نرم افزارهای BIM

نرم افزارهای BIM نرم افزار های بیم

معرفی قابلیت های نرم افزارهای BIM

BIM نرم ­افزار نیست، یک فرآیند سیستمی است. CAD متولد ۱۹۷۴ و BIM متولد ۱۹۹۵ است، CAD به کاربر کمک می­کند تا به‌آسانی ترسیم کند ولی BIM  و نرم افزارهای BIM کمک می­ کند تا سازندگان بهتر بسازند. BIM مشابه CAD نیست و هیچ‌گاه مفهوم CAD را هم ندارد CAD تنها جایگزین قلم و کاغذ است و ابزاری بدیهی و اولیه برای مستندسازی است. اما در مقایسه با آن BIM به طراحی و نیازهایی که ما از مستندات داریم می­ پردازد و این روند را از طراحی، ترسیم تا مدیریت ساخت پروژه شبیه­ سازی، برنامه­ ریزی و ارائه می ­نماید.

نرم افزارهای BIM که تاکنون در عرصه جهانی معرفی‌شده‌اند به نام­های Revit، Bently، ArchiCAD، MagiCAD، DigitalProject، TeklaStructure، Navis work، Vico و … است که از بین نرم افزارهای BIM ، نرم ­افزارهای Revit و TeklaStructure در کشور ما شناخته‌شده‌تر و کاربردی‌تر است. از نرم­ افزار TeklaStructure مهندسان سازه برای محاسبات و تهیه الگوی ساخت بهره می­ برند و عده کمی از معماران جوان برای ترسیم و تصویرسازی اولیه پروژه­ ها از Revit و Archicad استفاده می­ کنند و کمتر مهندسان طراح از رویکرد اصلی این نرم افزارها که دقت در طراحی و برآورد احجام پروژه ­های ساختمانی است بهره برده­ اند . مهم‌ترین کاربردها و توانمندی­های ویژه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در چرخه حیات پروژه شامل کمک در برنامه­ ریزی اولیه پروژه، طراحی حجمی و کانسپت های معمارانه، تهیه جزئیات اجرایی، آنالیز و محاسبات سازه، انرژی، تأسیسات، مستندسازی استاد و مدارک به‌صورت یکپارچه، تدارکات، ارائه دقیق مقادیر، زنجیره تأمین مصالح و تجهیزات پروژه، مدیریت ساخت و شبیه ­سازی مدل زمان، هزینه ساخت، تجهیز کارگاه، مدیریت بهره ­برداری و نگهداری ساختمان، بازسازی­ ها و تغییر کاربری و حتی کاربرد در تخریب پروژه است.

معرفی نرم افزار ناویس ورک

مهم‌ترین ویژگی BIM همکاری و هماهنگی تمام گروه‌های کاری ذی‌نفع و ذی‌ربط پروژه است. در روش­های سنتی تمام عوامل دخیل در پروژه مانند کارفرما، مهندسان معمار و سازه، تأسیسات، پیمانکاران و تدارکات و مدیران پروژه هر یک بنا به صلاح دید تولید، تغییر و توزیع مستندات پروژه، اعمال‌نظر می­ کردند و هیچ رابطه تعریف‌شده و هدفمندی وجود نداشت، در بسیاری از مواقع عدم اطلاع­ رسانی به‌موقع هر یک از اتفاقات در هر مرحله ­ای از طراحی و یا ساخت به سایر گروه‌ها عواقب ناخوشایندی را برای پروژه و سرمایه­ گذار به بار می ­آورد ولی در BIM همکاری به‌صورت آنلاین و همزمان صورت می­ گیرد، مسئولیت‌های واحد مرکزی اطلاعات تعریف و کنترل‌شده است و بنا به کاربرد هر یک از گروه‌ها مستندات لازم در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

55

به‌عنوان‌مثال فایل­ یکپارچه و نهایی پروژه در اختیار مدیر پروژه قرار دارد و ایشان می ­تواند به‌راحتی و بدون واسطه و در کمترین زمان مقادیر و احجام فعالیت­های اجرایی را استخراج کند درحالی‌که درروش سنتی مدیر پروژه باید از تیم مهندسی دفتر فنی می­ خواست محدوده را مشخص و سپس تیم متره آن را برآورد کند و در این میان احتمال خطای بسیاری وجود دارد.

در ادامه به معرفی برخی از نرم افزارهای BIM در ایران پرداخته و توضیح مختصری در رابطه با عملکرد آن ارائه می کنیم:

Revit

معرفی نرم افزار Revit

یکی از نرم افزارهای BIM نرم افزار رویت است که نرم افزار Revit در سه شاخه ی معماری Architecture، سازه Structure و تاسیساتMEP در یک پکیج کامل در اختیار کاربران قرار می گیرد، این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا در هر سه شاخه به صورت یکپارچه کار کرده و با هم هماهنگ باشید به طوری که می توانید فایل ها را در اختیار بخشهای مربوطه گذاشته و شما روند تکمیل کار را ادامه دهید و با پیشرفت کار در هر سه شاخه آنها را در یک  فایل ذخیره سازی کنید. بدین ترتیب در زمان صرفه جویی کرده و نیازی به بررسی نقشه های شاخه های مختلف و هماهنگ سازی آن با هم ندارید.

