آموزش رویت جزئیات سازی

آموزش رویت جزئیات سازی bim

جزئیات سازی در Revit

آموزش رویت جزئیات سازی: امروزه در روش کار صنعتی هنوز نیاز به چاپ اطلاعات دوبعدی روی کاغذ است. در حالیکه این اطلاعات از روی مدلهای ۳ بعدی ایجاد شده در Revit استخراج شده پس ما هنوز نیاز به ارائه اطلاعات جزئی به صورت ۲ بعدی با استفاده از ابزارهای خاص آن داریم.

در اصل در Revit شما از روی مدل ۳ بعدی قسمتی را که نیاز به ارائه اطلاعات بیشتر و ریزبینانه برای اجرای موارد خاص است جدا کرده و به کمک ابزارهای ترسیمی خطی (۲بعدی) آنها را تکمیل و بزرگنمایی کرده و به عنوان مستندات پروژه ارائه می­کنید.

آموزش رویت جزئیات سازی جزئیات سه بعدی

نمایش جزئیات ۳ بعدی در Revit بسیار آسان بوده و این نمونه جزئیات دقیقاً از روی مدل اصلی ایجاد می­شود در شرایطی که ترسیم آن در ۲ بعدی بسیار مشکل می­نماید. یک مثال مناسب برای این نمونه از جزئیات نمایش آجر نمای خارجی در گوشه داخلی دیوار خارجی در کنج می­باشد که مصالح گوشه دیوار خارجی در پشت بالکن نمایش داده شده است.

توجه داشته باشید که برای اندازه­ گذاری اینگونه جزئیات تنها می­توانید روی صفحه ­ای که آنرا به نام work plan تعریف نمونه­ اید انجام دهید.

آن Plane می­تواند از جهات مختلف در جزئیات نمایش داده شود اما خط اندازه گذاری فقط می­تواند به موازات آن رسم گردد. در حالیکه حاشیه­نویسی می­تواند در تمام زوایای آن قرار گیرد.

آموزش رویت جزئیات سازی جزئیات­های ۲ بعدی از عناصر سه بعدی

اصولاً روش مرسوم در ارائه دیدهای دوبعدی در Revit از روی عناصر و مدل سه بعدی می­باشد. این دیدها شامل پلانها، نماها، مقاطع، جزئیات و برش جزئیات در پروژه می­باشد. شکل ۱۰-۵ نمونه­ هایی از آن را نمایش می­دهد.

از انواع این view که توسط پلانها و نماها و مقاطع ایجاد می­شوند در نمایش ۲ بعدی آنها از مولفه­ های جزئیات ۲ بعدی، خطوط و حاشیه نویسی­ ها استفاده می­شود در این روش شما می­توانید اگر لازم بود عناصری را به آن اضافه نمایید اما بعد از آن مطمئن شوید که نقشه­ ها برحسب عناصر اضافه شده به روز شوند و بعد تسلیم سازنده ­ها گردد.

آموزش رویت جزئیات سازی جزئیات­های ۲ بعدی

گاهی در یک نقشه نیاز است تا عناصر به صورت دوبعدی ترسیم شود در اینگونه نقشه­ ها لازم است تا مطابق با آنچه در CAD اعمال می­کردید را پیاده­ نمایید. در Revit قابلیت ایجاد نقشه­ های ۲ بعدی نیز هست و می­توانید هر نوع جزئیاتی را در نقشه ها به صورت ۲ بعدی ایجاد نمایید.

این نمونه­ ها بیشتر برای نمایش جزئیات با مقیاس بزرگ و نزدیک به واقعیت می­باشد. که در اینگونه نمونه ­ها نیازی به مدلسازی ۳ بعدی نیست این نمونه برای مواردی مثل پروفیل درب  و یا چفت­های نازک­کاری و مواردی از این قبیل کاربرد دارد.

راهنمایی ساده برای ایجاد جزئیات در Revit

زمانیکه با روشهای زیادی برای ایجاد و نمایش جزئیات در Revit آشنایی داشته باشید در هنگام ترسیم می­توانید بهترین و ساده ­ترین آن را در موارد خاص تشخیص داده و اعمال نمایید. دانستن این موضوع که از کدام روش باید استفاده کرد بستگی به نوع ساختار مدل، مقیاس view و تجربیاتی که در روند کار با Revit اندوخته­ اید دارد. برای کمک به انتخاب بهترین روش ۳ پرسش در زیر مطرح شده که شما با پرسیدن آن از خود در هنگام ترسیم جزئیات می­توانید به روش مناسب دست یابید.

در مدل اصلی ساختمان از این نمونه جزئیات چند تا موجود می­باشد؟

آموزش رویت جزئیات سازی: اصولاً از یک نمونه جزئیات در مدل هر پروژه تعدادی یافت می­شود. با علم بر اینکه در کدام نواحی این جزئیات دیده می­شود می­ توانید بهترین ناحیه را در مدل ۳ بعدی اصلی انتخاب کرده و برای ارائه نمونه جزئیات ۲ بعدی آن اقدام کنید.

به عنوان یک قانون اگر از یک جزئیات در مدل اصلی در ۲ جای مختلف به صورت یکسان دیده شود مدلسازی کردن آن در ۳ بعدی ارزش دارد اما اگر فقط یک مورد از آن موجود باشد بهتر است که در محیط ۲ بعدی ترسیم شود.

 به عنوان مثال یک نمونه پروفیل درب را درنظر بگیرید. شما تعداد زیادی از نمونه پروفیل درب در نواحی مختلف مدل دارید اما نیاز است تا یکبار آنرا به صورت بزرگنمایی شده شده نمایش دهید.

در اینجا بهتر است تا جزئیات آن به صورت ۲ بعدی ترسیم شود. زیرا در هیچ شرایطی لازم به نمایش گسترده و بزرگنمایی شده آن نیستید. نمونه های دیگر مثل جزئیات مربوط به پنجره­ ها می باشد در حالت برش خورده که این نمونه به تعداد زیاد در مقاطع دیده می­شود درچه مقیاسی جزئیات مربوطه را ارائه می­دهید؟

مقیاسی که برای ارائه جزئیات مدنظر دارید تأثیر به سزایی در تعیین رسم آن به صورت مدل ۳ بعدی با ترسیم ۲ بعدی دارد. بهترین قانون برای حل این مسئله این است که جزئیات با مقیاس ۱۵/۱ را ترجیحاً به صورت ۲ بعدی رسم کنید و در مواردی مثل wall section بهتر است مقیاسها بین ۲۰/۱ تا ۵۰/۱ باشد که مواردی مثل مثال ۱۱-۵ در آن زیاد دیده نشود در این صورت با این مقیاس بهتر است تا مدل ۳ بعدی ارائه گردد.

آیا به روش استفاده از Revi کاملاً آشنا هستید؟ این یک پرسش منتقدانه است. بهتر است در این زمینه با خود روراست باشید اگر جزئیات ساده بود و توان مدلسازی آنرا در ۳ بعدی داشتید پس بهتر است همین کار را انجام دهید اما اگر نتوانستید پس به صورت ۲ بعدی ترسیم نمایید.

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.