ساخت آسمان خراشی با واقعیت مجازی چهار بعدی

ساخت آسمان خراشی با واقعیت مجازی چهار بعدی

تیم تحویل یکی از بلندترین ساختمان­ های لندن، در حال کار روی محیط “واقیعت مجازی چهاربعدی” می­باشد که امکان طرح ­ریزی و توالی با کار مربوطه در فضای غوطه ­وری را برای تیم میسر می­سازد.

در حال حاضر پیمانکاران مولتیپلکس(چندجانبه) در حال ساخت آسمان­خراشی ۶۲طبقه و با ابهت ” ۲۲ “Bishopsgate به معماری PLP  هستند که یکی از بلندترین ساختمان­ها در شهر لندن خواهد شد- وبعد از تکمیل ساختمان SHARD در سال ۲۰۱۹ دومین ساختمان بلند در لندن محسوب می­شود.

پروژه با استفاده از سینکرو پرو۲۰۱۷ (Synchro PRO2017 ) به صورت ۴بعدی مدل­سازی می­شود؛ پلت فرم برنامه ­ریزی ساخت ۴بعدی یکپارچه به کاربر امکان توسعه برنامه و طرح­های ساخت خود را درکنار نمونه ­های گرافیکی کارهای پیشنهادی (تصویر زیر) فراهم می­آورد. نرم­افزار نمونه­ ها و تصاویر گرافیکی را از اکثرنرم ­افزارهای مدل­سازی سه بعدی از طریق پلاگین ­های اختصاصی، ایمپورت و همگام­ سازی می ­نماید.

 

 

بالا: نرم ­افزار برنامه ­ریزی ۴ بعدی سینکرو. پایین: مدل ۴ بعدی برج ۲۲ Bishopsgate

 

 

Ryan Donoghue مدیر BIM در مولتیپلکس، چگونگی همگروهی با طرح آزاد، ارائه دهنده مدل­سازی۴بعدی، را توضیح می­دهد،  به پیمانکار این امکان را می­دهد تا یک مدل واقعیت مجازی ۴بعدی (یا ۴D VR) برای طرح ۲۲ Bishopsgate را گسترش دهد. “ما با یک چالش شروع می­کنیم و آن برنامه ­ریزی برای اجرای طرح است، توالی و متودولوژی ساخت به شکل  فوق العاده­ای پیچیده است اما از طرفی کاری متراکم می­باشد. صفحه طبقه تمام شده دقیقا به اندازه مرز سایت و محل است.

“ما در حال حاضر برای مدت کوتاهی با طرح آزاد همکاری کرده­ایم و تکنولوژی­ های جدیدی را روی کار آورده­ایم. تمامی این ایده­ های غیرعاقلانه را روی میز قرار دادیم- و همانجایی بود که ایده واقعیت مجازی ۴بعدی متولد شد”

 

 

بالا: ۲۲ Bishopsgate بلندترین ساختمان در شهر لندن ، و به طور کلی بعد از SHARD دومین ساختمان بلند در لندن خواهد شد( به لطف تصویر معماری PLP).

Neill Stratton مدیر ساختمان ملتیپلکس، ادامه داد: “سینکرو، سه بعدی، چهاربعدی- مواردی هستند که ما ذاتا به عنوان کسب و کار انجام می­دهیم اما طرح آزاد به ما این امکان را داد تا ایده ­های غیرعاقلانه خود را وارد حیطه عملی برده و دنیای مجازی غیرباوری را ایجاد کنیم.”  نوآوری منجر به حرکت تیم ­های پروژه در مسیر برنامه ­های ساخت پروژه در فضای مجازی غوطه وری می­گردد؛ ملاحظه می­شود چگونگی پیشرفت کار قبل از رخداد روی محل واقعی مشاهده می­شود.

جیمز بولز، بنیانگذار طرح آزاد، مفهوم را بیشتر توضیح می­دهد:

واقعیت مجازی ۴بعدی در واقع همانجایی است که اطلاعات طراحی را دریافت می­کنیم و به وظایف برنامه­ریزی اضافه می­کنیم- در نتیجه مقطع فولادی در محل قرار می­گیرد، عرشه اجرا می­شود، ذخیره­سازی مجددا پیکربندی می­شود- تمامی موارد اخیر به گرافیک ­ها ضمیمه می­شود در نتیجه می­توان به طور دقیق هر آنچه در لحظه رخ می­دهد را مشاهده و درک کرد. شما می­توان هر آنچه برای هفته آینده یا شش ماه بعد از زمان کنونی برای پروزه رخ می­دهد را مشاهده کنید.