کما اینکه در هر سه شاخه نقشه های با یک استاندارد واحد گرافیک واحد و احجام سه بعدی در اختیار شما هستند و نیازی به هماهنگ سازی آنها برای قرار گیری در مستندات نیست.

  

BIM 360

Autodesk BIM 360

از دیگر نرم افزارهای BIM نرم افزار BIM360 است که بیشترین عملکرد این نرم افزار در همکاری و دسترسی گروهی به فایلهاست. همچنین در شبیه سازی و آنالیز انرژی نیز بسیار کارآمد و پرکاربرد است. البته لازم به ذکر است که در عملیات رندرینگ هم دستی داشته و می تواند در این زمینه هم به شما کمک کند.

Naviswork

از نرم افزارهای BIM می توان به ناویس اشاره کرد. ناویس شما را به سوی یک نرم­ افزار مدیریتی سوق می­دهد که علاوه بر جمع ­آوری فایلهای معماری،سازه،مکانیکال و ایجاد یک فایل واحد که تمامی مولفه­ ها از تمامی شاخه­ های طراحی را در بردارد می­تواند به بررسی خطاها یا برخوردهای احتمالی بین این مولفه ­ها و عناصر بپردازد.بدین ترتیب از بروز خطر و هزینه­ های اضافی در حین ساخت جلوگیری به عمل می ­آید.

در ضمن توانایی ایجاد انیمیشن از روند ساخت پروژه بر مبنای جدول زمانی و همچنین از حجم کلی طرح به صورت داخلی و خارجی را دارد.

نویسنده:زهره یوسفی خو

9 دیدگاه برای “نرم افزارهای BIM

  1. میلاد میگوید:

    سلام
    چطور میشه از بیم در مدیریت پروژه استفاده کرد؟
    کدوم یکی از شرکتهای ایرانی از این نرم افزار در مدیریت پروژه‌های ساختمانی استفاده میکنه ؟

  2. duman1358 میگوید:

    با سلام و احترام
    من فوق لیسانس معماری دارم و به دنبال یک دوره جامع و کامل bim هستم. متاسفانه تفاوت دوره های ایران که چیزی حدود ۸ الی ۴۰ ساعت هست با دوره های بین المللی که برخی حتی مدرک مستر می دهند و حدود یک سال هم طول می کشد خیلی زیاد است. لطفا در مورد دوره هایی که مدرک آن دارای ارزش بین المللی باشد بنده رو راهنمایی بفرمایید و اینکه در خود ایران آیا دوره صفر تا صد آن وجود دارد؟

    • شیدا یوسفی میگوید:

      سلام
      در ایران هیچ گونه اموزشگاه یا مرجعی وجود ندارد که مدرکی ارائه کند که در سطح بین الملل باشد تنها دانشگاه غیردولتی پارس در کلاس های کارشناسی ارشد دوره هایی در مورد bim تدریس میکند. برای دریافت مدرک معتبر بهتر است به دانشگاه های خارجی مراجعه کنید

    • شیدا یوسفی میگوید:

      سلام
      نرم افزار ناویس با سه نسخه وارد بازار شد که نمونه manage بسیار کامل تر بوده و توانایی انجام دستورهای موجود در دو نمونه دیگر را داراست و قیمت آن بیشتر از گزینه های دیگر است.

  3. Ali میگوید:

    سلام . من رشته م مکانیک سیالاته . میخام نرم افزار شروع کنم .خواستم بدونم رویت مپ یه نرم افزار جا افتاده ست تو ایران ؟ در کارهای تاسیساتی استفاده ای داره تو ایران ؟ به نظرتون pdms کاربردی تره یا revit mep ? ضمنا رویت مپ محاسبات سایزینگ و فشار و سرعت و دما و ….. رو انجام میده یا صرفا یه نرم افزار مدل سازیه ؟ ممنون

    • شیدا یوسفی میگوید:

      سلام. رویت مپ نرم افزار کامل مدلسازی و آنالیز در شاخه تاسیسات است. و کاربرد زیادی دارد. ما درشرکت ایران بیم هم مدتهاست که با این نرم افزار کار می کنیم و کارفرماها از روند کار بسیار راضی هستند چراکه متره هم در کنار مدلسازی به صورت خودکار بدست می اید و نیاز به صرف زمان اضافی نیست.

  4. عابدینی میگوید:

    سلام. روزتون بخیر و خسته نباشید
    ممنونم بابت اطلاعات خوبتون
    میخواستم بپرسم نرم افزار vico را که معرفی کردید چجوری میشه نرم افزارشو بدست آورد؟
    و سوال دومم اینکه نرم افزار navis بهتر هست یا vico ؟
    این را هم عنوان کنم من در زمینه کنترل پروژه فعالیت می کنم.
    باتشکر

    • شیدا یوسفی میگوید:

      سلام
      از توجه شما دوست عزیز سپاسگزارم
      تا کنون نرم افزار Vico گزینه کرک شده ندارد وبرای تهیه آن باید به سایت شرکت trimble مراجعه کنید.در پاسخ به سئوال دوم هر نرم افزاری توانایی های خاصی داشته که آنرا در زمینه پاسخ به نیاز افراد مختلف در شاخه های مختلف ساختمان برتر می کند شما با توجه به نیاز خود می توانید نرم افزار موردنظر را استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.