بعد پنجم BIM (هزینه)

بعد پنجم BIM

بعد پنجم BIM

BIM پنج بعدی یک مدل ۴ بعدی BIM است که به اشیاء و مجموعه ها بعد هزینه ( بعد پنجم BIM ) اضافه شده است. اطلاعات هزینه می تواند در مدل BIM قرار داشته باشد یا می تواند متصل یا مرتبط با اشیاء ساختمان باشد. (Conover et al., 2009; USA National BIM Standard, 2012)  بعد پنجم BIM، همزمان با هزینه، می تواند نمایانگر کمیت و مقدار مصالح نیز باشد. (۲۰۰۶ ,ErnStrom) استفاده از نرم افزار تخمین و برآورد هزینه در طول تمام مراحل طراحی و ساخت، امری مهم و مورد توجه است. تهیه فهرست اجزایی مانند درها و پنجره ها آسان است، زیرا که محاسبات برای احجام و سطوح مواد وجود دارد. حتی در ابتدایی ترین مراحلی برنامه ریزی ، مالک می تواند با متره و برآورد پروژه توسط یک مدل BIM ساده، تخمینی از هزینه تقریبی پروژه را داشته باشد. هرچه اطلاعات بیشتر درباره ابعاد هندسی، مواد و پرداخت ها اضافه شود، می توان تخمین واقعی تری از هزینه را به دست آورد.

بعد پنجم BIM
بعد پنجم BIM

نرم افزار تخمین هزینه وابسته به BIM فرصتی را ایجاد می کند تا طراح بتواند گزینه های طراحی جایگزین و هزینه آن ها را به مشتری نشان دهد.(۲۰۱۱ .C. Eastman et al).

معمولاً قبل از مناقصه، مترور از نقشه ها (اتوکد، PDFها، اسکنها، اوراق و غیره) و مشخصات استفاده می کند تا شرحی نسبتاً کاملی از ساختمان، برای تخمین هزینه ایجاد کند و وجود یک مدل BIM موجب کارامدتر شدن این فرایند می شود. برنامه های نرم افزاری متعددی برای جمع آوری اطلاعات از BIM وجود دارد. گاهی اوقات، صورت حاصله، لیست ساده ای از کمیت های مربوط و هزینه های مربوط به آن هاست. عملکرد نرم افزارهای پیچیده تر فراتر از تخمین هزینه فقط بر پایه برآورد مقدار کمیت ها است؛ و می تواند با در نظر گرفتن اطلاعات پروژه های مشابه ساخته شده پیشین، هزینه ها را محاسبه کند. کیفیت و محتوای مدل BIM و پایگاه داده هزینه ها،  دوجنبه مهمی هستند که روی کیفیت و دقت  تخمین هزینه استخراج شده از آن ها تأثیر می گذارد(۲۰۰۹ Hardin)

از کتاب * سیستم های نوین در مدیریت ساخت و پروژه های عمرانی *
نویسنده: دکتر حسنعلی مسلمان یزدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.