بعد چهارم BIM (زمان)

بعد چهارم BIM

BIM چهار بعدی

یک مدل ۳ بعدی BIM که به اشیاء و مجموعه ها بعد زمان ( بعد چهارم BIM ) اضافه شده است. اطلاعات زمانی می تواند در مدل BIM قرار داشته باشد یا می تواند متصل یا مرتبط با اشیاء ساختمان باشد (Conover et al., 2009; USA National BIM Standard, 2012)

زمان در این مفهوم به دو کاربرد اشاره می کند: انیمیشن و توالی ساخت و ساز. انیمیشن ها در اصل یک سری از مناظر به صورت گرافیکی است که از مدل سه بعدی گرفته شده است. به عنوان مثال در یک انیمیشن مربوط به خورشید، بعد از مشخص کردن موقعیت، دوره زمانی (برای مثلا یک روز یا سال) و یک زاویه، انیمیشن سایه ها روی سایت و در داخل ساختمان می تواند ایجاد شود. فرم رایج دیگر انیمیشن، یک انیمیشن حرکت پیاده است؛ که بعد از مشخص شدن یک مسیر و ارتفاع ها در امتداد مسیر، انیمیشنی برای شبیه سازی آنچه که شخصی هنگام گشتن یا گذر از ساختمان می بیند، ایجاد شود. همچنین مدل BIM می تواند برای استفاده در دیگر نرم افزارهای انیمیشنی و گرافیکی پیچیده تر فرستاده شود.

همچنین مدل BIM می تواند به یک موتور بازی وصل شود که در آن تبدیل گرافیک و انیمیشن ها که توسط کاربر قابل کنترل هستند. یکی از کاربردهای ساده در BIM ایجاد فازهایی انیمیشنی است که با ساخت وساز در پروژه مطابق باشد. اگرچه انجام دادن آن در نرم افزار سخت نیست، اما دانش برای آن بسته به پیچیدگی پروژه می تواند وسیع باشد.

بعد چهارم BIM (زمان)

تعداد فازها در پروژه ها می تواند از زیر صد تا هزاران متغیر باشد. داده های مدل سازی می تواند از طریق BIM وارد شود و جزئیات درباره برنامه ریزی از جمله زمان، افراد و مراحلی کلیدی از طریق نرم افزاری مدیریت پروژه جداگانه وارد شود. داده های پروژه اگر به درستی به روز شود، می تواند برای تفسیر وضعیت اکنونی پروژه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این امکان وجود دارد که پیشرفت واقعی کار با مدلی مجازی سه بعدی به صورت بصری مقایسه شود (۲۰۱۴ ,KenSek).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.