آموزش رویت تعیین نقطه مختصات

دریافت یا انتشار مختصات

زمانیکه در یک پروژه مشارکتی می­خواهید مختصات پروژه ­های link شده را هماهنگ نمایید از ۲ روش می­توانید استفاده کنید. آموزش رویت تعیین نقطه مختصات: publish coordinates,Acquire Coordinates برای فهم تفاوت بین این دو بهتر است به هر کدام مثل عمل کشیدن و فشار دادن تعبیر کنید.

  • Acquire = کشیدن
  • Publish = فشار دادن

اولین اصل این است که بدانید در شرایط موجود نیاز به کشیدن یا فشردن فایل­های link شده دارید. روش معمول در کارهای مشارکتی در یک پروژه واحد برای هم راستا کردن مختصات فایلهای link شده به قرار زیر است:

  • یک سایت برحسب نقاط نقشه برداری در Revit ایجاد شده و مختصات آن برحسب نقاط نقشه ­برداری ژئودریک و خطوط ایستگاهی ارائه گشته است. مدل سایت به فایل معماری Revit، link شده است. این فایل می­تواند دستی جاگذاری شود و بعداً جابجا شده یا چرخانده شود البته بنابر موقعیت اصلی ساختمان در پروژه. هیچ گاه فایل اصلی معماری را برای همسوشدن با فایل سایت جابجا نکرده و نچرخانید.
  • در نوار manage گزینه coordinate و بعد Acquine coordinate را انتخاب کنید. فایل link شده را انتخاب کرده و بعد مبدأ اصلی مختصا و زاویه شمال واقعی را در مدل Revit. حال فایل link شده با فایل اصلی هماهنگ می­شود.
  • برای تمامی مهندسین و مشاورهایی که از Revit استفاده می­کنند باید یک کپی از سایت ایجاد نموده و مراحل ۱ و ۲ را تکرار کنند. زمانیکه فایلهای دیگر link شده با فایل site هماهنگ شوند می­تواند از طریق گزینه Auto By shared در جایگاه اصلی و درست قرار گیرند.

آموزش رویت تعیین نقطه مختصات

دریافت مختصات از فایل CAD

آغاز سناریو کار روی پروژه با شروع طراحی معماری و دریافت فایل نقشه­ برداری ۲ بعدی با فرمت DWG که توسط مهندسین سیویل ارائه شده اجرا می­شود. مختصات ارائه شده ممکن است که براساس نقاط جغرافیایی درست باشد اما حتما در امتداد شمال واقعی نیست. آرشیتکت ها باید مدلسازی را نزدیک به واقعیت باطنی پروژه شروع کنند. همچنین آنها نیاز دارند تا مختصات ساختمان را با جهاتی که از فایلهای CAD وارد می­شود و یا در پروژه link می­شوند را در فازهای دیگر پروژه هماهنگ نمایند. آرشیتکت فایل دوبعدی CAD را در پروژه link و Revit می­کند ودر ابتدا آنرا به صورت دستی جاگذاری می­نماید. جابجایی و چرخش فایل CAD با همسوسازی درست آن با مدل ساختمان بستگی دارد.

آموزش رویت تعیین نقطه مختصات: زمانیکه فایل link جاگذاری شد و قفل شد حال آرشیتکت مختصات اصلی را از فایل DWG دریافت می­کند بدین صورت که به نوار manage و پانل project location رفته و گزینه corrdiante≥ Acquire Coordinates را انتخاب می­ نماید و بعد روی فایل DWG، link شده کلیک می­نماید. این روند هیچ تغییری روی viewهایی که با شمال واقعی پروژه همراستا شده ­اند ندارد. اما آنهایی که با شمال واقعی و همراستا شده­ اند نمایشگر جهت اصلی در راستای مختصات فایل نقشه ­برداری هستند.

در طراحی محوطه دانشگاه که ممکن است بخواهید چندین مدل ساختمان link شده در آن وارد کنید. شما بیشتر تمایل دارید تا از publish coordinate استفاده نمایید. تا اطلاعات را از سایت به مدلهای link شده بفرستید.

استفاده از نقاط مبدأ و نقاط نقشه­ برداری پروژه

آموزش رویت تعیین نقطه مختصات: در ویرایش ­های قبلی Revit، قرارگیری نقاط مبنا پروژه و یا نقاط مختصات آن تنها با استفاده از فایل CAD وارد شده امکان­پذیر بود و یا استفاده از نقاط مختصات و جابجایی عناصر برحسب آنها بود. اما اکنون Revit دو مورد برای تعیین این نقاط تهیه کرده است: survey point, project base point.

در الگوهایی پیش فرض این نقاط در پلان کف به نام Site پلان رویت است. در حالیکه می­تواند در هر پلان دیگری قابل مشاهده باشد. با استفاده از پنجره visibility/graphic override و انتخاب model categoris و گسترده کردن بخش site  تغییرات مذبور اعمال می­شود.

Project base point (نقاط مبنا پروژه) (PBP) معرف مختصات ۰,۰,۰ در پروژه است. توجه کنید که به آن نقطه منبع origin نمی­گیریم. اگر از این واژه استفاده کنید ممکن است آنها را با منابع داخلی پروژه در Revit اشتباه بگیرید. نقطه آزاد PBD می­تواند با توجه به منبع درونی پروژه (intoral origin) جابجا شود و این باعث ایجاد نقطه دومی در نقطه مختصات و نقطه نماها و ترازها می­شود به همان نحوی که کنترل اندازه ­گذاری type properties گزینه project انتخاب شده است.

جابجایی نقطه PBP در اصل مشابه روش Relocate project (جابجایی پروژه) می­باشد که این جابجایی به سیستم share coordinate (مختصات مشترک) وابسته است.

مگر اینکه در پروژه شما نیاز به یک نقطه دوم به عنوان مرجع به غیر از نقاط نقشه­ برداری باشد. ما به شما پیشنهاد می­کنیم که نقطه PBP را تنظیم ننماید و مطمئن باشید که ساختمان شما در نزدیک، خطوط مرجع مثل گوشه خط مالکیت زمین و یا محل تقاطع آکسهای ۱,A قرار گرفته است.

Survey point (نقطه نقشه ­برداری). این نقطه مشابه میله ایستگاهی یا نشان مختصات ژئودزیک در نقشه­ های مهندسی سیویل می­ باشد. این نقطه را می­توان با نقطه مختصات ژئودزیک هماهنگ کرد. برای هماهنگی با Autodesk civil 3D از نقاط نقشه­ برداری استفاده می­شود و زمانیکه پروژه Revit به فرمت ADSK فرستاده و Export می­شود.

آموزش رویت تعیین نقطه مختصات

توجه کنید که تعیین مکان ویژه برای نقاط نقشه­ برداری برحسب داده­ های مهندس سیویل الزامی نیست.

برای پروژه­ های کوچکتر، نقاط نقشه برداری و مختصات مشترک هیچ­گاه مورد استفاده قرار نمی­گیرند. این روشها برای استفاده از ابزارهای آنالیز روشنایی روز و آنالیز وابسته به خورشید مورد استفاده قرار می­گیرد.

مترجم: زهره یوسفی خو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.