کدام بهتر است ! Revit یا Archicad ؟

رویت ( Revit ) بهتر است یا آرشیکد ( Archicad ) ! مسئله این است ؟

 رویت ( Revit ) بهتر است یا آرشیکد ( Archicad  ) ! مسئله این است ؟

 

هنوز هم بسیاری از افراد BIM را فقط یک برنامه  CAD می دانند آیا واقعا اینطور است یا ما با یک سازکار بالاتر و فرا انتظار تری سر و کار داریم.

پس این پرسش پیش می آید که واقعا  BIM چیست؟  BIM فرایندی مبتنی بر مدل سازی هوشمند که بینش و ادراک را در طراحی ها ،ساخت و سازها ، مدیریت ساختمان و زیر ساخت ها را به ما می دهد.

مدل های  BIM فراتر از از مدل های دو بعدی و سه بعدی دیجیتال هستند که ما از آنها استفاده می کنیم.مدل های BIM از اشیائی استفاده می کند که دارای هندسه ،اطلاعات و داده هستند.

حال نگاهی به دو نرم افزار معروف در ضمینه  BIM که یکی از  Autodesk و دیگری محصول GRAPHISOFT است می اندازیم

 

Revit

این نرم افزار به معماران و مهندسین اجازه می دهد تا ساختمان و اجزای آن را به صورت سه بعدی ترسیم کنند،این کار با استفاده از عناصر دو بعدی که در پایگاه داده این نرم افزار موجود است امکان پذیر می باشد.  Revit 4D BIM شامل ابزار هایی برای طراحی و پیگیری مراحل مختلف ساخت در چرخه عمر طراحی ساختمان است.

 

کار با Revit در BIM

 

مزایای Revit عبارت اند از :

تقاضای زیاد در بازار کار ،پلتفرم توسعه قوی که به طور کامل و گسترده توسط کورس ها،دوره ها و آموزش ها پشتیبانی می شود.

هماهنگی بیشتر بین معماری ،مکانیک،الکتریک و پایپینگ.

معایب Revit :

در سیستم های مکتاش یا OSX  در سیستم های اپل قابل پشتیبانی نیست مگردر سیستم های چند هسته ای قدرتمند،اندازه حجیم فایل های ایجاد شده توسط این نرم افزار و مسائل مربوط به مقیاس پذیری.

 

Archicad

یک نرم افزار مدل سازی سه یعدی و  CADاست که به شما اجازه می دهد تا به سادگی و سرعت به طراحی ،ساخت و نمایش ساختمان بپردازید.

 Archicad یک نرم افزار شیء گرا است که شما را قادر می سازد که اشیاء سه بعدی را ایجاد و اصلاح کنید و نقشه های دو بعدی معماری و سه بعدی ساختمان را ایجاد کنید.

آموزش آرشیکد Archicad


مزایای Archicad

پشتیبانی کامل از محاسبات چند رشته ای و همچنین پشتیبانی از سیستم عامل مکنتاش،دارای رابط کاربری دوستانه تر نسبت به Revit  (رابط کاربری آن به سمت معماران است)،پشتیبانی کامل و خوبی از  IFCدارد،دارای اشیاء پارامتریک بسیار انعطاف پذیر و کارآمد(اشیاء  GDL در اندازه فایل ها تاثیر نمی گذارد).


معایب Archicad

اشیاء سفارشی نیاز به اسکریپت های  GDLl دارند،برخی از افزونه های آن به طور صحیح بروزرسانی نمی شود وکمتر استفاده می شود و API قدیمی .

در نهایت می توان گفت که هر دوی آنها توانا و به بلوغ رسیده اند به نظر می رسد که بازار به سمت  Revit   تمایل دارد اما  Archicad به عنوان یک نرم افزار  BIM در بسیاری از جنبه ها بر روی کمال قرار دارد که تاریخچه توسعه طولانی آن گواهی این ادعاست

 

 

نویسنده : اسحاق صادقی

 

[ratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.