید در برابر نماها نیز مسئولیت دارید. اگر بر روی برشها کار می­کنید در برابر جداول نیز مسئول هستید. بدین ترتیب در هنگام کار کردن از همان ابتدا به سرعت اطلاعات شما رو به گسترش بوده و بدین ترتیب نتایج حاصله به صورت چرخشی افزایش یافته و اگر توجه به این مسئله نداشته باشید خطاها در پروژه بسیار زیاد می­شود که نمی­توان از آنها گریزی پیدا کرد.

اهمیت فازبندی پروژه در رویت

مطمئنا این موارد در روشهای سنتی کارکردن با پلانهای ۲ بعدی و محیط CAD غیرقابل انکار است. و زمانیکه تعارضی در طرح بین نقشه­ ها ایجاد شود پیدا کردن ریشه آن و حل آن کاری بس دشوار و گاهی تا مرحله ساخت در پروژه غیرقابل حل می­نماید. Revit « درستی کار در هر مکان» می­باشد. در هر صورت اگر برعکس هم آن صادق بشد که در جایی خطایی موجود باشد روشی فارغ­ العاده است زیرا می­توان طرح را با دانستن و آگاهی از وجود تعارض در هر بخش از طرح به حل آن پرداخت.

ما در اینجا می­خواهیم از ایجاد اینگونه تعارضها و انسدادها در طراحی جلوگیری به عمل آوریم یا در نهایت با آنها کنار بیاییم تا زمانیکه محل دقیق آنرا پیدا کرده و در رفع آن بکوشیم. اول از همه بهتر است از تصوری که در رابطه با Revit به عنوان یک ابزار جدید برای حل موارد قدیمی داریم بپرهیزیم. شاید در ابتدا کمی دشوار باشد و در حین کار مقایسه ­ای بین این نرم­ افزار با روشهای قدیمی و یا نقشه­ های ۲ بعدی CAD صورت گیرد. اما کافیست تا بدانید که Revit چیست و قابلیتهای آن را از ابتدای کار کردن با آن درک نمایید.

اهمیت فازبندی پروژه در رویت

شما باید روش جدید کار کردن با آن را بپذیرید چه سخت و چه آسان باید بدانید که تمامی مراحل در طراحی یکجا در حال پیشرفت می­باشد. این روش به صورت خودکار نیست بلکه زمان بر است اما شما هیچ دخالتی در آن ندارید. کار کردن و پیشرفت پروژه یکجا و به صورت موازی روشی نیست که بتوان از روشهای سنتی مثل CAD انتظارآنرا داشت. حتی اگر برای شما کمی سخت باشد لازم است که روشهای قبلی را که به صورت خطی از کنار هم قرار دادن بخشهای مختلف به نتیجه می­رسید را فراموش کنید.

یکی از بزرگترین مشکلات در حین استفاده از نرم­ افزار Revit ابزاری است که به شما اجازه می­دهد به صورت یکجا کار کنید اما شما تصور می­کنید که این پروسه طراحی در حال اجرا به صورت خطی است و از اینجاست که در حین کار کردن با آن به تصور خطی بودن روند کار به مشکلات برخورد می­کنید.

اگر در روند کار با CAD 2 بعدی و روش خطی به طراحی و توسعه نقشه­ ها می­ پردازید و با افزایش اطلاعات پروژه به مراحل ترسم پلانها، نماها و برشها و بخشهای دیگر از ملزومات یک طرح می­رسید پس چرا از Revit استفاده کنیم؟ جواب این سئوال به ۲ بخش تقسیم می­شود:

  • بجای انجام طرحهای مقدماتی، طرحهای خطی، طرح توسعه پروژه برای ساختن یک پروژه و اطلاعات و مستندات آن بهتر است پیرامون ممنوعیت ها، رابطه ­ها و تکرر آنها فکر کنید. در Revit نیازی به انجام طرحهای مقدماتی نیست کافیست بدانید چه چیزی می­خواهید و چه چیزی را نمی­ خواهید. ممنوعیت ها باعث محدود کردن زمینه کاری شما نمی­شود  شما آزادید! زمانیکه ممنوعیتی را کشف می­کنید حال می­دانید که در کدام بخش باید توجه بیشتری داشته باشید. نیازی نیست تا به طرحهای مقدماتی فکر کنید. تنها لازم است به رابطه مرکزی که برای ایجاد طرح به آن نیازمندید توجه نمایید. نیازی نیست تا به توسعه طرح بپردازید تنها بهتر است یک روش برابر عناصر تکراری که ساختار اصلی پروژه را می­سازد پیدا کنید. نیازی به مستندات ساختاری پروژه نیست تنها لازم است به روشهای ارائه پروژه به بهترین وجه وفراتر از آنچه در CAD 2 بعدی به آن پرداخته می­شود فکر کنید.
  • بجای پلانها، نماها، برشها و جزئیات اجرایی نیاز است تا به خطوط محتوای پروژه توجه کنید. یک دیوار شما یک عنصر در نقشه نیست بلکه یک ایده است که در مکانی موجودیت می­یابد. و این بحث برای تمامی عناصر محتوای پروژه مثل کف، سقف و مبلمان و دیوارهای شیشه­ای نیز صادق است. نمی­دانید آنها در کجا هستند اما می­دانید که موجودیت آنها در پروژه به چه منظوری بوده است.

اهمیت فازبندی پروژه در رویت

حال تصور غلطی را که از دیوار داشته ­اید فراموش کنید و به نفس کار و وجود اصلی دیوار توجه نمایید. شاید تا الان ندانید که قرار است این دیوار از چه مصالحی ساخته شود اما می­دانید که لزوم استفاده از آن در ناحیه خاصی از پروژه به چه منظور بوده است. در مراحل بعدی به محتوای درونی دیوار بر حسب نیازها و خواسته ­های پروژه اعم از ساختار اصلی و سازه­ای آن و پوشش های نهایی آن خواهید پرداخت.

همین نظریه در رابطه با بخشهای دیگر ساختمان نیز صادق است. علت وجود هر عنصر در ساختمان و پایداری آن تا انتهای پروژه و هدف از قرار دادن این عناصر در مناطق خاص مواردی هستند که نمی­توان آنها را از طریق نقشه­ های ۲ بعدی و حذفیاتهای ۲ بعدی بیان کرد. و در اصل این تفاوت عمده بین استفاده از روشهای سنتی و روشهای نوین می­باشد.

پس استفاده از Revit را با خیال تصورات سنتی بیرون بیاندازید و سعی در استفاده از این نرم­ افزار هوشمند به طریق نوین آن و درک موجودیت محتوای هر کدام از عناصر آن باشید.

نویسنده: زهره یوسفی خو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.