 

 

بالا:  VR در دفتر پروژه مولتیپلکس

 

تیم مولتی پلکس در دفتر پروژه (در حال حاضر در همسایگی برج۴۲) از فضا به عنوان پایه تنظیمات ساده VR استفاده می­کنند. تنظیمات شامل ۲ سنسور حرکت ، هدست، دو کنترل کننده بی سیم به همراه صفحه نمایش است در نتیجه آنچه غوطه ور نیست قابل مشاهده است (یعنی بدون پوشیدن هدست).

به دور از هرگونه دوز و کلک، تیم پروژه معتقد است که این یک نمایشی صریح از چکونگی واقعیت مجازی در یافتن برنامه های کاربردی در بخش ساخت و ساز است.

بالا: محیط­های VR 4D دارای چندین برنامه کاربردی است که شامل مجاز دانستن کاربر در تست روندهای و توالی کارها به طور مجازی است.

Donoghue برخی از مزایایی که قبلا در ۲۲ Bishopsgate متوجه آن شده­اند ، را مورد تاکید قرار می­دهد: “شما مجاز هستید تا به طور مجازی در هر نقطه از آینده در محل پروژه حضور پیدا کنید. این امکان علاوه بر هر گونه صفحه نمایش یا مدل ۴D که قابل مشاهده باشد، به طور فوق العاده ای غوطه­وری است.”

“ارتفاع تمام شده ساختمان فقط۹متر زیر سقف هوابردی است و تلاش برای بالا و پایین بردن بازوی جرثقیل در آن فضا بسیار دشوار است. ما تمامی موارد را در محیطی غوطه ور داریم و قادر هستیم تا به طور مجازی مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

بالا: تفسیری از محیط ۴D VR

۴D VR  درک توالی کارها را سریعتر به تیم می­فهماند و دیدگاهی قدرتمند به محیط سایت پیش­بینی شده در فازهای مختلف ساخت پروژه ارائه می­دهد.

چنین معنی می­شود که از مسائل بالقوه دوری می­شود، بهره­وری بهبود می­یابد و ریسک مالی کاهش پیدا می­کند در حالی که خطرات از پیش شناسایی شده و  کاهش می­یابد.

برنامه امکان حضور شما در محل سایت را به طور مجازی در هر نقطه در آینده فراهم می­کند.

بولز قدرت تجربه غوطه وری را  مورد تاکید قرار می­دهد: “شما می­توانید ۵ دقیقه در آنجا وقت بگذرانید و هر آنچه ممکن است در طول ۲ یا۳ ساعت به شما االقا شود را حفظ کنید.

Stratton نیز شاهد مزایایی بود: “شما می­توانید جایی که برای انجام کار در حال رفتن هستید و خطرات را ببینید، نکاتی که ممکن است در جهان دو بعدی یا سه بعدی از چشم شما به دور می­ماند را مشاهده می­کنید. دقیقا از همان نقطه ارزش ۴D، شروع می­شود- شما می­توانید قبل از حضور واقعی درآنجا وارد سایت شوید.

در حالی که هزینه­ های ورودی برای استفاده محیط ۴بعدی و ۴بعدی VR وجود دارد، برای بولز تجارتی واضح و روشن است: “ریسک ­های مقابله ­ای با ما در این چنین پروزه­هایی به صورت صد در هزار و میلیون است.(از لحاظ هزینه مالی). ابزاری که در اینجا در موردشان صحبت می­کنیم، هزاران مورد است. در نتیجه، هزینه نسبی برای تنظیم روی پروژه ­ها ساده و آسان است.”

شما می­توانید ۵ دقیقه در آنجا وقت بگذرانید و هر آنچه ممکن است در طول ۲ یا۳ ساعت به شما القا شود را حفظ کنید.”

در حالی که احتمال تاثیرگذار بودن این تکنولوژی وجود دارد، پیشرفت وپیاده­سازی موفق در سطح افراد تنزل پیدا می­کند و محیطی ایجاد کرده که منجر به نوآوری شود، چیزی که Donoghue معتقد بود در تیم پروژه مولتی پلکس ۲۲ Bishopsgate وجود دارد.

“هرکسی در اینجا مرزها را به جلو می­راند، چیزهای جدیدی را امتحان می­کند، ابزار جدیدی را استفاده می­کند و همان اسن که به ما اجازه سرمایه­ گذاری در تکنولوژی ­های این چنینی را می­دهد.”

 

منبع : www.theb1m.com

گردآورنده : محسن ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.