آموزش رویت ایجاد و دوبل کردن ترازها

آموزش رویت ايجاد و دوبل كردن ترازها bim

ایجاد یک تراز جدید می­تواند با یک پلان جدید همراه باشد یا همراه نباشد (که از طریق گزینه ایجاد پلان رای هر تراز قابل تنظیم است.) در هر حال ایجاد هر تراز با ایجاد یک پلان هماهنگ است اما اگر یک تراز را copy کنیم به صورت پیش فرض پلانی ایجاد نمی­شود (مثلاً اگر بخواهید برای پنجره­ها هم یک تراز داشته باشید در صورتی­که برای آن نیاز به وجود یک پلان اضافه نیست.) آموزش رویت ایجاد و دوبل کردن ترازها:  شکل ظاهری تراز و سر آن به رنگ مشکی است و در هنگام ایجاد اول و یا تغییرات بعدی به رنگ آبی در می­آید.

اگر یک تراز داشتید که پلانی برای آن وجود نداشت به راحتی در نوار view بخش create plan گزینه plan view را بزنید این پروسه باعث می­شود یک پنجره باز شود تمامی ترازهایی را که پلان ندارند را شامل شود و شما با انتخاب هر کدام از آنها می­توانید برای آن تراز یک پلان ایجاد کنید.

از همین روش برای دوبل کردن یک پلان هم می ­توانید استفاده کنید به راحتی گزینه عدم ایجاد دوبل برای دید را بردارید در اینصورت تمامی ترازهای موجود نمایان می ­شود و می ­توانید حتی اگر می­خواهید از یک پلان موجود در تراز دو تا ایجاد کنید از این روش هم بهره ببرید.

بررسی خطوط نمایش ترازها

آموزش رویت ایجاد و دوبل کردن ترازها: در اینجا نیاز است ۲ نکته مهم در رابطه با کنترل المانهای تراز و خطوط آکس آن گوشزد می­شود اول آنکه شما می ­توانید هر دو طرف خط آکس ترازها را از طریق دکمه­ های انتها و ابتدای آن از لحاظ داشتن سَر کنترل کنید و می­توانید خط را تا نقطه دلخواه بکشید و همچنین گزینه ۳D  باعث می­شود که تمامی ترازها با هم مرتبط شوند در صورتی­که اگر یکی جابجا شود بقیه به تبع آن تغییر کند.

اگر شما فقط خواستار این هستید که یکی از این ترازها به نقطه­ ای جابجا شود باید گزینه ۲D را انتخاب کرده که با یک کلیک روی گزینه ۳D این مهم بدست می­آید.

وقتی این عناصر را در Revit تغییر دهید بنا به مورد امکان تغییر در برخی عناصر وابسته نیز وجود دارد. اگر یک تراز را تغییر دهید دیوارها و مبلمان آن تراز تغییر می­یابد اگر یک آکس را تغییر دهید عناصر سازه­ای به تبع آن تحت تأثیر قرار می­گیرد و اگر خطوط مرجع (رفرنس) را تغییر دهید عناصری را که وابسته به آن است و روی آن ایجاد شده تغییر می­یابد.

برحسب مورد اصولاً این عناصر به خطوط مرجع توسط خطوط اندازه­گذاری به جهت وابسته کردن آن عنصر به خط مرجع قفل یا پیچ می­شود.

اگر مدتی است که با Revit کار می­کنید و در آن به طور کامل اشراف دارید برای شما واضح است که ترازها و آکسها قابلیت کنترل کردن عناصر را دارا هستند اما خطوط مرجع زیاد در این زمینه ارتباط بین عناصر مورد توجه نیستند.

آموزش رویت ایجاد و دوبل کردن ترازها

عناصر مضمونی

عناصر مضمونی تماماً در مورد عناصر تکرارپذیری است که در پروژه­ های Revit کاربرد دارند. اینگونه عناصر هم می­تواند دارای روابط با دیگری باشند اما مهمتر از آن از روابط بین مفروضات که در بخش قبلی به آن پرداخته شده محافظت می­کند با توجه به جدول سازماندهی Revit که جلوتر توضیح داده شد متوجه می­شوید که این عناصر شامل هم خانواده­ها و فضاها می­باشند.

System family که به عنوان عناصر میزبان نیز شناخته می­شوند شامل عناصر پیرامونی پروژه­ها در Revit می­باشد. این هم خانواده­ها در قسمت Family Editor ایجاد نمی­شوند بلکه از قبل در سیستم جاگذاری شده­اند. اگر از آن یک نمونه دیگری بخواهید می­توانید آن دوبل کنید. این عناصر می­توانند ۲ بعدی و ۳ بعدی باشند.

مؤلفه­ های Floors – Roofs –  Railing – stair – ceiling  معمولاً ۳ بعدی هستند و مولفه ­های insulation, revision  Dimentions text معمولاً ۲ بعدی ایجاد می ­شوند.

آموزش رویت ایجاد و دوبل کردن ترازها: مولفه component family در قسمت family editor خلق شده و برحسب مورد ۲ بعدی و ۳ بعدی هستند. این بدین معناست که نمونه­ های مختلف آنها را می­ توان بارگذاری کرد و یا از محیطی خارج از Revit به پروژه وارد کرد. وقتی در ابتدای کار یک component ایجاد شود ابتدا وارد یک پنجره­ای می­شوید که با انتخاب فایل مورد نظر و متناسب می­توانید آن مولفه را در پلانها و جداول مربوط به خود مشاهده کنید.

دسته بعدی از عناصر مضمونی space نام دارد مثل volumes , areas – rooms . مطمئناً این موارد مشابه با عناصر حجمی نیستند اما بخشی مهمی از پروژه را شامل می­شوند. (مثل system family) و مشابه آنها قابلیت قرارگیری درجه اول و تنظیمات خاص خود را مطابق با پروژه دارا هستند.)

نویسنده: زهره یوسفی خو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.