انجام توافقات پروژه با پروتکل بیم

پروتکل BIM در ایران بیم

مدیریت اطلاعات

انجام توافقات پروژه با پروتکل بیم :مطابق با نیاز پروتکل کارفرما باید یک بخش را برای مدیریت کردن اطلاعات برگزیند. این بخش شامل فعالیت هایی، فراتر از ملاقات های متداول است. و تقریبا مشابه رهبری کردن طرح و یا رهبری کردن کل پروژه است، که می تواند توسط مشاور یا پیمانکار در مراحل مختلف پروژه انجام گیرد. اما در برخی موارد کارفرما نیاز دارد تا یک شخص را به صورت جداگانه به سمت مدیر اطلاعات انتخاب کند.

وظایف مدیر اطلاعات باید در ملاقات ها و هماهنگی های میان گروه ها تحت عنوان مدیریت اطلاعات پروژه تعیین شود. جزئیات مربوط به مسئولیت های مدیران اطلاعات توسط انجمن صنعت ساختمان CIC تهیه شده است. دو نسخه در این رابطه وجود دارد: نسخه تکمیل تر که سازگار با اهداف CIC و فعالیت های آن است. و نسخه ساده تر که مناسب هرگونه قرار ملاقات است که هر در سایت   www.cic.org.uk  موجود است.

مدیر اطلاعات هیچ گونه ارتباطی با انجام طراحی و موارد مرتبط با آن ندارد.بررسی برخوردهای احتمالی بین عناصر و هماهنگی های مدل همگی زیرنظر هماهنگ کننده BIM است، که بر عهده رهبران طراحی است.

انجام توافقات پروژه با پروتکل بیم

مسئولیت های مدیر اطلاعات را می توان در غالب موارد زیر خلاصه کرد:

  • مدیریت فرایند مدلسازی و تولید اطلاعات و پروسه تغییر اصلاحات آن در پروژه
  • تولید و تدوین اطلاعات و بهره برداری از مدلهای موجود و پیش تولید شده پروژه
  • کمک به استخراج اطلاعات موردنظر از پروژه تا تهیه جزئیات اجرایی و مقادیر
  • نظارت بر پیاده سازی صحیح پروتکل BIM و هماهنگی و به روزرسانی با مدل MPDT

مسئولیت های اصلی مدیر اطلاعات در جلسات هماهنگی توسط کارفرما تعیین می گردد، چراکه باید از وجود مدیر اطلاعات منتسب در تمامی مراحل کار تا اتمام آن مطمئن باشد که این خود باعث مسئولیت پذیری و تعهد بیشتر مدیر بر روی اعضای گروه پروژه برای انجام صحیح تر پروژه می باشد.

تامین نیاز پروژه

تامین نیاز پروژه در ضمیمه شماره۲ پروتکل موجود است، تا بتوان تمامی مسئولیت های مرتبط با پروژه را به اعضای گروه پروژه انتصاب کرد. بند چهارم پروتکل از اعضای گروه پروژه می خواهد تا مطابق نیازمندی های اطلاعاتی پروژه (شامل هر پروتکلی، تولیدکننده ای یا پروسه ای  که آنرا تنظیم کرده) عمل کنند. نیازمندی های پروژه تعیین کننده چگونگی توسعه مدل یا پیشرفت آن است. همچنین هیچ مدلی را که گروه ها تهیه کرده اند، تغییر نمی دهد.

انجام توافقات پروژه با پروتکل بیم :ضمیمه شماره۲ این پروتکل  نیازهای پروژه را در بر می گیرد، اما تمامی محتوای آن قابل انعطاف نیز هست. نیازهای پروژه باید مطابق احتیاجات هر پروژه، و سازگار با آن باشد. و همچنین همراه با تکامل مستندات بوده، بدین جهت که برای رسیدن به اهداف پروژه توافقاتی در تغییر یا کنترل روش های کار انجام گیرد، که البته این مسئولیت مدیر اطلاعات است، تا موافقت خود را با نیازهای پروژه اعلام کرده و آنها را انتشار دهد. که البته باید قبل از توافقات این عملیات صورت گیرد. چراکه باید تمامی گروه ها به تاوفقات ساخت اعتماد داشته حتی اگر در نیازمندی های پروژه، ذکر نشده باشند.

جدول تولید و تحویل مدل MPDT

انجام توافقات پروژه با پروتکل بیم: جدول تولید و تحویل مدل MPDT شامل اطلاعات کاملی از مستندات و سطح نمایش جزئیات اطلاعات در هر مرحله از پروژه است.LOD یا سطح نمایش جزئیات در جدول ضمیمه شماره ۱ توصیف گشته و انتظار می رود تا مطابق آن استانداردهای مستندسازی رعایت شود.تاممی این اطلاعات توسط گروه BIM TASK GORIUP گردآوری شده تا نیازهای اطلاعاتی پروژه های BIM را برطرف سازد. بدین ترتیب امکان هرگونه سوءبرداشت و شبهه ای برای کارفرما و اعضای گروه پروژه در برآورده سازی اطلاعات مورد نیاز در هر مرحله با توجه به تامین نیاز اطلاعاتی باقی نمی ماند.

جدول MPDT که در ضمیمه شماره۱ پروتکل موجود است، باید قبل از هرگونه قراردادی تنظیم گردد و یک نسخه از آن باید ضمیمه پروتکل شده و به تاممی اعضای تیم پروژه منتقل شود. این جدول باید با دقت تمام برای پروژه های ساختمانی BIM تکمیل شده، تا هیچ گونه تعهدات و مسئولیتی به جا نماند و هرگونه تغییراتی که در آن انجام می شود باید مطابق با روش های ذکر شده و به توافق رسیده باشد.

منبع:Construction Industry Council 2013

مترجم: زهره یوسفی خو

4 دیدگاه برای “انجام توافقات پروژه با پروتکل بیم

  1. Harlan میگوید:

    you’re really a excellent webmaster. The site loading velocity is amazing.

    It seems that you are doing any distinctive trick. Moreover,
    The contents are masterpiece. you have done a excellent activity
    in this matter!

  2. فرهاد احمدی میگوید:

    سلام
    چه جالب تقریبا ندیدم سایت ایرانی مثل شما که انقدر خوب در این مورد نوشته باشه
    مقالاتتون رو دارم در زمینه bim مطالعه میکنم مرسی از ساییتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.